Ik bak altijd in een mengsel. Boter heeft wat meer toegevoegde vitamines etc., maar olijfolie kun je verder verhitten zonder dat het verbrand. Dus half boter half olijfolie, en dan heb je ook die sterke smaak niet.
Olie schijnt gezonder te zijn omdat er meer onverzadigd vet in zit. Maar sommige produkten bakken beter in de boter vind ik zoals sommig vlees.
Wat je zelf gebruikt... niet te veel nadenken. De verschillen zijn minimaal en de hoeveelheden die je gebruikt zijn zo klein. Eigenlijk geldt voor babies hetzelfde als in je zwangerschap: doe vooral gewoon dan doe je het prima (veel variatie, weinig bewerkte producten, veel groenten en fruit etc)
Dat is dus niet waar; olijfolie wordt toxisch boven de 160 graden. Boter kan je beter verhitten, maar bevat naast natuurlijke vit. A en D verzadigd vet. Vloeibare margarine bevat toegevoegde vitamines mar ook transvet. Zo hebben ze allemaal hun voor- en nadelen. Ik bak in -uiteraard- duurzaam palm- of kokosvet.
Ik gebruik altijd een vloeibaar bak-en braadproduct van de aldi. Daar zit ook olijfolie bij in. Ik gebruik dat voor ons zelf en dus ook voor onze dochter.
mijn mannetje vroeg het zich af omdat olijfolie soms lacerend kan zijn vandaar. Maar dan bakt hij het gewoon in olijfolie. dank jullie wel meiden!
Ik bak in (vloeibare) boter, op de één of andere manier associeer ik bakken in olie met frituren en ik vind vlees er echt niet lekkerder op worden in de olie.
M'n biefstuk braad ik ook in roomboter, niet de gezondste variant en ik heb het niet nodig, maar wel lekkerder dan vlees gebraden in olie inderdaad. Met groente roerbakken vind ik dat dan weer juist andersom.
Ja yak, groente roerbakken in roomboter, brrrrr..... *rilling* Ben helaas geen groentenliefhebbert dus zal ook niet gauw een groentenroerbakgerecht maken ZEKER niet in roomboterrrr...
Mij is ooit verteld dat zonnebloemolie (of die andere plantenolieën die Zogelukkig gebruikt) beter voor de babys zijn dan olijfolie. Reden weet ik niet maar wij gebruiken nu voor hun zonnebloemolie. Voor roerbakken gebruik ik olijfolie. Eigen biefstuk bakt mijn man in roomboter met een scheutje olijfolie (volgens hem krijg je dan DE perfecte biefstuk )