Nee joh geen slotje er op laten doen ! Denk dat vele andere nog hier hun mening over kwijt willen hoor. En ik voel me ook niet persoonlijk aangevallen door Merijn. We voerde alleen discussie over haar feiten en mijn ervaringen.
Misschien zit ik er helemaal naast hoor, dus correct me if I'm wrong, maar is het ook niet zo dat je de rente die je betaald voor de lening van een studie kan aftrekken bij de belasting. Dat je daar dus een gedeelte van terug krijgt? Ik kan me daar vaag iets van herinneren. Ik heb in 2000-2001 verkort HBO gedaan, maar dat was particulier. Daar hebben we toen een soort van speciale studie-lening voor afgesloten en toen ik dat ging aflossen kon ik dat volgens mij opgeven bij de belastingdienst als aftrekpost. Maar helemaal zeker weten doe ik het dus niet, ik weet ook niet meer precies wat voor constructie die lening was . (lekker handig hè als je iets wilt zeggen, maar eigenlijk snap je je eigen uitleg maar half , sorry hoor meiden). Oh en ik weet niet wie het zei, maar een lening voor je studie is inderdaad niet BKR geregistreerd. EDIT: Volgens mij zit ik er naast met mijn bovenstaande verhaal, maar ik zag op de site van de belastingdienst dat je wel studiekosten mag opgeven als aftrekpost. Voorwaarden aftrek
merijn wil wel even zeggen dat het volgens mij niet de bdoeling is dat je mensen gaat aanvallen hier! iedereen heeft recht op zijn eigen mening en jij maakt er een persoonlijke strijd van! laat iedereen gewoon in zijn of haar waarde! gr kim
Ik ben het wel met Merijn eens. Ik heb zelf MBO en HBO gedaan, beide studies had ik naast stages en huiswerk, nog tijd om te werken, ook in de zomervakanties inderdaad en dat betekent helemaal niet dat je niet meer tijd overhoudt om te ontspannen. Ik werkte toen in de horeca, dus dat is echt hard werken. Ik krijg soms eerlijk gezegd een beetje het gevoel dat veel mensen "bang" zijn dat ze moe worden. Als je het niet redt, omdat je naast je studie moet werken, denk ik inderdaad dat het niveau een beetje te hoog is. Heb vriendinnen die fulltime WO volgen, die hebben ook nog tijd genoeg om daarnaast te werken en hun sociaal leven lijdt daar echt niet onder. Ze hebben het wel druk, dat wel. Maar goed.. je wilt zelf graag een opleiding doen, dat doe je ook voor jezelf, moet je er wel wat voor over hebben.
Nou, daar ben ik het niet mee eens. Als je een kind verzorgt, een huishouden voert, daarnaast 4 dagen in de week colleges hebt plus projecten en ook nog een paar uurtjes voor jezelf wilt. Dan blijft er weinig tijd over om te werken, om nl lekker te verdienen. Ik ben echt niet bang om moe te zijn, het is druk, maar ik kan ook niet nog eens gaan werken voor een laag loontje; ten eerste ben ik nog steeds erg moe, ben alleenstaand en ik wil er ook nog graag voor mijn kindje zijn. En je studie hoeft dan niet perse te moeilijk zijn hoor, dat vind ik echt onzin, misschien is het niveau dan wel te laag als het een makkie is? Ik vind het schandelijk dat juist op de jeugd (uitzonderingen daargelaten) op deze manier bezuinigd wordt, terwijl wij de toekomst zijn om te voorzien in de kosten die de vergrijzing met zich meebrengt. (kromme zin)
Heb zelf een HBO opleiding gedaan en altijd plenty tijd gehad om daarnaast te werken. En idd je krijgt maar 4 jaar stufi hoor. Neemt niet weg dat ik het nergens voor nodig vind dat de studiebeurs zou worden afgeschaft. Kan me ook echt niet voorstellen dat dat gaat gebeuren. En een studie afronden in 4 jaar kan echt wel, er zijn er ook zat die dat wél doen.
@prrrsam: Ik kan mij voorstellen dat in jouw situatie je het er niet mee eens bent, als alleenstaande ouder lijkt het mij ook zwaar. Ik hoop wel dat je beseft dat je een uitzondering bent.
@huismus: Haha, ja, dat besef ik me wel hoor. Ik vind het alleen zo jammer dat er bezuinigd moet worden op deze manier, maar goed het is nog helemaal niet zeker dat het gebeurd
Ik moet zeggen, bevriezen of wat verminderen vind ik prima Zeker het idee van bevriezen. Maar afschaffen, nee!! Bos heeft blijkbaar het idee dat Amerika geweldig is enzo.. Dat is het niet. Want studeren is een dure grap, alleen al met stufi. Ik heb een aanvullende beurs en een lening omdat ik niet bij mn ouders kan wonen voor mijn studie en echt een fulltime studie heb. Daarnaast ben ik chronisch moe. Dus werken tot laat in de avond zoals horeca naast de studie gaat gewoon niet. @iedereen die zoiets heeft van ze kunnen allemaal makkelijk werken ernaast, er is een groot verschil in de daadwerkelijke studiebelastingsuren van HBO studies. Heb nu 2 studies gezien(1e studie was een flop, vond het 3 keer niks, dus heb nu alleen nog dit jaar stufi en volgend schooljaar niet meer) en het is echt een wereld van verschil. Bij die eerste had je werkelijk alle tijd om er vanalles en nog wat naast te doen. Bij deze echter niet. Misschien wel als je niet zoals ik chronisch moe bent en gewoon een gezonde dosis energie hebt, maar voor mij is dat dus niet te doen. En dat ligt écht niet aan het niveau!! Ik hoop in ieder geval niet dat dat afschaffen echt door gaat, laat het ze dan bevriezen, wat het originele plan was. Dat kunnen we namelijk best hebben. Op die manier blijft studeren voor iedereen een mogelijkheid, en niet alleen voor degenen die daar het geld voor hebben... Wat betreft die leningen: de rente daarvan brengt geld in het laatje, denk dat Bos er daarom weinig moeite mee heeft en het opeens aanprijst.
Ik vind dat als iemand echt wil studeren het moet krijgen van de overheid om die kans te krijgen, Stel een limiet van hoeveel jaar je er overdoet en dat het dan klaar moet zijn. Stop je eerder door wat dan ook dan moet je het terug betalen, eventueel een verzekering afsluiten wat je dan wel met een bij baantje moet betalen door als je bv ziek word dat die studie als nog terug betaald kan worden. En een mogelijkheid om je keuze qua studie te veranderen een keer maar anders blijven we aan de gang want als je net 18 bent kan je wel eens een verkeerde keuze maken qua studie dus die mogelijkheid moet blijven maar dan echt maar een keer. Of doe een jaar een snuffel stage bij alle dingen die een universiteit te bieden heeft zo dat je een goede keuze kan maken. Als je dan gestudeerd hebt. Dan moet je bv 2 jaar lang 100 euro terug geven aan de overheid en dan is het klaar. Ik weet dat het simpeler is dan het klinkt maar het is maar een idee.
Het zou niet fijn zijn als het word afgeschaft. Mijn man ontvangt ook studiefinanciering en dat zou hij ook echt niet kunnen missen. Wie gaat dan zijn dure geneeskunde studie betalen? Tja je kunt wel een lening nemen of naast je studie werken,beide doet ie wel. Hij werkt zoveel als hij kan bij thuiszorg of bij de doktersdienst. Maar denk maar niet dat ie elke dag of elke week kan werken er moet vaak genoeg geblokt worden voor een tentamen.
Het is totale onzin dat er bezuinigd moet worden op scholingskosten. Scholing is belangrijk voor de ontwikkeling van ons land en als iedereen beter geschoold is zal er ook wel minder werkloosheid optreden in de toekomst. Ik ben het zowiezo al niet met wouter bos eens, maargoed..dit slaat echt alles vind ik. Hij had ook een tijdje geleden misbruik gemaakt van aftrekposten bij de belastingdienst. Ze kunnen beter op andere dingen gaan bezuinigen en geen onnodige loonsverhogingen gaan geven aan bijv. de koningin, die dat geld niet nodig heeft. Hoeveel kreeg zij ook alweer extra per jaar...20 000 ofzo als het niet meer is. De prins gaat een vakantiewoning laten bouwen, welke qua beveiliging heeeel veeel meer geld kost dan in een ander land. Maar daar was in de 2e kamer al een discussie over.. Verder wordt er veel geld besteed aan andere landen, wat veel minder kan. Nederland als klein land in geeft in vergelijking nog meer donaties dan andere grotere landen. Echt heel krom allemaal = misschien een beetje offtopic, maar kortgezegd kunnen ze beter op andere onnodige dingen bezuinigen in deze crisis.