Onrustig tijdens het voeden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door SportySteenbok, 14 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hallo,

Onze dochter is nu 5 weken oud. We hebben een paar drukke weken achter de rug met haar. Kort samengevat zijn we met haar bij de kinderarts terecht gekomen, die heeft een medicijn tegen reflux voorgeschreven (Nexium) en geadviseerd haar in te bakeren bij het slapen. Dat was vorige week woensdag.
    Vanaf zaterdag merkten we al een groot verschil. Het slapen gaat stukken beter, ze krijst niet meer urenlang, raakt niet meer overstuur.
    Dus ik meldde netjes woensdag bij de ka dat ik het erg goed vind gaan. We gaan nog tot begin januari op dezelfde voet door, gaat het dan nog goed, dan wil hij proberen het medicijn af te bouwen.
    Maar nu sinds gisteren is ze ontzettend onrustig aan de borst. Eerste minuten gaan goed, ik laat haar regelmatig een boertje doen ivm de reflux.
    Maar na verloop van tijd wordt ze onrustig: duwen met haar armen, benen strekken, hoofd zo ver mogelijk naar achteren houden.
    M'n borst goed naar haar gezicht brengen, zorgt er dan wel voor dat ze ontspant en weer naar voren komt en toehapt. Maar dit herhaalt zich wel een aantal keer achterelkaar.
    Wat kan dit zijn? Ga ik te lang door op dezelfde borst en moet ik eerder door naar de andere?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Het kan verschillende dingen zijn.
    1) De reflux. Ze kan onrustig worden van het maagzuur dat meekomt naar boven. Heb je al geprobeerd rechtop te voeden?
    2) Spruw. Heeft je kindje een witte aanslag in de mond die niet weg te vegen is? Spruw kan het drinken pijnlijk maken, waardoor ze wel wilt drinken, maar het te zeer doet. Als je hieraan denkt, ga dan even langs de huisarts om te laten bekijken en evt. te laten behandelen.
    3) Waar voed je? Je kindje begint steeds meer van zijn omgeving mee te krijgen. Ga op een rustige plek voeden, met zo min mogelijk prikkels.
    4) Voed je op verzoek of volgens een schema? Als je volgens een schema voed, kan het zo zijn dat je of te laat voed en je kindje daardoor te onrustig wordt of te vroeg voed en je kindje helemaal nog geen trek heeft en je hem dus als het ware "dwingt" om te drinken. Voed op verzoek.
    5) Misschien heeft je kindje iets onder de leden. Een verkoudheid, pijnlijke oren. Dit zijn dingen die het drinken niet gemakkelijker maken en soms ook pijnlijk.
    6) Rond de 5 weken hebben kindjes vaak hun eerste sprongetje.
    Kijk eens op de site van "Oei ik groei".

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina