Combinatie korting, een ouder korting aanvragen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mupet, 5 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik denk dat ik recht heb op deze twee kortingen maar waar kan ik die nou aanvragen? Gewoon op mijn toeslagen.nl? Kan het zo snel niet vinden?

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Volgens mij moet je het bestand voorlopige aanslag downloaden, daar kun je het aanvragen dacht ik.

3. penseel

penseel Niet meer actief

Bel even met de belasting dienst.

Bij mij gaat alles automatisch dus weet niet hoe je het moet aanvragen wel ooit gedaan natuurlijk. Je kunt wel kijken bij mijn toeslagen en dan een proef berekening laten invullen. Maar denk als je de belasting belt je sneller en beter geholpen woord.

4. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @penseel thnx ga ik dat even doen, kunnen ze t gelijk invoeren

Die een ouder korting heb je daar dan pas na die 6 maanden dat je alleen met je kindjes woont recht op, of wel vanaf de eerste maand dat dat in gaat?

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Gaat via je voorlopige aanslag

6. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Maar je kunt nooit recht hebben op beide kortingen, want de combinatiekorting is korting voor de minst verdienende partner en eenouder korting is voor als je alleen bent, en als je een partner hebt krijg je geen eenouderkorting, en als je alleen bent krijg je geen combinatiekorting.

7. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @chiggy, maar je moet t wel zelf aan vragen toch denk want voor zo ver ik weet heb ik tot nu toe daar nog niets van ontvangen?

8. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @blaine Ow oke weet je dat zeker of?

9. penseel

penseel Niet meer actief

Na 1 juli heb je er geen recht meer op het gaat om het eerste half jaar.

Daarna moet je wachten tot 1 januari om het aan te vragen.

Dus ga je scheiden voor 1 juli wel na 1 juli weer niet.

Je hebt alleenstaandeouderkorting idd en de combinatiekorting beide krijg je als het goed is. Hoe het precies zit weet ik ook niet. Daarom de belasting dienst bellen gaat echt beter. Je moet het dan nog wel zelf in vullen maar ze kunnen je wel goed uit leggen hoe en wat je moet in vullen.

10. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thnx penseel, wij zijn vanaf vorrig jaar november uit elkaar (officieel dan met verhuizen zeGmaar al wel eerder uit elkaar ) maar dan zou ik nu dan pas vanaf januari recht hebben aankomend jaar? Dat zou raar zijn? Of dan toch vanaf mei ofzo? Omdat t dan 6mnd zijn?

Naja sowieso even bellen en alles na vragen

11. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Dat klopt niet hoor wat je zegt.
    Je krijgt de combinatie korting ook als je alleen met een of meerdere kinderen woont.
    Hier ook een alleenstaande moeder en ik krijg beide kortingen.
    Je moet deze invoeren op je voorlopige aangifte TS.
    Hoe het met dat half jaar zit weet ik niet, ik was namelijk al alleen met zoontje vanaf zijn geboorte maar toen moest ik inderdaad wel een half jaar met hem samen wonen. Ik weet niet hoe dat zit als de kinderen al wat ouder zijn.

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dit klopt dus niet.
    ik ben alleenstaand en ik krijg al 3 jaar beide kortingen.
    combinatiekorting is voor alleenstaande en voor minstverdienende partner.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    dit moet je zelf aanvragen via een aangifte programma op de belastingsite. je kan 2 dingen doen. je kan een voorlopige aangifte programma invullen en dan kan je kijken wat daaruit komt. zijn makkelijke vragen en is meteen duidelijk of je er recht op hebt of niet. je kan dan kiezen om het maandelijks uit te laten betalen.

2e optie is om te wachten tot de belastingaangifte over 2014. hier krijg je dezelfde vragen maar je krijgt je geld dan pas volgend jaar met de belastingteruggave.

ik laat het zelf altijd 1x per jaar uitbetalen. zo weet ik zeker dat het bedrag klopt en ik ben er niet maandelijks van "afhankelijk" om rond te kunnen komen. mochten ze het dus ooit afschaffen dan zou ik het zonder ook rredden. als je het maandelijks vooruit laat betalen dan moet je heel zeker zijn van je inkomen. (of het hoger inschatten dan dat het werkelijk is). want als aan het einde van het jaar blijkt dat je meer verdient hebt dan kan je terug betalen.

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Het gaat erom dat je minstens 6 maanden van dat jaar alleen geweest moet zijn. Dus als je sinds november 2013 officieel uit elkaar bent, ben je in 2014 het hele jaar (dus meer dan 6 maanden) alleen geweest en heb je er dus gewoon voor het jaar 2014 recht op.

Het heeft niks te maken met toeslag, het is niet een bedrag wat ze zo berekenen en uitbetalen. Het is een heffingskorting, dus een verlaging van je inkomstenbelasting. En gaat dus via je aangifte inkomstenbelasting, ofwel via je voorlopige aanslag vooraf ofwel via je gewone aangifte achteraf.

Deel Deze Pagina