Wat regelen en wanneer?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ladylittleangel, 23 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladylittleangel

Ladylittleangel Bekend lid

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Kan iemand mij helpen met de volgende vragen...

Wat moet je allemaal regelen als je zwanger bent en/of bevallen bent?
    Bv. aanvragen van een sofienummer voor je baby, hoe moet je het regelen bij je zieknfonds? komt je baby bij jou in de polis ofzo? of moet je een hele nieuwe aanvragen?

Bij wie moet je je melden voor kinderbijslag?

Nou ik heb eigenlijk zoveel vragen dat ik ze niet eens allemal meer weet...hihi
    Maar als jullie nog mer belangrijke 'regeldingen'weten hoor ik het graag!

Margje

2. Als je kind geboren is dan moet je hem of haar binnen 3 dagen geloof ik bij de gemeente aan gaan geven. De kinderbijslag krijg je dan automatisch.
    En bij je ziekenfonds kan je kind gewoon bij jou in de polis, maar je moet wel eventjes de geboorte melden.
    Hoe het zit met sofinummer weet ik zo ook niet...(het is mn eerste moet er zelf ook nog achter komen haha ;) )

waar je ook nog misschien aan moet denken is je aanmelden bij een kinderdagverblijf als je je kind daar naartoe wilt doen...die hebben vaak lange wachtlijsten en kun je beter meteen voor inschrijven..

en verder de standaard dingen he, kraamzorg, babykamer op orde, klossen voor onder je bed, geboortekaartjes en geboortebord dat soort dingen :)

3. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    Als je je baby aangeeft bij de gemeente krijgt hij/zij automatisch een sofinummer zoals ik begrepen heb hoor... en je ziekenfonds zou ik wel even kijken of je de bevalling helemaal vergoed krijgt want ik kreeg dat niet en dus heb ik mijn ziekenfonds in het begin van mijn zwangerschap meteen omgezet naar een gezin en zekerpakket bij het vgz en daar krijg je alles vergoed ook als je zonder medische indicatie in het ziekenhuis wil bevallen plus 20 uur extra kraamzorg! verder moet je inderdaad bij klossen voor onder je bed, n po e.d. halen maar dat hoeft pas later in je zwangerschap als je n week of 34 bent.

4. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.817
    4.057
    113
    Het sofinummer krijg je inderdaad mee van de gemeente op het moment dat je aangifte gaat doen.

Bij de zorgverzekeraar moet je de kleine aanmelden en dan komt deze bij jou op de polis te staan, maar krijgt (tenminste bij VGZ) wel een eigen polisnummer.

Voor het aanvragen van kinderbijslag krijg je vanzelf een formulier thuis (ik had de mijne vandaag thuis). Die moet je invullen en opsturen.

Verdere regeldingen uhm.... eventueel kindertoeslag aanvragen (dat doe je na de geboorte). Dat moet je wel zelf doen via de belastingdienst. Als je gebruik wil maken voor kinderopvang dan moet je die inderdaad heel op tijd aanvragen.

5. jacoba

jacoba Fanatiek lid

6 mrt 2006
    3.436
    0
    0
    tollebeek
    Ik heb nog nooit kinderbijslag moeten aanvragen .
    Ik kreeg een brief thuis met de gegevens van het kind en het bedrag wat ik per kwartaal krijg.
    Maar heb nog nooit wat ingevuld

6. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.817
    4.057
    113
    Ooh ik heb vandaag een formulier thuis gekregen van het SvB en die moet ik invullen en terug sturen. Ze vragen niet veel, alleen op welk rekeningnummer je het wil ontvangen en of ik of mijn partner de afgelopen 5 jaar in het buitenlang hebben gewerkt en of we van een andere instantie al kinderbijslag ontvangen (bijvoorbeeld buitenlandse instantie).

7. Marscha

Marscha Niet meer actief

Ook handig is de toeslagen die je kunt ontvangen. Ik en mn partner zijn niet getrouwd en wonen volgens de papieren ook niet samen dus ik kan ook een ouder-toeslag aanvragen. Zo zijn er meerdere.

Beetje op internet struinen en je komt erg veel info tegen!

Maar het is dus best grappig, het ene moet je zodra je erachter komt dat je zwanger bent regelen en het andere moet je mee wachten tot na de zwangerschap helemaal of gaat automatisch als je je kindje aangeeft. wat idd binnen 3 dagen moet. (heb ik wel even moeten navragen)

Deel Deze Pagina