hallooo gezellig dames van 30+ ik vertel het pas als ik 12 of 13 weken ben aan mijn werkgever..gaan jullie ook een combinatie test laten doen? ik niet. hebben we besloten..
Ik heb t wel gedaan. Meer ter geruststelling en dat ik t liever bij 14 wkn ipv 20 wkn wist. Bij20 weken was ik zo gehecht dat ik t ook niet meer weg had kunnen laten halen. Bij 14 was het gevoel toen nog heel anders. Bij ons kwam er een minimale kans uit dusdat stelde mij wel gerust.
Wat leuk dat er een forum is voor 30+ is! Ik ben 32 en krijg mogelijk een erg leuk verjaardagskado! Het word dan ook ons 1e kindje. Op het november forum voel ik me ook wat oud... werd zelfs oude bok genoemd Maar dat klopt ook wel als ik naar de leeftijden daar kijk. Ik heb het gisteren tegen mijn leidinggevenden verteld, ik werk in de zorg en de misselijkheid en moeheid maken het niet makkelijker. Ze reageerden erg enthousiast (al hadden ze het niet verwacht). Ze geven aan dat ik mijn voorkeuren aan moet geven (diensten, taken etc) als het te zwaar word. Dus ik heb er geen spijt van dat ik het eerder gezegd heb als ik eerst in gedachten had. Mijn collega's vertel ik het in week 12-13, dan weten mijn vrienden het ook en is de eerste onzekerheid voorbij. Ik zag net ook een bericht voorbij komen over de combinatie test. Ik vind het erg lastig... als ik de informatie lees is het allemaal erg onzeker, de uitslagen kunnen zo zijn dat het risico verhoogd is, maar als het niet zo is kan het ook niet goed zijn. Ik weet niet wat verstandig is. Als we een kindje krijgen wat zo erg gehandicapt is dat het vanaf de geboorte moet lijden, dan zou ik de zwangerschap wel willen beeindigen voor het kindje, maar ja, met alle testen weet je het nooit 100% zeker. Dus dan word de beslissing ook lastig. Heeft iemand nog goede argumenten voor de overweging wel of niet onderzoeken??
Wel hoor. Als t echt niet goed is komt dat naar voren uit t vervolgonderzoek. Daar halen ze de echte afwijking uit. Komt daar niets uit dan is t kind wel gezond voor die aandoeningen tenminste. Maar de combi zelf zegt idd niet heel veel. Maar als je hoort een kans van 1:5000 en bij ons tellen ze alles erboven niet meer mee, dan is dat best een opluchting.
ik kende iemand die had die test ook gedaan..werdt haar verteld dat de kans heel groot was dat het kind Down had, zij in de stress wist niet wat ze moest doen..uiteindelijk een super gezond kind! ik vind persoonlijk dat het niet echt de garantie geeft, en ik ken mezelf ook al zou ik het doen en krijg ik te horen dat mijn kind down heeft dan moet je ook nog s kijken wat je wilt Abortus of houden..nou ook stress dus..oke als het kindje Super gehandicapt zou zijn en als een kasplant ter wereld zal komen ja dan zal ik dat overwegen maar een kind met down weghalen? ik denk persoonlijk dat ik dat niet zou kunnen en ik zou er heel veel stress van hebben in mijn zwangerschap, dus ja ik geniet er nu liever van en zie wel wat ik ga baren. Hopelijk een gezonde baby.
@Tessa 321, ja op het november forum werd ik ook oude bok genoemd hahaha. Zit wel ook in het fb clubje, jij ook toch? Daar is de rest ook een stuk jonger Combinatietest, geen idee nog... Gisteren uitleg gekregen van de verloskundige. Je moet het zelf betalen als je onder de 36 bent en wat levert het precies op? Maar volgens mij was het maar iets van 150 euro? Dus op zich kan het geen kwaad om het wel te laten doen.. Ik vind het een lastige.
Dat is heel persoonlijk. Down had een reden geweest voor ons om t af te breken. Maar misschien beslis je toch anders op t moment zelf. Je weet t niet als je t niet meemaakt natuurlijk. Maar vond hoe dan ook het odee dat je hezelf er maanden op kan voorbereiden een fijne gedachte als we het dan wel hadden willen houden. Denk dat t rauw op je dak komt als je bevalt en van je roze wolk dondert. Gelukkig hoeven wij daar niet meer over te denken want de kans is uitermate minimaal. Zoveel echo's en nooit een softmarker gespot plus maximaal positieve uitkomst! Ben er erg dankbaar om en kan oom echt genieten van mijn zeangerschap hierdoor. Overigens wordt t met een goede aanvullende verzekering ook vaak weer wel vergoed of deels. Ik kreeg 100 euro terug. Maar voor t geld hoef ke het idd niet te laten.
Wat leuk een plekje voor 30+ ers. Ik ben 32, getrouwd en 23 weken zwanger van ons 1ste kindje. Wij hebben ondanks dat mijn leeftijd nog niet in de risicogroep valt toch gekozen voor de combinatietest. Gelukkig is met onze kleine alles goed en zijn er zowel bij de termijn echo als 20-weken echo geen gekke dingen gezien. Mijn verzekering vergoed de termijn echo volledig.
ja dat is inderdaad zo wat je zegt, het is erg persoonlijk maar ik zelf doe het niet..maar inderdaad voor de paren die het wel doen, alle begrip en respect!
T is maar net hoe je er in staat. En welke vervolgstappen je wilt nemen. Wat voor mij ook zwaar meetelde was nog een extra keer naar de kleine gluren. Kon er geen genoeg van krijgen
nee he, heb ik ook hoor..toen ik ons kind haar/zijn hartje zag kloppen, was ik speachless..i een roes..alleen is mijn 2e echo "pas" 10 april..ben dan 11 weken..zo spannend allemaal..
Besloten om de combinatietest te gaan doen. Wil toch graag weten, mocht er iets zijn, al is het maar om er op voor te kunnen bereiden. Dus ook extra keertje spieken naar de kleine
Ik ben de combi test ook gedaan ben dan nu 38, dat is niet de enige reden ben op mijn 27ste in de malle molen van het ziekenhuis terecht gekomen heb 2 ivf kinderen en half jaar na de tweede kreeg ik heel erg pijn in mijn buik had een cycste van het10 bij 15 cm in mijn rechter eierstok te zitten was niet goed kwaat aardig maar in gekapselt dus niet in de rest van de weefsel. Dus 1 eierstok over vol llitteken weefsel. Vorig jaar te horen gekregen dat ik ook in de overgang ben dus opgeteld 17 keer ongest argg . En in jan achter gekomen dat ik 8 weken zwanger was gyna stond ook verbaast had ook niet verwacht dat ik nog spontaan zw zou worden. Dus opgeteld toch maar voor combi test gekozen
We hebben ervoor gekozen om geen combi test te doen. Ik vind de uitslagen allemaal te vaag, je kunt er geen definitieve conclusies aan verbinden. De 20 weken echo doen we wel, we krijgen een meer uitgebreide echo ivm afwijkingen in de eerste lijn. Vandaag een kei mooie echo gehad! Hartje zien kloppen en ons kindje heeft bewogen tijdens de echo, geweldig om te zien!
Echt leuk hoe iedereen geniet van de echo's. Heb er in middels zoveel gehad dat ik ze niet echt bijzonder meer vind. Maar was in t begin ook elke keer in de wolken :-D
over de combinatietest: ik weet niet wat het juist inhoudt in Nederland, in België stellen ze ons op 12 weken een nekplooimeting en een bloedonderzoek voor (ik weet niet hoeveel het kost); meer zekerheid heb je denk ik met een vruchtwaterpunctie, maar daar zijn wel enig risico's aan verbonden en doen ze maar als er een verhoogd risico is of bij hogere leeftijd (of als je dat echt wilt). Ik ben er nog niet aan uit, maar denk wel dat ik nekplooimeting en bloedonderzoek laat doen, als er meer kans is, weet ik het liever wat vroeger en kunnen ze dan mijn zwangerschap van dichterbij opvolgen maar de vraag of kindje weghalen of niet: tja, dat is nog lastiger hé, iedereen hoopt op het beste en ga ervan uit dat ze niet voor die keuze zullen gesteld worden, maar denk dat je echt maar kunt beslissen eens je voor zo'n keuze staat. onlangs heeft Laure Manaudou (vroegere Franse zwemkampioen) haar 2de zwangerschap afgebroken om medische redenen... wie ben ik om te zeggen dat het onredelijk is, dat het kind recht had om te leven, dat is een heel moeilijke en privé-beslissing, die ze liever niet hadden genomen hé
Mijn vriend en ik zijn beide 31 en verwachten in juli ons eerste kindje.ik ben dan 32 als het geboren word.zo oud vind ik me zelf dan nog niet
vind mezelf ook niet zo oud, maar 't is wel waar dat in vergelijking met sommige meiden die hier op ZP zitten en al aan hun 2de of 3de zijn, we blijkbaar laat mee begonnen zijn. Als je 30 of meer bent, sta je soms anders in het leven dan iemand van 22 - 23 - 24