Hoi daar, Ik heb gehoord dat je een of andere massageolie hebt van Weleda om het gebied daaronder zachter te maken en zodoende enigszins het inscheuren te voorkomen. Heeft iemand daar ervaring mee? Vond het achteraf nl het vervelendst dat ik ingescheurd was en door de hechtingen pijn had met zitten.... Liefs, Hope
Helaas heb ik meerdere verhalen gehoord dat het allemaal onzin is, dat insmeren. De olie komt gewoon niet diep genoeg (alleen opperhuid). Hetzelfde eigenlijk met striae, daar helpt smeren ook niet tegen. Wel verhalen gehoord over Epi-No. Dit is een 'apparaatje' waarbij je in het laatste deel van de zwangerschap de boel alvast wat kunt oprekken zodat het al wat gewend is, zeg maar. Geen idee of het echt werkt. Zijn ook weer verschillende verhalen over...
Sorry meid ik m9et je uit de droom helpen.... Je kunt er, net als bij die mooie strepen die je kunt krijgen, niets tegen doen. Het enigste wat kan helpen is vanaf het moment dat het hoofdje staat heel rustig aan laten oprekken en wennen maar dat is ook geen garantie.
Een vriendin van mij zweert bij de epi-no, om opterekken. Zelf ben ik ook uigescheurt, was ff vervelend, maar viel me reuze mee. Schijnt dat je bij de reformwinkel ook een soort masageolie kan krijgen, maar daar ken ik geen ervaringen van delen.
ik heb de epi-no gebruikt, maar helaas niet 3 weken lang omdat ik 2 weken te vroeg ben bevallen. Ik kan helaas niet zeggen of het heeft geholpen want bij mij paste mijn kindje niet dus ik kreeg een knip en een vacuum. De hechtingen heb ik weinig last van gehad. Maar van mijn stuitje heb ik nu nog steeds last. mijn zoontje is inmiddels ruim 6 maanden. De epi-no had bij mij wel een soort psychologisch effect. Ik was veel zelfverzekerder en minder angstig voor de bevalling. ik heb idd ook gehoord dat perineum massages niet of nauwelijks helpen.
Hohoho, niet te snel oordelen!! Wat jij bedoelt is perineum massage olie. Het heeft weinig met de olie te maken, maar vooral met de specifieke massage die je toepast. Ik heb wel van mensen gehoord die het 3 keer hebben gedaan en toen uitgescheurd zijn, maar dat is ook niet het idee. Op de verpakking staat het precies. Ik geloof om de paar dagen vanaf 34/36 weken ongeveer, en dan staat er ook specifiek waar/hoe/hoe lang je moet masseren. Ik heb het zelf vrij netjes bijgehouden en ik heb ook gemerkt dat het soepeler werd van het masseren! Ik ben helemaal NIET uitgescheurd, ingeknipt of wat dan ook, en dat terwijl mijn dochtertje een sterrenkijkertje was (dus veel meer kans op)! Oftewel, het is niet de olie (zoals bij middeltjes tegen striae, idd, die werken niet), maar juist de massage die kan helpen. Ik ga het bij mijn tweede zeker weer doen!!
Je hoeft ook niet die dure eprineum massageolie te gebruiken, maar kunt gewoon voor een paar euro een flesje amandelolie halen bij de apotheek. Het is echter wel zaak dat je met de massage het perineum echt oprekt, net als met de epi-no. Je moet zeg maar hetzelfde branderige vervelende gevoel krijgen als wanneer het hoofdje "staat". www.epino.nl Perineummassage (bekkenbodemmassage) Er worden een nederland allerlei cursussen & methodes aangeboden om de bevalling zo aangenaam mogelijk te laten verlopen, maar er wordt nauwelijks of niet aandacht besteed aan de mogelijkheden van prenatale- oftewel bekkenbodemmassage. In verschillende culturen echter wordt er al generaties lang gebruik gemaakt van prenatale perineum-massage om de kans op inscheuren tijden de geboorte te verminderen. In bepaalde landen wordt dit door moeder op dochter doorgegeven. In Zwitserland wordt de laatste jaren steeds gebruikelijker om prenatale perineummassage toe te passen. De laatste jaren is er internationaal steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van de massage tijdens de geboorte.Wetende dat ongeveer 60% van de Nederlandse vrouwen tijdens de bevalling inscheurt of ingeknipt wordt en dat dit postpartum (na de bevalling) vaak gepaard gaat met allerlei klachten en complicaties, zijn dit misschien redenen te meer om hier in de voorbereiding van de bevalling mee te starten. De perineum massage is vanaf ongeveer de 34e zwangerschapsweek, eenvoudig dagelijks/regelmatig toe te passen om de rekbaarheid van het weefsel te vergroten. De zwangere raakt vertrouwd met het gevoel van rek en druk tijdens het persen met als doel de kans op inscheuren en inknippen te verminderen.Tijdens het persen wordt het perineum (het spierweefsel tussen vagina en anus) zo belast dat de kans op inscheuren of inknippen vrij groot is. Postnataal kan dit de nodige klachten geven, zoals o.a. ontstekingen, incontinentie, pijn bij het vrijen of zwakte van de bekkenbodem. Op een heel eenvoudige manier kan de vrouw het perineum voorbereiden op de uitdrijving.En wel doormiddel van een dagelijks massage van 5 á 10 minuten vanaf ongeveer de 34 ste zwangerschapsweek, waarmee de kans op inknippen en/of inscheuren afneemt. Bij ontstekingen, bloedingen, gebroken vliezen de massage niet toepassen. Gebruik voor de massage een daarvoor geschikte, liefst etherische olie of Weleda = Perineummassage of (St.Jan) Johannesolie maakt perineum zachter, olijfolie kun je ook gebruiken (sluit de huid niet af). Techniek Een warm bad of warme compressen van tevoren kan zeer ontspannend zijn. Zorg ervoor dat je een lege blaas hebt, dat je handen gewassen zijn en je nagels niet te lang zijn Installeer jezelf zo comfortabel mogelijk, ga onderuitgezakt zitten met je benen iets uit elkaar en gebruik eventueel een spiegel zodat je je bekkenbodem met je vagina & anus goed kunt zien. Ondersteun je rug en benen met kussens. Doe wat olie op je vingers en smeer je perineum en de benedenrand van je vagina voorzichtig met de olie in. Vermijdt het blaasgebied (infectiegevaar). Plaats je duimen zo diep mogelijk (3- 4 cm) in je vagina, breng ze richting anus en opzij. Beweeg de duimen onder het vasthouden van de druk in een u-vormige beweging of een slingerbeweging van links naar rechts en omgekeerd. Nadat je de olie een paar minuten hebt ingemasseerd probeer je de druk op het perineum en de zijwanden van je vagina met je duimen te verhogen, totdat er een branderig of stekend gevoel onstaat. Dit moet echter geen pijn doen: je kan per keer de intensiteit van de massage wat opvoeren. Deze rek ongeveer 2 minuten vasthouden. Daarna de olie tussen je duimen (inwendig) en je wijsvingers (uitwendig) verder inmasseren. Gedurende 3 á 4 minuten weer met de duimen masseren, daarbij aandacht besteden aan vroegere littekens. Afsluitend met de duimen het weefsel weer op rek brengen, nu door van binnenuit licht naar buiten-voren te drukken, schuiven (zoals bij de geboorte van het hoofdje). Na enige tijd zal je merken dat het weefsel oprekt en ontspant. Het branderige gevoel dat bij de massage ontstaatzal je herkennen als het hoofdje staat. Belangrijk is dat je weet hoe dan te ademen. Voor sommige vrouwen is het moeilijk zelf te masseren, in dat geval kan de partner de massage uitvoeren met zijn wijsvinger en middelvinger met twee vingers. Geef niet te snel op de eerste keren is het heel onwennig! Succes! http://youtu.be/DK2P8Ziqc6Y
Hier bij de oudste twee niets gebruikt en niets gedaan, aan de bevalling enkel een paar schaafwondjes overgehouden. Bij de jongste heb ik wel de olie van weleda gebruikt, met de bijbehorende massage. Want zoals al gezegd word, het is niet de olie die het doet, maar het is de massage die het doet. Ik denk dat het voor mij vooral psychisch geholpen heeft. Heb het een aantal weken gedaan (weet niet meer precies wanneer ik begonnen ben) maar niet heel consequent. Jongste is met hulp van de vacuumpomp geboren, ik ben 'van binnen' een klein beetje gescheurd geweest wat volgens de gyn door de pomp gekomen is en is niet gehecht, 'van buiten' ben ik niet uitgescheurd. Of het aan de olie/massage gelegen heeft, ik weet het niet, maar het is wel goed geweest zo, al is het misschien vooral psychisch geweest . Liefs Hanneke.
DAAR sluit ik me geheel bij aan....!!!!! bij een volgende bevalling (schijnt) de kans op inknippen, inscheuren, kunstverlossing..... etc. etc. etc.... iig al kleiner te zijn!! hier bij de eerste een grote knip (vacuum) en voor de rest niets gehad.... maar idd ook ik moest even wachten met persen, zodat de huid alvast wat kon oprekken.... (snelle bevallingen)
Ik heb er geen ervaring mee. Ik ben het simpelweg vergeten te gebruiken.. Uiteindelijk niet ingescheurd maar wel een mooie knip. Wel hechtingen dus, maar daar heb ik eerlijk gezegd niet veel last van gehad. Je kunt beter ingeknipt worden als inscheuren, want voor hetzelfde geldt scheur je naar achteren uit. Heb wel vanaf het begin gesmeerd met bio-oil om de kans op striae te verkleinen en wonderbaarlijk genoeg is dat mijn deurtje ook voorbij gegaan. Scheur- en striaevrije zwangerschap en bevalling..wat wil ik nog meer
trouwens hier helemaal niets gebruikt Bevalling 1: 3800 gram en 1 binnenhechting en 1 buitenhechting Bevalling 2: 4100 gram en helemaal niets
Mijn ervaring: op het moment dat het hoofdje staat en de verloskundige zegt "nu even zuchten, niet persen, zuchten" dan moet je dat ook ECHT doen!!! Als je dan denkt ammehoela ik pers door, scheur je gegarandeerd uit. Ik heb me 2 keer in weten te houden en ja, het is een onwijs rotmoment en brandt als de hel daaronder, maar daardoor zijn mijn kindjes heel rustig geboren (het hoofdje althans) waardoor ik bij de eerste een heel klein scheurtje had in mijn perineum (2 hechtingen, geen last van gehad) en bij de tweede helemaal niets!
Bij het staan van het hoofdje heb ik gevraagd of ze iets kouds er tegenaan wilden doen (washandje ofzo) en dat hielp echt ontzettend goed! Die mogen ze van mij klaarleggen bij de volgende
Wow, ik heb de omschrijving gelezen hoe je zou moeten masseren... Ik geloof niet dat ik daar nog bij kon met mijn dikke buik, en zeker kon ik niet zo meer in een spiegel kijken....