Ik las vandaag in de krant dat wanneer jij (of kind) water in het oor heeft na het zwemmen dat je dan vooral niet mag schudden om het water eruit te krijgen. Dit kan niet alleen infecties veroorzaken, maar ook hersenschade (iets met de snelheid & de versnelling waarmee het water uit het oor wordt geschud). Had ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan (die infecties zijn nog niet zo gek, maar hersenschade? ) Volgens de onderzoekster aan het woord in het artikel zou je alcohol of azijn in je oor moeten druppelen. Ken jij nog van die zaken die schijnbaar onschuldig lijken, maar waar blijkbaar toch mee opgepast moet worden? Of ben jij ook al verschoten van (al dan niet) recente nieuwsberichten/adviezen/waarschuwingen?
Huh? Bijzonder verhaal. Als mijn rechter oor vol water zit bijvoorbeeld, kantel ik m’n hoofd even naar rechts en dan loopt het eruit. Ik snap überhaupt niet waarom je met je hoofd zou schudden?
Ik geloof hier eerlijk gezegd vrij weinig van. Ik heb stage gelopen in een centrum met nah, nog nooit een patient gezien die daar zat ivm hoofdschudden bij water in het oor.
Haha, zo doe ik het zelf eerlijk gezegd ook! Maar misschien als het er dan niet vanzelf uit zou lopen?
Nog nooit van gehoord! De KNO arts van mijn dochter adviseert zelfs om na het zwemmen even te schudden ipv een wattenstaafje te gebruiken.
Gaat blijkbaar om een nieuwe ontdekking van onderzoekers aan de Cornell University & Virginia Tech. De wetenschappers hebben de beweging nagebootst met gehoorkanalen die in een 3D-printer waren gemaakt. Moet er wel bij zeggen dat ik het originele onderzoek niet heb opgezocht (moet ik al genoeg doen voor m’n werk, dus geen zin in om 23u ‘s avonds in m’n zetel ), maar ik ga ervan uit (of hoop alleszins) dat de krant toch wel een degelijke fact-checking zal hebben gedaan (al bedenk ik me wel, nu ik dit schrijf, dat ik nogal onderzoeksresultaten wat ‘vervormd’ in de krant heb weten verschijnen...). Denk vooral dat, zoals Paardenbloem zegt, het waarschijnlijk niet zo vaak zal gebeuren dat mensen effectief gaan schudden (volwassenen dan, kleine kinderen misschien wel die het nog niet goed beseffen allemaal?). In de krant stond er specifiek ook iets over kinderen, dat de kritieke grens voor kinderen veel lager ligt & dat zij daarom hersenschade zouden kunnen oplopen alleen al van het schudden met water in het oor... Voor zij die geïnteresseerd zijn: de naam van de onderzoeker aan het woord in de krant was ‘Anuj Baskota’. Of als iemand anders nog vreemde adviezen tegenkomt...
Ja, met wattenstaafjes moet je sowieso oppassen. Daar waarschuwt de KNO-arts hier ook voor (los van het zwemmen dan).
Heel stom wat ik ga zeggen maar... knakworsten... hoevaak geef je een kind gewoon een simpel broodje knakworst? Of gewoon een los knakworstje? knakworst is spekglad. Als de knakworst in de luchtpijp komt vormt het zoch naar de luchtpijp en is het amper te verwijderen. Snij daarom een knakworst ALTIJD in de lengte door voor je het aan je kind geeft of op een broodje doet... net als peer, ook spekglad en in de top 5 van meest verstikkingsgevaarlijke fruitsoorten.
Ook een goeie idd! Ook nog niet lang geleden ontdekt (ik denk zelfs via een onderwerp hier ergens op het forum?). Ik wist het van druiven & tomaten, maar niet van knakworsten
Als je gevoelig bent voor gehoorgang ontstekingen is het wel aan te raden om het te doen met een drupje alcohol. De kno van mijn zoon vertelde dit ook onlangs nadat mijn zoon voor de 8ste keer in 5 maanden een infectie had. Zelf heb ik smalle gehoorgang en kantel gewoon mijn hoofd
Vind je zodra er een wattenstaafje in mijn oren komt moet ik kokhalzen. En nee ik die ze echt niet (te)ver
Ik ga dan altijd hoesten en kokhalzen, vind het een enorm raar gevoel. KNO arts van mijn dochter gaf een handige leidraad; niets kleiner dan je elleboog mag in je oor
Je oren hoef je nooit van de binnenkant schoon te maken. Met een tissue de oorschelp poetsen is voldoende. De binnenkant van het oor heeft een zelfreinigende werking.