ik weet niet of je het nu goed snapt maar ik zal het simpel uitleggen. rente die je betaald over je huis vallen in box 1 en die kan je van je inkomen aftrekken kosten die je maakt om de lening aan te gaan (afsluitprovisie en bouwkundig rapport en hypotheekakte bijvoorbeeld) vallen in box 3 en officieel kan je de rente die je daarover betaalt niet van je inkomen aftrekken (veel mensen doen het wel) maar omdat die kosten noodzakelijke kosten zijn o de lening aan te gaan mag je ze eenmalig in het eerste jaar extra aftrekken. Dus het hele bedrag dan (bijv 300 euro) en dus niet de rente die je erover betaalt...
Dat begrijp ik, wij ook. Maar mocht je dit zelf doen en er blijkt later iets niet goed te zijn of een verborgen gebrek te zitten kun je dat niet verhalen. Dit kun je van te voren niet voorzien. Als je dan 250 betaald en je daarna terug kan vallen op het rapport en eventuele reparaties verhaalbaar zijn was het "maar" 250 wat je hebt moeten betalen.
Zouden jullie altijd een keuring laten doen, ook bij een huis uit 1990 bijvoorbeeld? Wij hebben de vorige keer dat we een huis zouden kopen (is niet doorgegaan) wel een keuring laten doen, huis was uit 1960, kostte rond de 200 euro geloof ik via Vereniging Eigen Huis.
Ookal is dat huis nog niet zo oud, ik denk dat een hoop mensen er voor kiezen het niet te doen. Maar na ons vorige huis, zal ik nooit meer zomaar kopen en altijd een keuring uitvoeren.