Hier een kleine meid die we vanaf een paar weken al aan een vast ritueel in de avond hebben laten wennen. badje,fles, op bed, knuffel in handjes en muziekdoosje aan. Nu met het werken komen we niet elke avond toe aan het badje en ze kwam de laatste paar weken in de avond maar moeilijk in slaap. Ik dacht dus dat het lag aan het ontbreken van het badje. Maar nee hoor! 3 dagen geleden waren we bij de oppas haar muziekdoosje en knuffel voor het slapen gaan vergeten. Geen mogelijkheid om die nog voor bedtijd binnen te hebben dus er toch maar op gewaagd. Ze viel meteen in slaap! Daarna ook maar de rest van de slaapjes zonder gedaan en het gaat veel beter... Blijkbaar heeft ze dat dus helemaal niet nodig! Verder heeft ze trouwens ook geen lievelingsknuffel, komt dit nog of zijn er meer kindjes die dit nooit hebben gehad?
Grappig zo'n ontdekking. Hier was t hetzelfde Iris had ook een vast ritueel maar leek er niet altijd persé behoefte aan te hebben. De laatste maanden weer echt wel; ze is ook wat banger bij anderen, vast een fase, dus de vaste dingen geeft houvast. Iris had altijd een Nijntje in bed; vroeg ze zelf nooit naar en ik had ook niet t idee dat ze m belangrijk vond. Sinds ze is gaan lopen (15 mnd) wil ze overdag eigenlijk steeds een knuffel bij zich hebben en is ze ook blij als ze Nijntje in bed heeft, dus ms komt t bij jouw kindje nog wel
Ik weet het niet echt... Fae is gehecht aan haar speentjes en we laten 2 knuffeltjes vast in bed liggen... Maar of ze ze echt mist? Thuis niet in elk geval. Op het kdv is het 1x voorgekomen, dat haar knuffeltje waren vergeten te geven (toen ze zo'n 9 maanden was) , en toen ze hem kreeg, ging ze gelijk slapen, terwijl ze eerst bleef brullen. Maar ik denk dat dat meer met geur en thuisluchtje te maken had, dan met de knuffel zelf. De laatste keren is er namelijk een andere mee gegaan, die we de laatste weken aan haar speentje gemaakt hebben en dan is het ook prima. Dus ze lijkt niet echt gehecht te zijn aan één... Enerzijds jammer: Ik vind het altijd zo schattig... Anderzijds: Ook geen gedonder met knuffels die kwijt zijn of vergeten worden
Sterre is ook gehecht aan haar speentjes, ze heeft ze vaak niet eens in haar mond, maar ze moeten in de buurt liggen
Hier tot nu toe nog niets, maar mijn baby is dan ook nog maar pas 4 maanden, misschien komt dat nog, maar tot nu toe geen knuffeltje, geen duim (heeeel soms) geen speen. Soms doe ik een muziekje aan, maar geeft geen verschil of ik die nu wel of niet aan doe dus daar is hij ook niet aan gewend.
Haha ja. Mijn zoontje krijgt op het KDV volgens mij geen speen mee naar bed en zij zingen ook geen 'slaap kindje slaap' voor hem en geven hem evenmin een kusje En hij slaapt daar beter dan thuis Maar ik wil dat ritueeltje er wel in houden. En dan met name 's avonds, wanneer we hem een verhaaltje van jip en janneke voorlezen. Het is toch even lekker relaxed, hij lekker in zijn bedje met zijn 2 knuffels en mama die even tegen hem aankletst. Hij is dan altijd zo lekker ontspannen (overdags gaat ie vaak al huilen als ie zijn bed al ziet ), ik vind het zelf ook heel erg genieten
Mijn oudste kreeg pas rond 8 maanden een favoriete knuffel. Hij kan ook nu (bijna 3) nog niet slapen zonder die knuffel. De speen hebben we gelukkig inmiddels wel afgeleerd. De jongste krijgt ook een knuffel. Die heeft ie ook echt nodig, hoewel hij niet echt een favoriete heeft. Hij wil gewoon heel graag iets vasthouden en dat duwt hij dan in zijn gezicht. Hij zoekt er wel echt naar als ik hem in bed leg en als hij hem dan te pakken heeft, draait hij gelijk op zijn zij, oren van het konijn tegen z''n wangen en dan grijnst ie zo heerlijk tevreden....
ons kindje heeft ook geen behoeft aan een knuffel, ook nooit gehad (ook geen speen trouwens) maar misschien komt dit laatste doordat ik bijna 18 maanden bv heb gegeven, net een paar dagen gestopt. Onze zoon is over 2 weken 18 maanden.
Indy slaapt altijd met haar spuugdoekje en speentje. Zonder gaat ze echt niet slapen. Ze krijgt elke dag een schoon doekje die alleen gebruikt wordt met slapen. Als ze naar de oppas gaat, dan geef ik altijd het doekje van thuis mee. Zit dan toch weer een vertrouwd luchtje aan. Verder geen knuffeltjes waar ze erg gehecht aan is. Kan nog komen natuurlijk. Liefs Hummel.
Mijn zoontje moet gewoon twee doekjes in zijn bedje hebben liggen. Iets groter dan spuugdoekjes zeg maar, van die gastendoekjes. Als die in zijn bedje liggen is hij helemaal blij, de kleur maakt niet uit en de geur ook niet. Bij ieder schoon bed krijgt hij een schoon doekje. Verder heeft hij ook een muziekdoos en daar wordt hij ook rustig van. Bij mij en bij zijn vader heeft hij precies dezelfde en bij oma een andere maar dat maakt niet zoveel uit. Als er maar een muziekje is. Hij heeft ook knuffeltjes in zijn bedje maar overal andere en dat is prima.
leah wil wel een knuffel of doekje in haar bed, al van dat ze nog jonger was (na een paar maanden) ook in haar kinderwagen bak had ze die. anders slaapt ze moeilijk. die legt ze over haar ogen of ergens in haar gezicht. dat vind ze heerlijk ze heeft nu een bruine beer in bed, die zat in mijn kraampakket. die vind ze helemaal geweldig. abe noemt ze hem en ik ook. ze zegt nog niet veel verschillende dingen, dus heb ik hem meer tot abe gedoopt, dat begint ze nu al te snappen en een speen heeft ze ook. verschillende. ze valt ermee in slaap en daarna valt hij uit haar mond. ze pakt hem ook als troost (als ze gevallen is en pijn heeft ofzo) ik geef haar knuffels of een doekje ook mee naar oma's en tante die oppassen.