eten met de pot mee!

Discussion in 'Voeding' started by esther1984, May 30, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. esther1984

esther1984 Bekend lid

Jan 22, 2009
    694
    1
    16
    Female
    Moeder
    Roosendaal
    mijn zoontje is bijna 4 maanden, ik ben nu al aan het nadenken over als hij de 4 maanden gepasseert is, over vaste voeding, ik ben niet zo van de potjes, en vind dat er kwa groente potjes weinig variatie is, ik wil eigenlijk straks gewoon vers maken, fruit en groente, maar hoe doen jullie het met vers houden??
    ik heb al wel gezien dat er vershoud potjes zijn zodat je de voeding daar in kan doen en dan kan invriezen maar is dat goed?? of maken jullie gewoon alles op het moment vers? en kan ik fruit ook invriezen??
    en wat geven/gaven jullie je kleine met de 4 maanden?
    ben al wat aan het speuren geweest op internet, en heb gezien dat ze al best wat mogen hebben dan.
    maar wat is jullie advies om mee te beginnen??
    ook ben ik bang dat als ik hem fruit ga geven dat hij groenten niet lekker vind, ik heb hem namelijk gisteren al 1 theelepeltje laten proeven (banaan) weet dat het te vroeg is, maar wilde alleen kijken of hij het lekker vind, maar je raad vast wel dat ie het heerlijk vond, want hij wilde meer!!
    het is voor mij mijn eerste, dus nog heel nieuw voor mij, maar 1 ding weet ik al wel hij krijgt alleen vers!!
    graag jullie advies en tips!!

2. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Qua fruit kan je dus gewoon vers kopen. Hier is het: 1 stukje voor Noor, 1 hapje voor mama. Zo'n groot stuk fruit (appel, banaan) ging er bij 8 maanden nog niet eens in 1x in. (potjes wel overigens)

Avondeten kan je makkelijk invriezen. Diepvriesbakjes of van die ijsblokjesbakjes.

Ik denk niet dat je je zorgen moet maken over of hij dan zijn groente nog wel wil. Dat is allemaal bijzaak en je bent er vroeg bij. Dus je hebt gewoon veel tijd om van alles een beetje te laten proeven.

Bijv. als je zelf boontjes/bloemkool of i.d. eet, een stukje aan je kindje geven.

Ze gaan op een gegeven moment vanzelf meer eten en dat kan je dan uitbreiden.

Ik vergeet vast nog heel verstandige adviezen, maar die zullen wel volgen.

Overigens ben ik overwegend nog een potjesvoeding mama zeg maar. (overstappend op vers)

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb ook altijd vers gegeven, fruit maakte ik op het moment zelf en groenten deed ik ook invriezen. Op zaterdag kookte ik dan verschillende groentes en vroor dat in. Ik gebruikte daar de aventbakjes voor. Als fruit gaf ik: banaan, appel, peer in het hele begin en van groenten: wortel, witlof, boontjes, aardappel, courgette.
    Ik ben met fruit begonnen en ze eet nog steeds liever groenten dan fruit. Dat je met groenten moet beginnen is onzin, dat verschilt per kindje.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij zijn met 5,5 maand begonnen met groente, en ook grotendeels vers.
    Eerst wortel, sperzieboon, broccoli en bloemkool. En dan gewoon koken en prakken/pureren. Na 2 weken (dus bij 6 maand) ook begonnen met aardappel erbij, en andere groentes.

Vanaf 6 maand ook fruit. Dat maakte ik altijd vers. Gewoon schillen en dan pureren. Banaan deed ik vanaf 6,5 maand uit het knuistje, zachte peer ook al snel.

Potjes groente en fruit heb ik eigenlijk alleen in nood gebruikt. Mijn jochie vond het ook niet zo lekker, dus at dan ook slechter.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij zijn met 6 maanden met vaste voeding begonnen. Eerst groente en na een week of 8 ook fruit erbij. Altijd vers gegeven, nooit potjes. Ook niet gepureerd, maar gewoon stukken om te pakken en af en toe iets geprakt.

6. esther1984

esther1984 Bekend lid

Jan 22, 2009
    694
    1
    16
    Female
    Moeder
    Roosendaal
    bedankt, ik ga niet gelijk met de 4 maanden groente en fruit geven hoor, misschien af en toe wat dingetjes laten proeven, onze zoon heeft ontzettend veel zuigbehoefte en denk niet dat ik hem dat kan ontnemen, door hem al van een lepeltje te laten eten, ik wacht gewoon geduldig af tot ie het zelf aan geeft tot ie zijn flessen beu wordt en eens wat anders wilt.
    ik geef hem al wel rijstebloem in zijn laatste fles en dat gaat uitstekend, misschien dat ik eerst probeer met melk en rijstebloem van een bordje.

en ga niet overhaasten, maar ik ga wel alvast zorgen dat ik goede bakjes in huis heb zodat ik als we zelf bloemkool, witlof ect. eten dat ik het kan pureeren en invriezen, zodat ik hem een paar daagjes het zelfde kan laten proeven.
    bedankt voor jullie reacties!!!

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    In het begin, bij die kleine hoeveelheden, deed is de groente in zo'n ijsblokjes vorm. En zodra ze ingevroren waren samen in 1 zak. Dan kun je elke keer een paar blokjes pakken. En na 6 mnd ook mengen: een paar blokjes groente en een blokje aardappel/rijst of 2 soorten groenten samen.

8. esther1984

esther1984 Bekend lid

Jan 22, 2009
    694
    1
    16
    Female
    Moeder
    Roosendaal
    das een top idee zeg, want in het begin zal zo'n kleine hoeveelheid voldoende zijn! bedankt voor deze toppie tip.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Persoonlijk is mijn manier van vers: kopen en dezelfde dag bereiden.
    Maar dat is dus persoonlijk, nogmaals.
    Ik heb de tijd en vind het geen werk; kook voor mijn man en mij toch ook iedere dag vers. Aardappeltje en worteltje schillen en koken is zo gepiept natuurlijk.
    Veel werk vind ik invriezen, ontdooien e.d.
    Ik heb niet eens een magnetron, zou er dus aan moeten denken de avond van tevoren een bakje uit de vriezer te halen dat dan nog au bain marie opgewarmd moet worden. Meer vaat ook, meer werk dus (heb ook geen vaatwasser).

10. adi

adi Niet meer actief

Je lijkt mijn moeder wel :).. ze vindt de magnetron en een vaatwasser ook overbodig en vraagt zich af waarom mensen toch zoveel geld weggooien aan die onzin ;) (zij had dan wel altijd twee dochters die voor de vaat moesten zorgen)
    Maar als je zoveel tijd hebt is het inderdaad het beste om dagvers te koken, maar de meeste moeders van tegenwoordig werken en komen pas rond de etenstijd thuis en dan is het toch makkelijker om iets te hebben wat al half voorbereid is.

Ik vries overigens ook niet in, heb het geprobeerd, een keer een halve dag in de keuken gestaan, verschillende maaltijden voor de kids voorbereid en ingevroren, en vervolgens alles weggegooid omdat ze het niet wilden eten :(
    Wij koken thuis altijd voor twee dagen (vanwege ons werk) en bewaren het eten in de koelkast voor de volgende dag. Dus ook voor de kinderen.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nou, punt is dat ik een piepklein huisje heb (met heel veel grond) en die apparaten hier niet kunnen staan. En dat komt me goed uit, want vind ze ook milieuvervuilers. Dat ik een droger heb (A+, warmtepomp, reteduur apparaat), vind ik al erg genoeg.

12. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Dat gebeurd hier ook :( heb nog een mega voorraad in de vriezer maar hij wil het gewoon niet hebben..

Het vers of potje is ook per kindje verschillend..
    Hier krijg ik er echt geen vers in :( Verse boontjes gaat nog maar niet van harte.. Vers fruit is helemaal niks haha.. Eigenwijsje.. gaan mn goede bedoelingen :D

13. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

Sep 15, 2008
    2,803
    70
    48
    Female
    Fruit gewoon dag vers en nooit ingevroren.
    Groente kook ik vaak eenmaal per week 2/3 soorten en dat vries ik in. Ik kook dan apart een aardappel of rijst erbij voor die maaltijd. Bevroren en daarna ontdooide aardappel vind ik echt smerig namelijk. Voor nood heb ik ook wel groente zakken/pakken in de diepvries.

Share This Page