ik vroeg me dit af, ze drinkt twee bekers diksap en 1-1,5 beker melk per dag. Zal niet niet meer als 500cc zijn denk ik, is dat erg weinig? Ze heeft veel last van obstipatie gehad maar dat gaat super de laatste twee weken, dus kan toch niet daardoor gekomen zijn!? maar de laatste tijd zit ze steeds aan haar buik, erop te drukken en in te houden, soms zegt ze au, is dat iets van uitproberen of kan ze echt oijn hebben door te weinig drinken ofzo?
Naar mijn weten is 300 cc per dag genoeg om niet uit te drogen, 500 cc is oké en 750 cc het beste ofzo, zoiets staat me bij. Meer dan 1,5 liter is dan ook weer niet goed. Mijn dochter drinkt ook wel eens op een dag wat minder, is volgens mij niet zo heel erg. Maar voor structureel is het misschien voor je gemoedsrust fijn als ze wat meer zou drinken. Heeft ze een bepaald soort drinken wat ze erg lekker vindt? Een leuke (rietjes)beker ofzo? Mijn dochter drinkt bijvoorbeeld heel graag uit een flesje water. Daar drinkt ze dan soms nog wat extra's uit. Of een extra moment inlassen om nog wat te drinken, bijvoorbeeld een half bekertje water bij het tandenpoetsen, of warme melk voor het slapen. Zoiets? Een pakje drinken of een grote beker is ook vaak al 200 cc per keer, dus dat tikt dan wat sneller aan! Volgens mij kan ze daar niet echt buikpijn van hebben hoor, maar obstipatie en weinig drinken is niet een handige combi, en van obstipatie kun je wél buikpijn krijgen. Dus misschien toch kijken of ze structureel ergens wat meer vocht kan binnen krijgen, is beter voor de darmen!
Dankjewel! ga het nog eens met een rietje proberen, dat vond ze inderdaad erg leuk. Met BV dronk ze ook altijd weinig per keer, (denk ik) als ze een fles kreeg nl. nooit meer dan 80cc.. verder geef ik alleen diksap, verschillende smaken, thee en melk is ze niet zo dol op, s morgens meestal wel een hele beker, water geef ik bij tandenpoetsen maar drinkt ze een paar slokjes. Dat flesje is ook een goed idee!
Heb je ook al verschillende soorten kruidenthee geprobeerd? Er zijn natuurlijk hele zoetige thee's, en ook met een scheutje melk door de thee wordt het zoetig. Misschien dat dat nog helpt. Ons meisje drinkt ook niet veel, en ik merk dat ik regelmatig iets nieuws moet bedenken. Dan is de tuitbeker weer leuk, dan een gewoon kopje thee van mij, nu een borrelglaasje met rietje, tja
Hier krijgt ze nu na het tandenpoetsen nog even een flesje met water. Even gezellig bij ons op bed een boekje lezen en dan drinkt ze nog even lekker wat. Meestal drinkt ze hier goed maar dat scheelt nog net weer even wat. Verder staat hier gewoon standaard een rietjesbeker op tafel, meestal met water en dan drinkt ze tussendoor ook nog. Scheelt dat ze hier er zelf ook wel om vraagt. Hier wil ze meestal alleen water drinken en soms thee of sap.
Hier staat ook de hele dag een tuitbeker met water op tafel, waar ze bij kan en daar drinkt ze ook regelmatig wat uit. Ook de melk gaat er hier goed in (300cc/dag)... als ze verder weinig drinkt dan doe ik altijd wat extra water bij de melk, dan gaat het wel op. Af en toe een pakje drinken is natuurlijk ook erg leuk! En is inderdaad weer 200cc. Heb hier altijd wel pakjes liggen van Zonnatura (groenten- en fruitsap), zijn erg favoriet. En inderdaad variëren met soort beker, of uit gewoon glas met of zonder een rietje... Weet niet wat je dochter aan fruit en groenten eet, want dat mag je ook nog bij het vocht optellen!
Groentensap van Zonnatura in een drinkpakje? Klinkt leuk! Zitten neem ik aan geen toevoegingen in. Ga ik ook eens achteraan (in de supermarkt, neem ik aan).
Ja, er zitten (volgens de verpakking dan) 9 soorten groenten en fruit in, geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen of toegevoegd suiker (alleen natuurlijke suikers). Hier is het af en toe dat ze dan zo'n pakje krijgt. Als we bv frietjes eten, krijgt ze zo'n pakje erbij... voor m'n gevoel dan in ieder geval nog wat extra vitaminen etc. Sappa Kids heet het, in de supermarkt bij het zonnaturaschap..
De ene drink nu ook eenmaal meer dan de ander. Mijn zoon drinkt ook niet veel, maar heeft wel natte luiers. Denk er ook aan dat bijvoorbeeld yoghurt ook onder vocht valt!
Als een kindje te weinig drinkt, heeft het droge luiers en kan het idd verstopping krijgen. Als een kindje veel fruit en groente eet, kan het met minder drinken toe.
ze eet 1 stuk fruit per dag, soms een halve, ze eet met alles weinig en dan liever vaker. (Typsich BV op verzoek?? vraag ik me offtopic al een tijdje af) Wel een schaaltje yoghurt. de thee drinkt ze al met melk, en een beetje suiker.. je moet wat als oma dat leert.. steeds zonder gedaan thuis maar ze trapt er niet meer in, nou ja dan maar zo. ook al smaakjes geprobeerd maar dat helpt niet. Die zonnaturapakjes, dat klinkt goed! En water kan ik neem ik aan wel vaker geven, tussen de koffiemomenten door bedoel ik, voor de tanden?
Water kun je onbeperkt geven! Ik zou gewoon een beker neerzetten zodat ze tijdens het spelen gewoon steeds wat kan drinken. En dan de rest gewoon doen wat je gewend bent. Lust ze geen 2x fruit per dag?
Ja misschien 2x een halve dan, dat kan ook. Alleen zit je vaak met de tijd, ik werk vaak en dan neem ik haar mee kan niet van iedereen verlangen dat ie fruit geeft.. Water gisteren geprobeerd maar ze hoefde niet.. nu zelfs de sap niet?! Wel meer thee vandaag dus het blijft net aan genoeg misschien..
Waarom dan niet 2x 1 stuk fruit?? Of kan ze dat niet op? En als je een appel of peer in stukken in een bakje bij haar zet, eet ze het dan niet op?? Hoeft toch niemand haar fruit te geven?? Kunt het dan evt ook al vanaf thuis geschild in een bakje meenemen??
dan zitten de tijden zo dicht op elkaar, bijv 8.00 u eten, 10.00koffie waar ik ben, 12.00u naar huis. meenemen wordt zo vies.. doe normaal s middags fruit, vind de ochtend zo kort, dan blijf je zitten/eten.
Ja, dat ken ik... Hier soms pas tegen 9u aan het ontbijt (we hebben een uitslapertje, haha) en dan rond 12u weer lunch. Dus om daar tussendoor nog iets te geven: dan werd er dus geen brood gegeten om 12u! Doe hier ook 's middags het fruit en ook wel regelmatig als toetje... Misschien kun je voor 's morgens knijpfruit of zo meenemen?? Is minder bewerkelijk, mijn dochter wordt al helemaal wild van het pakje zelf en mag ook meegeteld worden als vocht (= 100cc volgens mij).
Twee uren tussen het begin van de eetmomenten vind ik behoorlijk ruim hoor. Als je dan 15-20 minuten bezig bent met het eten (en zelf natuurlijk nog iets langer met het opruimen daarna) dan zitten ze daarna toch ruim 1,5u "droog". Hier bij wakker worden bv, dan aankleden en naar beneden en direct brood en thee. Meestal eet ze dan echt niet veel hoor, maar dan heeft ze ieg de kans gehad. Na 1,5u spelen en dingen doen krijgt ze fruit, als we onderweg zijn neem ik een appeltje en zakmes of gewassen druifjes mee, en een billendoekje of vochtig servetje is er altijd wel ergens om haar schoon te poetsen. Dan na 1,5u ongeveer is het tijd voor brood, als we onderweg zijn smeer ik dat vooraf en geef haar steeds stukjes. Thuis gewoon een boterham aan tafel. Daarna naar bed. Na het slapen direct weer een stuk fruit, nu altijd aan tafel en dus lekker knoeien met een peer ofzo Bij elk eetmoment ook drinken, onderweg neem ik gewoon een flesje lauw water of slappe thee mee. En waar je bent is natuurlijk ook altijd wat te halen. En dan een flesje of beker op de salontafel zodat ze er bij kan. Of soms een kop thee van mij met een bodempje erin, vindt ze ook interessant. Drinken "dring" ik haar best wel op eigenlijk, door haar vaker wat aan te bieden, ook als ze aan het spelen is, hou ik haar even de beker voor die op tafel staat. Ik bedoel maar te zeggen dat veel eetmomenten in mijn ogen goed kan op de dag! En dan zijn er dus ook wat meer drinkmomenten.
Hier hetzelfde in de ochtend: rond negen uur ontbijt en rond half twaalf weer eten op tafel. 's ochtends krijgt ze tussendoor dus ook niets, dat gaat dan ten koste van haar lunch. Ze heeft ook altijd bv op verzoek gehad maar bij ons is het wel minder vaak en meer eten. Na haar middagslaapje krijgt ze fruit en om zes uur warm eten. Soms tussendoor nog iets als ze minder lang slaapt maar dat gebeurt niet vaak. Qua fruit at ze bijv vanmiddag 2 mandarijnen en een klein banaantje en 's avonds een goed bord eten. Goed om te weten dat yoghurt ook onder vocht valt. Geldt dat ook voor pap met melk? Hier namelijk ook niet zon grote drinker maar als dat allemaal meetelt zit het wel goed!
@Yessie ja pap met melk telt wel mee! @Babel, BV erbij vind ik anders. (Te)veel eetmomenten op een dag zijn niet goed heb ik altijd begrepen. 3x eten, 2x koffie en 1x fruit is al 6x!? Knijpfruit zit dacht ook suiker in, vind ik niet nodig dan. Als er zonder zijn hoor ik dt graag! Ik vind 2x iets eten/drinken tussen 8 en 12.00u echt niet nodig, zal wel proberen wat meer water aan te bieden. Eventueel 2x fruit, maar ik werk bij mensen in huis. Half uurtje koffie drinkt ze mee, verder speelt ze bij me, is niet handig als ik dan omkijken heb naar fruit pakken (al dan niet meegenomen) rustig opeten, (verslikt zich snel) en alles schoonpoetsen. blijft dus smiddags.
Je kunt fruit ook met de maaltijden combineren. Knijpfruit van Zonnatura is zonder toegevoegde suikers, Hak ook, fruit2go appel ook. Qua eetmomenten maak ik me er niet zo druk om, als ze hier iets eet en ze wil meer, dan krijgt ze dat. Behalve met een koekje ofzo, dan krijgt ze fruit of een cracker. Tussendoor drinkt ze water en 1x sap per dag. Maar je kunt met koffietijd toch wel even een banaantje of mandarijn meenemen? Als ik ergens heen ga, neem ik ook meestal wat fruit mee. Knijpfruit is hier ook een succes. Ik schotel haar hier ook vaak gewoon een bakje voor met wat fruit en dan redt ze zich wel.