Tja, ik kijk er anders tegenaan, en ik krijg het gevoel dat er nu gedaan wordt alsof je daarmee het leven van je kind niet belangrijk genoeg vind ofzo. Mijn kind gaat voor alles, dat sowieso. Maar als die 10 minuten zoooo veel verschil uitmaken, vinden jullie thuisbevallen dan sowieso wel verantwoord? Want ik krijg het gevoel dat de reacties nu vooral aangeven "Je kunt beter naar het ZH, want dan heb je alles bij de hand, ongeacht gewicht, thuisbevallen is risicovoller". En bijv. die niet loslatende placenta: ik heb begrepen dat die er binnen het uur uit moet zijn. Dan kun je er als verloskundige 45 minuten op gaan wachten, of je gaat na 30 minuten al bellen...
Hier hebben ze bij geen enkele afspraak bij de Vk naar het gewicht gekeken, alleen bij de allereerste afspraak en daarna dus nooit meer. Heb er ook nooit wat over gehoord.
Mijn verloskundige heeft mij verteld dat als je BMI tussen de 30 en 35 is dat je beneden moet bevallen, hoger dan 35 mag je niet thuis bevallen. Ik las hier op de website ergens dat je beneden moet bevallen als je boven de 100 kg weegt, maar daar heeft verloskundige het met mij niet over gehad. Het klinkt overigens wel logisch, boven de 100 kilo is vrij zwaar voor brandweermannen om je helemaal van boven te tillen maar mijn verloskundige heeft daar nooit wat over gezegd. p.s. ook bij mij is alleen bij de eerste afspraak het gewicht besproken, daarna niet meer. Maar toen kwamen we er dus wel achter dat ik te zwaar was om boven te bevallen, ik beval dus beneden!
En ja ik weeg meer dan 100 kg en mijn BMI is na 40 weken zwangerschap volgens mij ook wel boven de 35.[/quote] Even voor de duidelijkheid, het gaat om je BMI voor je zwangerschap. Dus het gewicht wat je woog voordat je zwanger werd
Het gaat ook niet alleen om de veiligheid van je kindje. Het kindje kan wel geboren zijn en het helemaal goed maken en dan krijg jij complicatie's. ( complicatie's bij overgewicht kunnen extreem bloedverlies zijn) en dan moet jij wachten op de brandweer die je uit huis takelt. Ik neem er geen risico in. De verloskundige vertelde al dat je op het moment van de eerste wee het bed nog op kunt zetten beneden, dus je hebt echt niet vanaf week 37 een bed in de woonkamer staan. Alhoewel dat ook wel lekker is hihi
Ik heb geen gordijnen, zal me een drukke bedoening worden voor 't raam... zou ik kijkgeld kunnen vragen?
dames , ik kom net terug van de verloskundige en heb WEER een ander verhaal te horen gekregen ! Volgens haar is het zo dat ik op begane grond moet bevallen , voor ons is dat dus ons hele huis ( flat) het maakt volgens haar niet uit of dat nou 4 hoog of 10 hoog is ! Omdat wij ook een lift hebben mag ik wel thuis bevallen want ik kan ten alle tijden alsnnog zittend in de lift naar beneden kan ! Vind het wat raar dat onze woning 4 hoog als begane grond word gezien maar goed volgens haar mocht het wel want anders kon er niemand die in een flat woont thuis bevallen ?daar zit ook wel weer wat in !
Ik heb hier nog nooit van gehoord hoor, onze verloskundige kijkt daar helemaal niet naar hoe zwaar je weegt en of je dan boven of beneden moet bevallen. Ken ook vrij veel 'dikke' dames in mijn omgeving die allemaal thuis boven op bed bevallen zijn en die ik hier ook nog nooit over gehoord heb. Zal misschien ook wel per verloskundige praktijk verschillen dan? Wij worden niet eens met elke controle gewogen tenzij je het zelf wilt.
Nou ze kunnen hier de draai van onze slaapkamer naar de trap niet eens maken met een brancard.. En dan nog ik ga echt niet op zo'n ding van de trap af.. Geen denken aan.. Ik loop waggel liever dan maar iemand die voor me en achter me staat en dan maar zo van de trap af.. Mn hart zit al in mijn keel als ik aan een brancard en trap denk
ik vertel alleen maar wat ik weet van mijn functie bij de brandweer.en vertel wat ik mee maak wij (dit dorp) zijn in het eerste half jaar van dit jaar al 29 keer uitgerukt (17 keer naar een flat ook met lift) omdat de ambulance broeders het te zwaar vinden om te tillen.en verloskundigen hebben zich te houden een de regels van de ggd omdat ze toch ook aan hun moeten denken dus ik vind eigenlijk dom dat er zoveel verloskunindigen zijn die het risico willen nemen dat de ambulance broeder de patient niet mee nemen en wachten op de brandweer (dit gebeurd heel erg veel) dit duurd ook minimaal een 15 min en als de hoogwerker ergens anders vandaan moet komen nog langer(per regio zijn er 3 hoorwerkers) en ja het is de keus of je dan 8 man in de slaapkamer wil hebben als jij in een toch wel genante positie ligt
Blusvrouw, die "genante houding" die doet er dan even niet toe lijkt me. Als ik jouw posts en die van MerleQ lees dan lijkt het wel alsof jullie thuisbevallingen sowieso niet overwegen en eigenlijk risicovol vinden. En ik vind een gemiddelde van 5 thuisbevallingen per week waar de brandweer aan te pas moest komen wel heel veel.... Dat zou nl wel het gemiddelde zijn alsje 29x per half jaar een barende vrouw uit huis moet takelen. Weet je zeker dat je het over 1 dorp hebt, en niet over 1 regio?
@San79: nou, dat haal ik zo niet uit de posts van blusvrouw en MerleQ hoor.... lijkt me dat het toch wel prettig is als je VK je hierover goed voorlicht en niet dat je ligt te bevallen en er achter komt dat het dan zo gaat.... En ik zou het zelf echt wel heel vreselijk vinden als er dan brandweermannen m'n slaapkamer in komen stormen terwijl ik in m'n blote reet lig.... moet er niet aan denken. VK en kraamverzorgster zijn wel genoeg dan. En volgens mij heeft blusvrouw het bij uitrukken niet alleen over bevallingen: dat gaat over alle gevallen waarin ambulancebroeders een patient niet kunnen tillen, als ik het zo lees... Boven dien reken je verkeerd: bij 29 keer uitrukken per half jaar, heb je het over 26 weken, dus da's iets meer dan 1 keer per week....
ik ben het over 29 til asst.dit wil dus zeggen mensen die de ambu te zwaar vinden en de brandweer laten komen. over die thuis bevalling als ik medisch gezien in orde had geweestdeed ik gewoon thuis bevallen maar ik mag niet thuis bevallen en daar baal ik ook zeker van want wat is nu fijner om gewoon ik ge eigen omgeving te zijn nogmaals dit is wat ik weet van mijn ervaring bij de brandweer.en dat er toch een hele hoop ambulance broeders zijn die niet eens de moeite doen om te proberen of ze het kunnen tillen
Er had idd per maand moeten staan ipv per week. Oeps! En het gaat nu om de bevallingen waarin je pas zo laat naar het ZH gaat dat je niet meer zelf de trap af kunt lopen. Dat komt als het goed is al niet heel veel voor, normaal gesproken verwacht je tijdig naar het ziekenhuis te gaan toch? Dan hebben we het ook nog eens over de situatie waarin 10 minuten rampzalig kunnen zijn en dat komt als het goed is nog veel minder voor. Het lijkt nu net alsof het zo´n groot risico is wat genomen wordt als je boven de 100 kilo thuis bevalt (of met 90 kilo maar de ambu vind je te zwaar om te tillen..) Terwijl dat volgens mij echt maar heel weinig voor komt. Edit: Blusvrouw, dat is dus totaal, dus niet alleen het aantal bevallingen? Dan zou het dus zo kunnen zijn dat er in het 1e half jaar 0x uitgerukt is voor een bevalling. Die cijfers zeggen dan dus niets
er zitten 14 bevallingen bij. ook leuke cijfers die ik nu toch zie 2 bevallingen in een auto gehad 1 in de tuin (ik snap dat niet je merkt het toch)
Oh dat vind ik nog best veel zeg, dat had ik niet verwacht! Enne... in de tuin dat snap ik ook niet helemaal
nee dat was ook echt een hele stomme uitruk. was 2/3 maanden terug ze lag op een lig stoel zeg maar z'n grote echt heel raar.