Tips tegen jeuk brandwond

Discussie in 'De lounge' gestart door BuffySummers, 7 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik ben afgelopen zaterdag op mn been verbrand. Voornamelijk 1e graads maar ook 2e graads.
    Nu is het heel erg rood en er zitten blaren die gelukkig langzaam indrogen. Doordat het gaat genezen jeukt het ook onwijs. Heeft iemand tips wat ik kan doen??
    Ik slik voor mn allergieën al anti histaminica en had al gelezen dat dat helpt. Graag zou ik meer tips krijgen.
    De plek is 30cm lang en ongeveer 10cm breed.

2. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Bij de huisarts zalf halen

3. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
  4. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik heb toen ik bij de HAP was al zalf gehad maar die is bijna op. De verpleegster vertelde me ook dat ze van de verzekering die zalf ook maar 1x mee mogen geven.
    Het verzacht de pijn, maar helpt niet tegen de jeuk.
    Ik heb extra vette vaseline (via recept) en dat smeer ik er nu op maar dat helpt dus ook niet tegen de jeuk.

@ER14 het vervelende is dat de 1e en 2e graads soort van door elkaar zitten. Beetje lastig uit te leggen🙈

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
  6. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Calendulan

7. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    (Pure) Aloë Veragel (bijvoorbeeld van De Tuinen) helpt ook erg goed maar elke zalf of gel zou ik alleen te gebruiken als de wond niet open is. Aloë Vera werkt verkoelend en daardoor jeukstillend :) Echt heel erg fijn, ik heb het ook wel eens gebruikt op een brandwond(je).
    Het is ook fijn omdat het niet meteen zo'n idioot heftig goedje is.

VSM Derma wondgel is trouwens ook een goede optie, werkt hetzelfde. Of die ook zo verkoelt weet ik niet, maar werkt ook jeukstillend en wondgenezend.

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    misschien kun je bij de apotheek informeren. Ik dacht zelf aan nestosyl, maar ik weet niet of dat op zo'n grote brandwond zomaar gebruikt kan worden.

9. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Altijd oppassen met wat je op een brandwond smeert, zeker als deze tweedegraads is met blaren, en al helemaal als de blaren open zijn/gaan.

Ik denk dat je met zo'n grote brandwond het beste even de HA kan bellen voor tips.

10. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Thnx allemaal! Het is idd een grote plek en ik wil er ook niet zomaar iets opsmeren, ik word alleen helemaal gek van die jeuk😭😭🙈.
    De blaren zijn niet open gelukkig.
    Denk dat ik idd morgen even met de ass van de h.a bel.

11. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Mee eens. Op de net dichte brandwond van mijn zoontje had ik calendulan gesmeerd, maar na een paar uur allemaal blaasjes erop.

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dit is niet net;) ik ben zaterdag al verbrand en naar de HAP geweest ervoor.

Ik zag net dat de blaren wel open zijn en ik ga er nu even niks mee doen. Ik bel morgen met mn h.a en zit het nu maar even uit denk ik..
    Het is vooral vervelend omdat het echt een groot oppervlak is.

13. lady1986

lady1986 Actief lid

27 apr 2010
    159
    17
    18
    Mijn dochter heeft branwonden op haar rug gehad en wij moesten smeren met bepanthen..

14. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Je kan ook het brandwondencentrum bellen voor informatie. Rkz.nl. Althans, dat heb ik toen gedaan en mij stonden ze heel prettig te woord. Brandwonden zijn de ergste wonden die er zijn en huisartsen weten er niet alles van (is mijn ervaring). Bij zo'n grote wond moet je wel voorzichtig zijn.

15. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hmmm ik kan mn foto niet uploaden.

16. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Sudocreme.. Sinds David klein was en ik mijn pols verbrandde door hem (niet david maar mijn pols :p) over de water koker te hangen terwijl er kokend stoom uitkwam kwam de apotheker op sudocreme.. Sindsdien is dat spul van mij.. Verkoelend, helpt tegen jeuk en oppervlakkige wondjes.. Dus ik gebruik het ook op opengekrabte puistjes. Ik kan er echt niet zonder en ik verbrand mijzelf toch wel wekelijks terwijl ik aan het koken ben!

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dit is de plek. De blaren zijn nu open.
    Ik had nog zalf van het zh maar ik denk dat ik er straks niks meer op doe.

18. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.160
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Honing van bij een imker! Werkt super goed en je houdt er nauwelijks littekens aan over. Of goeie kokosolie, heel voedend voor de huid. Beterschap!

Deel Deze Pagina