Mijn dochter lust geen melk dus drinkt bij het ontbijt en lunch thuis glaasje fristi. Bij oma geen fristi maar goedkoop merk yoghi. Nu heb ik gehoord dat yoghi/fristi drank slecht is en gaatjes veroorzaakt in de tanden/kiezen. Wat denken jullie klopt dit ook? Toen ik kind was riepen de tandartsen dit ook altijd omdat ik ook yoghi dronk en geen melk luste. Ik heb ook best wat gaatjes gehad. Maar ja toch vraag ik me af of het daar echt aan ligt of gewoon slecht poetsen of slecht gebit? Mijn vriend drinkt nooit fristi/yoghi en heeft dus ook regelmatig gaatjes. Ben erg benieuwd wat jullie mening hierin is! (en niet komen met waarom geef je je dochter in vredesnaam yoghi/fristi want dat is super slecht, dat vraag ik niet! Bedankt! )
Inderdaad, maar dat geldt voor veel meer producten... Onze oudste dochter lust trouwens ook geen melk. Ze krijgt meestal thee bij het ontbijt en de lunch.
Ja alles waar suiker in zit kun je over dezelfde kam scheren. Ik lust ook geen melk en dronk (en drink) daarom chocomelk dat ik zelf aanmaak (kan ik de sterkte en dus suiker zelf bepalen). In België kun je poeder kopen waarmee je fristi zelf aan kunt maken, dus wat minder sterk (dus minder suiker). Maar we moeten ook relativeren. We eten wel meer waar suiker in zit en we poetsen 2 x daags onze tanden. Ligt ook aan de aangeboren kwaliteit van de tanden en het speeksel dat je hebt. Evt zou je na het drinken van fristi even de mond kunnen laten spoelen. Poetsen doe je officieel best vóór het eten of 2 uur na eten en drinken (water uitgezonderd). Want anders is je glazuur door de werking van de suiker zachter geworden en kun je het beschadigen door te hard poetsen. Dus zacht poetsen als het niet haalbaar is.
euhm ja logisch toch door al dat suiker, het is niet voor niks zo zoet maar als je alles met mate doet en regelmatig poetst moet het vast goed komen.
Dit geld voor alle drank met suiker. Ook ranja, appelsap etc. Melkzuur bijt misschien net wat harder in tand glazuur. Zolang je het niet in een fles geeft of met een rietje ( wat zeer slecht is voor de voortanden) en niet vaker dan 3x per dag suiker houdende drank geeft is het niet zo schadelijk. Daarnaast gewoon 2x per dag tanden poetsen en water geven.
Ja, het is slecht, net als alle anders sapjes met suiker. Ik denk overigens dat wanneer jij 1 keer per dag (en dus niet telkens kleine beetjes) een beker fristi drinkt en goed tandjes poetst dat het wel meevalt.
Je kan nog zoveel poetsen als je elke dag zoveel suiker eet, is dat een aanslag op je tanden. Wat ik onbegrijpelijk vindt, is dat je dit niet weet.
Met een rietje drinken is juist gunstiger voor je tanden. Het wordt zelfs aangeraden door tandartsen, omdat zo de drank minder lang in contact staat met de tanden en daardoor minder snel gaatjes oplevert. https://www.samenwerkendetandartsen.nl/nieuws/drinken-met-een-rietje
Ja kan je gaatjes van krijgen, net als van zoveel dingen. Maar als ik zie wat ik als kind allemaal dronk op school aan yogi, taksi en noem maar op. Ik had nooit gaatjes. Dus het veroorzaakt niet per definitie gaatjes ofzo
Ik gebruik voor de kinderen soms coolbear door de melk. Dit steeds meer af gaan bouwen en de oudste drinkt het nu liever zonder coolbear.
Wij maken yogi trouwens zelf. Heel klein drupje ranja en dan melk. Mijn zoon vindt dit heerlijk. Je kunt het ook met karnemelk doen. Ik zeg niet dat dit gezond is, maar wel gezonder dan yogi waarbij er meer toegevoegde suikers in zitten.
Met een keer per week....3x per maand geloof ik niet dat er direct gaatjes in je tanden springen. Maar ja met 2x per dag ja uiteraard geloof ik dat Je schrijft: nu hoor ik dat....hoor je dat nu echt voor het eerst?
per 100 ml zit er 7,9 gram suiker in. Dat is dus anderhalf suikerklontje. Bij een normale beker zit je al gauw op 250 ml, dat 19,75 gram suiker. Bijna 4 suikerklontjes. Zou je je kind 4 suikerklontjes te eten geven? De richtlijn van (toegevoegde) suikerinname voor volwassenen ligt op 25-30 gram. Wanneer je een beker Fristi neemt zit je daar al bijna op als volwassenen. Gezien de hoeveelheid suiker is het dus mogelijk dat je er gaatjes van krijgt. Vind Fristi trouwens erg chemisch smaken.
Natuurlijk betekent het niet dat ze per definitie gaatjes gaat krijgen, maar suikerhoudende drankjes verhogen het risico wel noemenswaardig natuurlijk. Ik zou het met mate aanbieden, 2x per dag vind ik persoonlijk erg vaak, niet alleen voor haar gebit.
misschien kun je (naast idd melk met een klein beetje siroop ofzo) optimel puur ofzo proberen, hier zit wel wat vruchtensap in om het een smaaktje te geven, maar het lijkt me minder slecht voor zowel het gebit als voor haar algehele suiker inname omdat er geen toegevoegde suiker in zit. overigens kun je misschien ook ipv melk gewoon water of thee geven. en bijv. na het eten een bakje yoghurt om toch wat zuivel te geven.