Boter bij baby met koemelkallergie?

Discussie in 'Voeding' gestart door Sado, 21 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Hi dames,

    Even op zoek naar advies! Bij mijn nu 6 maanden oude zoontje is na een aantal weken koemelkallergie geconstateerd. Sinds dat hij 6 weken oud is zijn wij volledig over op Nutramigen.

    Met 4 maanden zijn wij gestart met bijvoeding en dat gaat onwijs goed. Geen enkele (allergische) reactie gezien en hij eet met veel smaak en plezier zijn dagelijkse portie fruit en groenten :)

    Binnenkort wil ik graag starten met brood. Mijn dochter gaf ik - op advies van het CB - kleine stukje brood met ongezouten roomboter. Maar.... dat lijkt mij bij mijn zoontje niet zo geschikt, gezien zijn koemelkallergie.
    Wat nu? Toch wel geven en kijken hoe het gaat? Boter op basis van soja? Iets heel anders? Ik kom er met Google niet helemaal uit.
    Ik wil het overleggen met het CB, maar ik dach: hier zijn vast veel dames met ervaring.

    Ik hoor jullie tips graag! :)
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Mijn vriend is lactose intolerant en roomboter is echt een grote trigger.. Ik zou daar niet voor kiezen. Ik zou hem eerst laten wennen aan soja en dan over een tijdje misschien gaan kijken hoe zijn allergie is.
     
    Sado vindt dit leuk.
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gewoon niets? Mijn dochter met kma heeft de eerste maanden met heel veel smaak droog brood gegeten.
     
    Sado vindt dit leuk.
  4. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik zou ook niet zo snel kiezen voor soja omdat dat ook een sterk allergeen is.
    Eerder een plantaardige margarine (als je daar blij van wordt), of bijvoorbeeld gepureerde avocado.
     
    Sado vindt dit leuk.
  5. Schuurpapier

    Schuurpapier Niet meer actief

    Er is heel veel wat ie gewoon mag eten. Deze bijvoorbeeld. Veel plantaardige boter te vinden :) Bekijk bijlage 594719
     
    Sado vindt dit leuk.
  6. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Ook een optie! Dacht dat er - naast smaak - wel een reden achter de boter zat, dat het dan makkelijker wegkauwt. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief.
    Kan dat ook compleet verkeerd hebben, hoor:roflmao:
     
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Dankje!
    Ik proef uit je reactie dat plantaardige margarine niet de beste keus is? Wat is daar niet goed aan? Ik ben echt een leek op dit gebied :)
     
  8. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Sorry, nee, dat bedoelde ik niet! Maar sommige mensen vinden margarine en halvarine geen goed product omdat het niet natuurlijk is, maar kunstmatig wordt gemaakt, zou transvetten bevatten enz. Enz. Vandaar mijn kanttekening :D ik heb er persoonlijk geen moeite mee.
     
    Sado vindt dit leuk.
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Ah, zo! Bedoelde ook niets met mijn vraag hoor, was gewoon benieuwd! :):)

    Ik ga een plantaardige variant eens proberen.
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  10. bien86

    bien86 Actief lid

    8 nov 2012
    156
    15
    18
    Hier ook KMA bij dichter en nageboorte vrij snel over op nutramigen en boter gebruik ik becel Light.
     
  11. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik zou op die leeftijd nog kiezen voor zo puur mogelijke producten. Mijn dochter kreeg in eerste instantie vooral droog brood. Daarna soms met wat kokosolie, maar nog steeds meestal droog. En eigenlijk pas rond de leeftijd van 1 jaar ben ik een vervangend smeersel gaan gebruiken. Ik heb zelf gekozen voor Flora (oa te koop bij de AH), omdat deze ook sojavrij en palmolievrij is en geen suikers bevat. En t is nog lekker ook ;)
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier mochten ze ook geen soja bij kma. Ik gaf brood droog in het begin; het werd toch helemaal nat gesabbeld :D
    En soms deed ik er bv wat geprakte banaan of fijn geraspte appel op als 'beleg'.
     
  13. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.286
    2.897
    113
    toen mijn zoontje nog kma had, gebruikte ik zonnepond of wajang. Veel plantaardige "boters" bevatten koemelkeiwitten, goed etiketten lezen.
     

Deel Deze Pagina