Bos wil studiebeurs afschaffen!!!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mams136, 28 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    Ik heb het idee dat ze nu overal op gaan bezuinigen waar ze met hun poten vanaf zouden moeten blijven !! Ga eens eerst in het buitenland bepaalde dingen stopzetten en probeer hier in nl zo weinig mogelijk te veranderen .. Je gaat hier steeds meer Amerikaanse toestanden krijgen wat zorg , scholing en dergelijke betreft .. en wat Wouter Bos betreft ik heb werkelijk nog nooit zo'n arrogante zelfingenomen verschijning gezien , bah !

2. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Er is toch een 1 of ander project waar NL (en andere landen) ook hééél veel geld instopt? Een speciaal vliegtuig ofzo, wat door Rusland of Amerika gemaakt wordt, weet het ook niet meer precies, maar dat ding kost miljarden!!! Is dat nou echt nodig...!!!

3. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    #23 Wilma, 29 sep 2009
    Laatst bewerkt: 29 sep 2009
    Mja laten we met zn alle in europa en andere bodemloze putten investeren. Maar vooral NIET meer in Nederland zelf.
    We hadden ooit de beste scholings mogelijkheden in Nederland. We hadden veel kennis en expertise in Nederland. Dat is al bijna niet meer zo omdat er bezuiniging na bezuiniging komt in het onderwijs. En nu kan je als dit door gaat helemaal dag zwaaien met je handje.
    Daarnaast nog even de hypotheek rente zooi afschaffen en iedereen die voor een dubbeltje geboren is zal in dit land NOOIT meer als n dubbeltje worden want daar is geld voor nodig.
    Je kan niet eerst studeren en daarna n leven opbouwen als je niet met geld geboren bent.
    A: je moet dan dus allebei een lening terug betalen. Er is geen huis wat je kan huren want er is na al die jaren dat men woningen te kort heeft niets aan gedaan. Kopen kan niet want je hebt 2 schulden en je kan nu ZEKER geen hypotheek meer krijgen want er is geen aftrek meer.
    Dus..
    B je zal bij je ouders moeten blijven wonen (GOD ZIJ DANK dat ik dat niet hoefde! Maar hoe lief ik mijn kinders ook heb...tot mn 80ste hoef ik ze echt niet in huis!) En hebt geen tijd, geld of ruimte voor kinderen.

We vergrijzen dus moeten we bezuinigen... dus heeft de gewone man straks nog minder om op te teren. Dus nog meer werken voor nog minder geld, nog minder over...nog minder kinderen dus nog meer vergrijzing! Echt fantastisch die oplossingen van dit kabinet!

Achja over 100 jaar zijn we allemaal dood... ;)

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tsja, de voorwaarden van lenen bij de ib-groep zijn echt heel gunstig. Ik heb het idee dat een aantal in dit topic niet weten waar ze het over hebben. Je betaalt weinig rente, hebt ruim de tijd om het terug te betalen en er zijn regelingen voor mensen die worden afgekeurd en zo niet aan het werk kunnen of werkloos raken. Dan kan de terugbetaling worden stopgezet en soms wordt het zelfs kwijtgescholden. Het wordt daarbij ook niet geregistreerd als lening bij de BKR waardoor het niet in je nadeel kan werken als je een hypotheek wilt.

Ik denk niet dat ze de basisbeurs volledig gaan afschaffen. Wel vind ik dat iedereen moet gaan inleveren, en wat mij betreft dus ook de studenten. Die merken over het algemeen zeer weinig van dit soort crisistoestanden, tenzij hun ouders korten. Studenten vinden over het algemeen altijd wel een bijbaantje en hebben geen last van gekort in hypotheekrenteaftrek, kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en ga zo maar door. Dus ja, wat mij betreft wordt de basisbeurs in ieder geval omlaag gebracht. En dat we dan massaal opeens niet meer kunnen studeren is onzin. Die lening is een investering. Een studie zorgt er over het algemeen voor dat je ook meer gaat verdienen in de toekomst. Anders kun je net zo goed niet studeren. Het betaalt zich in principe dus gewoon terug.

Ik vind onderwijs heel belangrijk hoor en ik ben ook niet voor afschaffing. Maar nogmaals, ik vind dat iedereen moet inleveren. Ik heb het idee dat veel mensen de ernst niet inzien van de crisis waarin we verkeren en niet inzien dat we echt heeeeeeel erg veel geld moeten inleveren om ons hoofd boven water te houden.

Verder, het is niet reeel om het met amerikaanse toestanden te vergelijken. Daar betaal je namelijk minimaal 15.000 en vaak wel 30.000 euro per jaar om een studie te volgen. Wij in Nederland betalen voor het hoger onderwijs zo'n 1600 euro per jaar. Terwijl iedere student 16.000 kost! De rest betaalt de overheid!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

En wat een ontzettend misleidende en onjuiste titel zeg.

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Sorry hoor Merijn, maar ben het echt niet geheel met jou eens.

Ik weet dat je er zolang over kan doen om die lening af te betalen en ongeveer zelf kan bepalen wat je per maand kan missen etc..

Maar als je elke maand, 4 jaar lang ruim 300 euro op je rekening krijgt om rond te komen. Studie betalen, Boeken betalen, Zorgverzekering en ga zo maar door. Word het toch wel een heftige lening..
    En een bijbaantje vinden is niet meer zo heel van zelf sprekend hoor..

Er zijn genoeg studies dat je tot bijv 6 uur op school zit, en je heel veel energie moet steken in het leren en het huiswerk maken. En je dus gewoonweg geen of amper tijd hebt om een redelijk bijbaantje te kunnen krijgen..

En iedereen moet inleveren ?? Studenten die leveren straks toch ook weer in zodra ze werken...
    Basisbeurs hoeft helemaal niet minder te worden, op het mbo is het 70 euro en op het hbo 90 euro.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ ikdus: ja, dus dan hoef je toch maar max 70 of 90 euro te lenen (dat is trouwens een thuiswonende beurs, maar goed)? Ik snap het probleem niet? Je krijgt nu toch ook niet genoeg om van rond te komen?

En de maatregelen zijn in principe maar tijdelijk, totdat alle staatsschulden zijn afgelost. Dus nee, studenten hoeven niet per definitie na hun studie in te leveren.

En ach, niet kunnen werken naast je studie, dan volg je blijkbaar geen opleiding op het juiste niveau. De meeste studenten kunnen echt wel werken hoor. Maar goed, ik heb nergens gezegd dat studenten dan maar moeten werken.

Het voordeel ook van deze maatregel, is dat er iets tegenover staat (de lening onder gunstige voorwaarden).. Tegenover het afschaffen van bijv. de hypotheekrenteaftrek of kinderopvangtoeslag staat niets. Dat zal veel meer problemen opleveren.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

#28 Merijn, 29 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2009
    Ik ken trouwens massa's studenten die langer dan 4 jaar studeren en dus al geen basisbeurs meer krijgen. En die redden het ook allemaal prima. Ik ken geen enkele student die heeft moeten stoppen met studeren omdat het die beurs niet meer krijgt.

Voor de goede orde, ik studeer zelf voltijd aan de universiteit.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Misschien trouwens ook een idee om jezelf niet als referentiekader te gebruiken. Hoeveel procent van de studenten heeft een kind/gezin?

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Nou ik studeer niet heb ook geen gezin of iets hoor..
    Ik wil in februari wel gaan studeren en ik weet nu al dat ik met de basisbeurs van 90 euro permaand het niet zal redden.
    En ik hoef echt niet te vragen of mn mama even in termijnen mn studie betaald.
    De studie die ik zal gaan doen geeft opzich wel toegang om een bijbaantje te nemen, ondanks het heel veel leren is de studie.

Maar zo twee collega's van mij die hebben naast hun hbo studie, echt wel moeite om op een donderdag en/of zondag te kunnen werken. De donderdagen omdat ze tot 6 uur school en/of stage lopen en zondag omdat ze veel huiswerk hebben.

En ik ben dus echt niet van plan om een lening te nemen.
    Hoe weinig en hoe lang ik er ook over kan doen om het af te betalen.

En volgens mij heb je gewoon recht op studiefinancieering tot je 30ste jaar.. En maakt het dus niet uit hoelang je studeerd..

En buiten dat het gaat toch ook niet alleen over studente met een gezin. Ik vind dat thuiswonende studenten er ook onder kunnen leiden. En niet elke papa en mama hebben genoeg centjes om de opleiding te betalen voor hun kinders.

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ ikdus: je praat echt volledig langs mij heen. Je hebt recht tot je 30e op studiefinanciering, maar voor max 4 jaar. Er zijn erg veel studenten die langer dan 4 jaar studeren en dus de laatste paar jaar zonder studiebeurs moeten doen. Die redden het ook.
    Verder krijg jij dus blijkbaar straks maar 90 euro. Als er op gekort zou worden en je zou bijv. 45 euro minder krijgen, is dat nou echt zo'n ramp? Als je dat zou lenen, zou je 550 euro per jaar nodig hebben. Dat is zo'n 2200 euro voor een hele studie. Weet je hoeveel je dan moet terug betalen per maand? 45 euro per maand (eigenlijk maar zo'n 15 euro, maar 45 euro is het minimumbedrag). Dat haal je echt wel uit het extra salaris wat je aan je studie overhoudt, met gemak. Daarbij, 2 maandjes werken en je hebt het volledig terugbetaald (want he, je hebt toch nauwelijks gewerkt tijdens je studie, dus dan kun je nog wel 2 maanden extra van weinig geld rondkomen toch?). Doet dat nou zo'n zeer?

Nog niet te spreken over het feit dat je 2 maanden zomervakantie hebt. Tijdens deze maanden kun je met gemak 2500 euro verdienen.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

En dan zeg ik nogmaals dat de overheid al ruim 14.000 euro per jaar betaalt per student zodat wij kunnen studeren, buiten de studiefinanciering om.

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    uhm laat ik het ff anders zeggen met 90 euro per maand kan ik mn boeken voor 1 studie jaar betalen en een kwart van mn studie..
    Dus ja het is een enorme ramp dat ik zou moeten lenen.

Zoals ik al zei ik heb er nog steeds geen behoefte aan om te lenen hoelang ik dr ook over mag doen om dat terug te betalen.

Ik heb namelijk naast de studie ook gewoon de andere dingen die elk mens betalen moet ?

En voor maar max 4 jaar een studiebeurs krijgen is echt grote onzin. Want als je na die 4 jaar studie een andere studie wilt gaan doen, heb je nog steeds recht op studiefinanciering.
    En als je langer doet dan 4 jaar over de zelfde opleiding, dan doet die persoon wat fouts..

En volgens mij is een zomer vakantie om te ontspannen en niet om fulltime te werken en dan weer fulltime naar school te gaan..

We zien het zo te zien allebei heel anders..
    En ik ben het er gewoon niet mee eens dat studenten straks verplicht worden om of een lening te nemen, of 7 dagen per week een aantal uurtjes op een dag te werken, zodat ze geen lening hoeven te nemen.

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ga met jou niet meer verder in discussie als je de feiten niet eens kent. Dit heeft blijkbaar geen zin.

En ik wil jou eerst wel eens je studie binnen 4 jaar af zien maken. Je weet toch wel dat sowieso meer dan de helft van de studenten dit niet lukt? Of nee, je kent de feiten niet, dat is waar ook.

15. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Nou zeg dames ik heb dit topic niet geopend om op elkaar te gaan lopen vitten!

Dan zet er maar een slot op.

16. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Grappig, want ik ken genoeg mensen die al langer dan 4 jaar studeren.. Eerst MBO 4 jaar en dan gaan ze op het HBO verder. Dus dan zitten ze al aan de max van 4 jaar toch ?

Ook ken ik mensen die ook al langer dan 4 jaar op het hbo of mbo zitten, omdat ze van opleiding switchen, dus ook weer langer dan 4 jaar studeren ;)..

En ik weet ook dat genoeg studenten het niet allemaal redden in 4 jaar, maar voor zover ik weet hoeven ze niet een heel jaar over te doen, maar alleen de vakken waar ze niet voldoende punten voor hebben behaald. En vaak zat is dat maar één of twee vakken. Dus meer dan genoeg tijd om dan wel te werken en red je het dus inderdaad zonder studiebeurs.

Maar goed ik ken de feiten niet.. Dus inderdaad laten we deze discussie maar stoppen.

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja mbo'ers hebben het mazzeltje dat ze na hun mbo opleiding door kunnen stromen naar het hoger onderwijs en dus opnieuw 4 jaar studiefinanciering krijgen. Maar dat hebben hbo en wo studenten niet. Die krijgen max 4 jaar, maakt niet uit hoe lang je over je studie doet en je krijgt ook niets extra's als je er een andere studie achteraan doet. En voor zover ik weet krijgen mbo'ers ook geen extra studiefinanciering als ze langer over hun opleiding doen (mits ze op niveau 3 of 4 leren).

@ mams136: ik vind het erg storend dat je direct om een slotje gaat roepen.

18. 4days

4days Niet meer actief

Stufi afschaffen, dat komt er toch nooit van. Dat is gewoon weer een uitspraak van een slimmerik die geld wil sparen, maar de rest is het er toch niet mee eens.

19. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik vraag om een slotje omdat er hier persoonlijke aanvallen worden gedaan...meer niet.
    Ik vind je reacties nogal vijandig en hard overkomen, en dat niet alleen in dit topic.

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik hoop dat je gelijk hebt.
    Er zijn genoeg andere plekken waar ze het geld vandaan kunnen halen zonder dat er problemen van komen.

Deel Deze Pagina