Gisteren werd een onderzoek van de RU gepubliceerd waarbij de onderzoekers via Google (denk ik?) zochten naar adviezen over klachten + medicijnen. Daar kwamen allerlei hits uit, drie kwart van een forum. Met veel foute adviezen aan moeders. Ik denk dat ons forum ook doorgespit is... aangezien dit meestal zo'n beetje de eerste hit is via Google De adviezen hier zijn vaak wel uiteenlopend. Maar ook wel goed bedoeld en meer als aanvulling op de adviezen van gynaecoloog en verloskundige. Wat vinden jullie? https://nos.nl/artikel/2298372-zwangeren-halen-veel-foute-informatie-over-medicijnen-van-sociale-media.html https://bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/bcp.14083
Oh, ik weet zeker dat hier heel veel onzin verkondigd wordt! Af en toe zie je dingen voorbij komen!? Dan krabbel ik ook echt een paar keer achter mijn oor. Heb even geen voorbeelden, maar er zullen vast wel: oh ja, adviezen voorbij gaan komen (Over veel meer dan alleen medicijnen hoor)
Ik zie wel eens wat voorbij komen wat kant noch wal raakt, ja. En ook niet-zwangerschap maar bijv kind-/opvoeding-gerelateerde en medische zaken. Veel mensen snappen het verschil niet tussen wetenschappelijke onderzoeken en hun eigen n=1 ervaring. In de categorie "mijn oma werd anders 97 en die rookte als een ketter". Sjah en goed bedoeld of niet, fout advies is fout advies...
Ik geloof ook dat iedereen hier met de beste bedoelingen dingen zegt. Maar er komt ook vaak klinkklare onzin voorbij. Verkeerde informatie of bijvoorbeeld dat je eisprong om drie over half vier is geweest. Daarnaast vind ik het zelf ook vreemd dat als je verloskundige/gynaecoloog je een advies geeft, waar je niet achter staat, dat je dan op een forum wel de waarheid (die wel in je straatje past) komt zoeken.
Net op nieuwsuur, vol zwangerschapspagina in beeld. Wat het is met een forum is dat het draait op ervaringen van niet professionals. Hoe vaak je al een echo hebt gehad, maakt je nog geen deskundige. Dat is degen die ervoor gestudeerd heeft. Zo hetzelfde met medicatie!
Klopt, mee eens. Uiteraard kunnen ervaringen van anderen heel fijn zijn om je een stapje verder te helpen, om ergens wat meer inzicht in te krijgen of gewoon om je verhaal en emoties te kunnen delen. Maar jouw situatie, jouw lijf en jouw medische geschiedenis is niet 1 op 1 te zetten.
Tuurlijk wordt er hier veel onzin verteld. Je kan wel advies vragen hier, maar ga er altijd vanuit wat er gezegd wordt door een professional. De verhalen die hier worden verteld zijn meestal half en je zult niet gauw erachter komen hoe precies het verhaal gebeurd is. Ik denk dat daarom er ook soms zo fel gereageerd wordt op antwoorden of adviezen, omdat het verhaal toch iets anders in mekaar zit, dan ze vertellen. Bijna iedereen is hier anoniem en je weet ook niet wie achter het verhaal zit. Het kan een man zijn, die zich voor doet als vrouw, een oude vrouw zijn, die net doet of ze jong is etc.
Ik vind het bizar dat mensen dan de informatie als voor waar aannamen. Wat wel zinvol is, is als je iets voorlegt, dat je op nieuwe inzichten gebracht kan worden. En met die vragen en zaken waar je nog niet aan gedacht zou hebben terug naar de arts kan. M
Vroeger had je dus wel het hoekje van deskundigen op het forum. Misschien weer tijd om dit weer terug te halen @Beheer ? Er is toch behoefte aan blijkbaar. Ik vond het soms wel handig om de VK hier op het forum wat te vragen.