bostvoeding en aankomen

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by karin29, Nov 23, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. karin29

karin29 Bekend lid

May 29, 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hallo,

Heb een vraagje. Ik geef borstvoeding. Mijn beeb komt gemiddeld 140 gram per week aan. Kom net thuis en zag dat hij deze week maar 80 gram is aangekomen. Nu vraag ik mij af of dit weinig is en of mijn borstvoeding minder voedingsstoffen bevat of zo/
    Het geval is namelijk dat ik niet zo goed kan eten sinds ik bevallen ben en rook een paar sigaretjes per dag (alleen net na het kolven). Weet dat dit niet goed is.
    Moet ik mij nu zorgen maken? Misschien stom maar durf de wijkverpleging niet te zeggen dat ik een paar sigaretjes per dag rook vandaar.
    Groetjes Karin

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

Als Damien eenmalig 80 gram aankomt dan is dat op zich niet zo heel erg. Als hij weinig blijft aankomen is het niet goed. Een richtlijn is 100 a 200 gram per week aankomen. Je moet natuurlijk voorkomen dat je borstvoeding terug gaat lopen.
    Bij het geven van borstvoeding moet je goed voor jezelf zorgen. Dit houd dus ook goed eten in. Over het roken wil ik het eigenlijk niet hebben want daar weet je waarschijnlijk zelf genoeg over. Het enige wat ik erover kwijt wil is dat als je de verantwoordelijkheid neemt om te roken je ook de verantwoordelijkheid moet nemen om het tegen de wijkverpleegkundige te zeggen.

Hopelijk is Damien volgende week weer voldoende aangekomen.

Ilja

3. karin29

karin29 Bekend lid

May 29, 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hallo,

Allereerst dank je voor je antwoord. Toch nog een vraagje.
    Damien krijgt 140 cc 5x per dag borstvoeding. Weet zeker dat hij dit ook binnenkrijgt omdat hij bijna niet aan de borst drinkt maar afgekolfde melk krijgt. Wat ik nog wel wil weten is of de voedingsstoffen in de melk terug kan lopen waardoor hij minder aankomt als je rookt. Dat is me nog niet geheel duidelijk.
    Groetjes Karin

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Roken vermindert bij mijn weten niet de voedingsstoffen in de moedermelk. Maar roken veroorzaakt wel een verminderde toeschietreflex door vernauwing van de bloedvaatjes in de borst waardoor de baby dus minder melk zal drinken. (of kolven) De kans dat de borstvoeding terug zal lopen is aanwezig. Daarnaast smaakt de borstvoeding voor de kleine minder lekker.

Ilja

Share This Page