Boven buren

Discussie in 'De lounge' gestart door Luchia, 14 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.635
    3.007
    113
    Vrouw
    Ik zou alleen advies vragen omdat het kindje uit het raam hing. De andere redenen vind ik geen geldige reden zeg maar, maar ze heeft blijkbaar geen sloten op haar ramen wat natuurlijk al best gevaarlijk is. (of misschien niet op slot gezet)

    Is dat zijn eigen kamer trouwens?
    Levensgevaarlijk!

    Kind wakker midden in de nacht? Tsja ik heb zelf een hele moeilijke slaper, en mijn kind is ook wel eens midden in de nacht wakker. Het komt zelden voor, maar het is ongetwijfeld wel eens voorgekomen.

    Mijn zoontje is (hoogstwaarschijnlijk hooggevoelig) en huilt al als er bij wijze van spreken een scheet dwars zit. :o:
    Ook wilt hij nooit slapen, en haalt alles uit de kast.

    Ik heb denk een keer of 3 tegen hem geschreeuwd omdat de frustratie me ook wel eens erg hoog zat.
    Nu moet ik zeggen dat ik alleen bijvoorbeeld HOU NOU EENS OP! Heb geschreeuwd, naja ik denk eigenlijk niet schreeuwen maar mijn stem heb ik zeker wel eens verheft.

    Daarbij hebben mijn vader, ik en mijn zoontje ook nog eens een hele hard stemgeluid :eek::roflmao:

    Of ik er trots op ben? Nee, maar hij drijft me (vaak) echt tot het uiterste. :rolleyes:
     
  2. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.169
    1.591
    113
    Vrouw
    Ik zou het zelfs terecht vinden als je melding maakt, het kind hangt Uit het raam en moeder heeft het niet door? Sorry maar dit klinkt echt niet als een veilige situatie voor een kind
     
    Ysabella en Syane vinden dit leuk.
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Nou inderdaad, ik zou ook Veilig Thuis bellen en dit vertellen/advies vragen, ook aangeven dat je al eerder hebt gebeld.
    Dit klinkt als een moeder die waarschijnlijk wel wat hulp kan gebruiken.
     
  4. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    980
    131
    43
    Brabant
    Ik ben niet Iertje maar wel enigszins ervaring vanuit mijn werk.
    Als ze nu anoniem heeft gemeld is er dus niets bekend bij VT, even ervan uitgaande dat er geen andere meldingen zijn gedaan. Heb je namen van het gezin genoemd TS? Zoja dan is er wel een rapportage. Bij het ‘alleen’ advies vragen gaat VT geen actie ondernemen, wel kunnen ze het advies geven om te melden.
    Mochten er vanuit verschillende mensen gemeld worden, denk aan school, peuterspeelzaal, huisarts, andere buren dan zal VT ws daar een gesprek gaan voeren. Er is een positieve verandering doorgevoerd bij VT, voorheen werd een dossier gesloten als er niets aan de hand leek, was dit wel moest je weer van voren af aan beginnen en nu sluiten ze dossier niet.
     
    Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.130
    1.370
    113
    Ik zou veilig thuis bellen en aangeven hoe het nu gaat. Meer kan je eigenlijk niet doen, zij zullen verdere stappen ondernemen.
    Klinkt alsof het moeder teveel is (geworden) en waarschijnlijk kan ze de hulp goed gebruiken. Goed van je dat je signaleert.
     
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat positieve heeft natuurlijk 2 kanten. Als er echt niets aan de hand is heeft zo een gezin altijd nog dat dossier wat hun kan achtervolgen. Als er wel wat is kan er met zo een ongesloten dossier nu veel sneller actie worden ondernomen. Of zie ik dat verkeerd mijn eerste gedachte daarover?
     
    citroenrasp, Vergeten, Ysabella en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    980
    131
    43
    Brabant
    Ja het is zo dat het dossier er dan dus ‘altijd’ zal zijn maar in principe is niemand hier van op de hoogte, alleen de medewerkers van VT. Mocht eruit het onderzoek niets komen, na meldingen zul je daar dus ook geen last van ondervinden. Eigenlijk net zoiets als je veel te hard tijd en je hier een aantekening van krijgt. Dan heb je hier verder geen last van, alleen als je weer te hard tijd.
    Maar ik snap wat je bedoeld, het kan vervelend voelen dat er een dossier is wat niet kloppend is en zeker als dit over je kinderen gaat of over jou capaciteiten als opvoeder
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nou in je voorbeeld van te hard rijden heb je echt al iets gedaan wat niet mag. Stel dat een gezin na melding echt in orde bleek. Dan blijft dat dossier bestaan. Komt er een 2e melding die niet oké is, geloofd men dan nog wel dat de 1e keer waar niets aan de hand was echt in orde was of word het dan waar rook is is vuur verhaal en hebben ze dan ineens 2 streepjes achter hun naam omdat die eerste melding er al was ondanks dat deze toen oké was? Volg je me nog? Ik zelf haast niet meer namelijk :p
     
    Vergeten, Ysabella en Lindah vinden dit leuk.
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Nou ja, kijk. Veilig Thuis is eigenlijk het voorland van mijn werk zeg maar. Wij noemen het vaak 'over de schutting gooi werk'. En daar bedoelen we helemaal niets naars mee, maar het is wel de waarheid. Als alles al is geprobeerd in een gezin en niets werkt, of er wordt niet meegewerkt aan vrijwillige hulpverlening die wel noodzakelijk wordt geacht, dan wordt er bij de rechter een verzoek gedaan dat wij de hulpverlening gaan moeten doen en dan is die hulpverlening niet meer vrijwillig en zitten er dus consequenties aan als je niet meewerkt. En in het uiterste geval halen 'we' je kinderen uit huis als er sprake is van dusdanige emotionele en/of lichamelijke bedreigingen voor het kind.
    Als wij een gezin op onze naam krijgen en er komen steeds meer meldingen binnen over dat gezin, bijvoorbeeld van VT of school of weet ik wie nog meer, dan krijg je steeds meer 'kruisjes' in je dossier met de daaraan verbonden consequentie.
    Dus ja, in die zin is het een signaal om het goed in de gaten te houden. Maar als je bij ons bent beland, ben je van heel erg ver gekomen en eigenlijk dus al bij je eindstation.
     
    GossipGirlxoxo en Lindah vinden dit leuk.
  10. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    980
    131
    43
    Brabant
    Ik denk dat ik je nog enigszins volg . Als er niets aan de hand bleek dat zal je niet ineens twee streepjes achter je naam hebben, dit mogen ze ook niet vanuit de organisatie. Doordat het dossier open blijft kunnen ze makkelijker/ beter advies geven, mocht er dus gebeld worden naar lange tijd over hetzelfde gezin. Ook hoef je als professional veel minder papierwerk in te vullen. Een melding doen als professional is nl echt veel werk. Ook kan VT dan zien wat er evt aan hulp is ingezet(bij de eerste melding). Voorheen werd het dossier dan ook gesloten omdat er passende hulp ingezet werd. Nu kunnen ze dus nagaan of deze hulp echt heeft geholpen. Ook een heel verhaal, hoop dat ik nog een beetje duidelijk ben..
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Het kan vervelend voelen dekt de lading totaal niet. Dit is één van de grootste klachten die wij binnen krijgen van gezinnen. Het is voor gezinnen een regelrechte ramp en bevestigt de vooroordelen die mensen hebben over de BJZ's. Dan kun je er natuurlijk over twisten wat wel of niet waar is, maar feit is wel dat als er één instelling is die onwaarheden vertelt aan VT, BJZ, De Raad, enz; dat dit je je verdere leven gaat achtervolgen. Op Raadsrapporten worden onze plannen samengesteld. Op rapporten van VT worden Raadsrapporten samengesteld. Ben je eenmaal bij BJZ 'binnen' en een maatregel (ondertoezichtstelling of voogdij) duurt jarenlang, dan zal daar nog steeds in staan wat bijvoorbeeld Annie van 3 hoog achter heeft verteld. En dat heeft er niets mee te maken dat 'wij' dat gezin dat willen aandoen, maar omdat dát één van de gronden was waarop de maatregel überhaupt ooit is uitgesproken door een rechter.
    In een notendop uiteraard bovenstaande.
     
    Ysabella en Lindah vinden dit leuk.
  12. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Mag ik vragen waar jij werkt?
     
    Lindah vindt dit leuk.
  13. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    980
    131
    43
    Brabant
    Ja en ik zit er iets voor, ik heb nu bijv maar drie cliënt met een OTS, de rest is vrijwillig. Helaas hebben wij wel veel contact met VT omdat wij vaak worden ingezet na een melding. Overigens mijn complimenten voor jou baan, wij werken veel samen met voogden van de WSG en als ik hoor hoeveel agressie er nu is.. Respect!
     
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dank je voor je antwoord. De instelling waar jij voor werkt is dus pas aan de orde nadat de rechter een voogd ander dan de ouder voor een gezin heeft aangewezen. Jullie komen niet in beeld bij advies vragen over gezinnen nog niet in het systeem? Dat is echt voor afdeling VT?

    En jouw organisatie is net als de WSG toch maar dan voor ouders/kinderen zonder labels en beperkingen toch?
     
  15. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    980
    131
    43
    Brabant
    Ik werk als ambulant gezins behandelaar.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  16. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    #36 Iertje81, 14 aug 2020
    Laatst bewerkt: 14 aug 2020
    Waar?
     
  17. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    980
    131
    43
    Brabant
    Niet volledig zie ik, nu bij Amarant voorheen was dit IDRIS. Ik heb cliënten met een licht verstandelijke beperking vandaar WSG
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dank je, dat is inderdaad echt een grote positieve verandering.
     
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Werk jij bij de WSG?
     
  20. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    980
    131
    43
    Brabant
    Ben ik het mee eens maar het is natuurlijk niet zo dat er bij een melding of twee(mochten deze niet zeer ernstig zijn) meteen een raadsonderzoek wordt ingesteld of dat er naar de beschermtafel gegaan wordt.
     

Deel Deze Pagina