van koop naar huur woning

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaChantal, 17 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    We wonen nu 6 jaar in dit huis, maar het word tijd om te gaan verhuizen. Het huis word helaas echt te klein.

Nu zitten we te kijken om te gaan huren.
    Dan hebben we een groter huis voor dezelfde (of goedkoper) maandlasten. Een ander huis kopen ben ik verplicht 4 dagen te gaan werken. Dan zitten we gewoon 40/50.000 hoger dan nu.

We hopen binnen 3 jaar te verhuizen, weet natuurlijk niet of dat reëel is.

Maar, moet je gewoon je huis te koop zetten, dan hopen dat hij verkocht word en daarna reageren op huurwoningen?
    Je weet natuurlijk niet hoe lang het duurt voor je huis verkocht is.
    maar je weet ook niet wanneer je een huur woning toegewezen krijgt..

Weet iemand hoe je dit moet aanpakken? :)

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik werk bij een verhuurmakelaar en wij verhuren op korte termijn, soms zelfs dezelfde dag.
    Vaak komen mensen bij ons als de koop al rond is en zij bijvoorbeeld over een maand de woning moeten verlaten.
    Het kan erg snel gaan, alleen is het niet altijd het droomhuis.

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Wij willen dan wel via een woning bouw gaan huren.
    dat geeft ons wat meer rust ivm huur toeslag wat we dan kunnen krijgen als ik thuisblijf moeder wil zijn.

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dan zou ik even contact op nemen met de woningbouw wat de gemiddeldde wachttijd is en je inschrijven als dat jaren is. Je kan evt tussendoor particulier huren natuurlijk.

Zitten jullie niet nu boven de inkomensgrens? dat is nl wel iets om rekening mee te houden .

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik zou dat echt niet zo snel doen... je koopwoning opgeven.
    Zit je nu in een duur en klein huis dan?
    Vaak kun je in kleinere dorpen in de buurt dan wel grotere huizen krijgen voor veel minder geld.
    En huurtoeslag klinkt makkelijk maar vraag me af of je dat krijgt. Mijn broertje heeft n grote eengezinswoning van 800e pm (dat is onze hypotheek) en zit op een jaarinkomen van 25000e en krijgt geen cent huurtoeslag. Hij heeft zich daar aardig op verkeken en vind 800e erg hoog alleen voor het huis om dat alleen op te hoesten.
    En 25000e is met n beetje redelijke fulltime baan toch al snel verdiend lijkt me?!
    Bovendien is het niet van jezelf en gooi je die honderden euro's eigenlijk weg elke maand...

6. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Die 25000 is dan ook niet de reden dat hij geen huurtoeslag krijgt, maar de 800 euro huur per maand, dat is boven de huurgrens. Die is in 2015 meen ik zo rond de 711 euro. Als hij daar onder had gezeten had hij met zijn inkomen van 25.000 namelijk waarschijnlijk wél toeslag gekregen.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zou inderdaad eerst informeren bij de woningbouwvereniging in de gemeente waar jullie willen huren. Hier zou je zo minstens 10 jaar moeten wachten op een ruime eengezinswoning als je je nu inschrijft (dat betreft er dan eentje met 3 slaapkamers en een zolder waarbij de wijk niet echt fijn is).

Is er geen mogelijkheid in een goedkopere regio/stad/dorp een ruimer huis voor minder/even veel geld te kopen? Of extra ruimte te creëren door een eenmalige investering (dakkapel bijv)? Zou zelf niet zo snel van koop naar huur gaan tenzij het financieel echt echt noodzakelijk zou zijn.

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    We zitten nu goedkoop.
    Huisje van 155.000 maar hypotheek van 170.
    een groter huis met genoeg slaapkamers is gewoon een stuk duurder helaas.
    We hebben nu beide inkomens nodig om dit te kunnen betalen.
    Als we dus een groter huis kopen moet er meer inkomen komen.
    Dus moet ik meer werken.
    Ml gaat niet omhoog met salaris helaas.

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    De zolder heeft geen sta hoogte.
    Daar kunnen we weinig mee helaas anders was het probleem opgelost.
    Kamers anders indelen ofzo gaat ook niet, het is maar een klein huis (70/75 m2 totaal)

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Je hebt de mogelijkheid tot ophogen van het dak soms wel, maar dat zal ook wel een hele kostbare grap zijn! :$ Mijn ouders hebben dat vroeger overwogen in verband met te weinig slaapkamers en 3 (aankomende) pubermeisjes. Uiteindelijk was muren over bijna de gehele bovenverdieping eruit en zelf opnieuw plaatsen zodat er genoeg kamertjes waren de oplossing (wel klein, maar hey wij waren als tieners dolblij met een eigen kamer, al paste daar alleen een bed en bureautje in :p Kledingkast stond op de overloop ;)).

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Ja hadden we inderdaad naar gekeken maar hebben al geen plek op de overloop om een trap te plaatsen.
    En dak verhogen kost zo'n 10.000.
    Ze geven tegenwoordig daar ook niet zo snel een vergunning voor helaas.

Alle muren zijn er boven uit geweest toen we dit huis kochten :)
    Om alles zo goed mogelijk in te delen

12. sunshineS1976

Ja maar dan zijn je netto hypptheeklasten toch niet zo heel hoog?
    Vraag me of dat echt veel hoger is dan straks een groot huurhuis hebben in een leuke buurt met een waarschijnlijk hogere energierekening plus wat nooit van jezelf wordt. Zou dat echt zoveel schelen?

13. sunshineS1976

Oh meen je dat nou werkelijk? Echt geen verstand van. Dat had hij dan ff moeten uitzoeken.
    Wat raar dat je dan niet tot 711e wel een bepaald bedrag aan toeslag terug krijgt?

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik ben 23 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd

Hij zou ook teveel verdienen omdat hij alleen woont. Maar de grens tot waarop je huurtoeslag krijgt ligt dus inderdaad net onder de 711.

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hmm.. Lastig.

Blijft toch de eerste stap navraag doen bij de woningbouwvereniging. Of bijvoorbeeld online al even kijken, meestal staan er wel indicaties bij de wachttijden. Of dat er bijvoorbeeld op loting bepaald wordt wie een woning krijgt etc.

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als alleen wonende mag je inkomen niet meer zijn als 21.950 per jaar zijn
    Als je ouder bent dan 23
    En de huur niet hoger dan 710 euro

Dus hij verdient teveel EN betaald te veel
    Aan huur...
    Maarja goed al zou zn huur lager zijn zou hij het alsnog niet krijgen

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Nou met huren zouden we ongeveer t zelfde betalen als nu
    maar dan voor een groter huis ;)
    En de maandlasten zullen dan ook wel minder zijn doordat je ook minder verzekering hoeft te betalen

18. sunshineS1976

en waar ligt de grens qua inkomen als je een gezin hebt dan?
    Vind dat best weinig zeg bij 22000 al geen toeslag meer in je eentje. Zo een vetpot is dat niet, zkr niet als je voor alle lasten alleen moet opdraaien.

19. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    28/29.000 geloof ik.

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653