Hoi! Ik heb weer een paar vraagjes Ik voed onze kleine Ise op verzoek. Vaak gaat dat prima en drinkt ze een goede maaltijd waar ze het drie of vier uur op uithoudt. Maar soms, volgens mij vaak 's avonds maar daar moet ik nog eens op gaan letten de komende dagen, wil ze vaker drinken. Vanavond bijvoorbeeld wel elke uur, daarnet zelfs na een half uur alweer. Ze drinkt dan ook best een paar minuten flink door, het is (meestal) niet alleen maar een klein troostslokje ofzo. Ik vraag me af of ze vaker wil drinken omdat ze het gewoon gezellig vindt om bij me te zijn of uit zuigbehoefte ofzo. Maar omdat ze ook echt wel wat drinkt, denk ik dat het misschien wel komt omdat het zo warm is, dus ik geef haar natuurlijk elke keer als ze aangeeft dat ze wil drinken. Nu is mijn vraag: verwen ik haar met telkens knus aanleggen en/of leer ik haar een verkeerd eetpatroon aan als ik haar vaak laat drinken? Moet ik haar niet helpen om een eetpatroon van 'grote maaltijden' te ontwikkelen? Op zich heb ik geen problemen met hoe ze het nu doet hoor. Het is 's avonds wel wat lastig, ik kom zelf niet echt aan veel toe, maar ik doe het graag als het haar goed doet. De afgelopen nachten en ochtenden drinkt ze wel gewoon genoeg voor een paar uur, dus ze kan het best. Moet ik iets gaan bijsturen (rekken als ze aangeeft dat ze honger heeft), of gewoon blijven voeden op verzoek, hoe veel of weinig tijd daar ook tussen zit? En hoe onderscheid je zuigbehoefte van honger? Op welke leeftijd kun je beginnen met proberen of een fopspeentje een oplossing is? Alvast bedankt! Chantico
Hallo Chantico, Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken alhoewel ik me kan voorstellen dat het drinkgedrag van Ise je in de avond onzeker kan maken. Wat je beschrijft is iegenlijk heel normaal drinkgedrag van BV kindjes. Rond schemering, vanaf een uur of 5 tot een uur of 22.00-23.00 willen ze dan ineens vaak kleine beetjes drinken. Wij noemen het snacken. Alles bij elkaar drinken ze 1 geode voeding maar niet op de manier zoals je gewend bent. het lijkt of ze zelf ook niet goed weten wat ze willen. Dan weer happen, dan klaar, slapen, toch weer niet, toch weer een slokje. Normaal beeld dus, geen zorgen over maken. Honger kan je herkennen aan het feit dat ze ook echt hapt en drinkt. Als ze geen honger meer heeft zal ze echt niet drinken. Heel veel succes Ilse