Kippen houden, ervaringen?

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 15 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Mijn man en ik zitten al een tijdje er aan te denken om twee of drie kippen te nemen in onze tuin. We eten niet zoveel vlees maar wel veel eieren dus vinden het een leuke manier om op die manier verse eieren te krijgen van kippen die in ieder geval voldoende ruimte krijgen en goed verzorgd worden. We kennenr bijna niemand die kippen heeft.
    We wonen in een gewone wijk in de stad. Klopt het dat ze weinig overlast geven voor buren? We hebben al op internet wat informatie gevonden over wat voor soort hok ze moeten hebben dus dat zit wel goed. Verder zoeken we naar een ras dat relatief veel eieren legt, Klopt het dat je een ei per kip per dag ongeveer kan verwachten?
    Ook zag ik op internet dat je ze elke avond voeding moet geven, dit vind ik wel wat onhandig voor als we een paar dagen weggaan. Klopt dit?
    Andere dingen nog waar we aan moeten denken?
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Positief: eieren heb je, maar zonder verlichting in binnenhok om ze te foppen stoppen ze als de dagen echt korter worden.
    T is gezellig :) en t is onze biobak (tenminste, als de sla niet meer lekker knapperig is gaat het naar de kippen bv)
    Niet alle rassen zijn luidruchtig, die van ons hoor je alleen bij t ei leggen. De vorige schreeuwden veel meer. Begon al vroeg helaas.

    Nadeel;
    Muizen!!!!
    En t ruikt zurig, helemaal als het warmer is
    En die van ons zijn totaal niet aanhankelijk. We hebben wel echte kroelkippen gehad maar deze zijn dat niet


    En verder heb je oppas nodig, ook als we 3 dagen weggaan moet er iemand heen voor water en voercontrole. Elke dag vers water en voer. Zorg ook dat je een hok hebt waar je zelf in kan komen ivm schoonmaken.


    Als deze kippen doodgaan is het voor ons na heel veel jaren klaar met de kippen. En de muizen haha
     
  4. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Als je huisdieren hebt, zul je altijd elke dag moeten voeren/schoon water geven. Dus een paar dagen weg kan alleen als je iemand hebt die ze dan elke dag even komt verzorgen. Voeren doe ik overigens s ochtends.

    Sommige kippen maken veel geluid, anderen minder. Krielkippen zijn vaak makkelijker, maar Ansje pech hebt zit er net een lawaaischopper bij. Wij hadden ooit een serama haantje (kleinste kip ter wereld) die met 12 weken kraaide als een gek.

    Nu hebben we Sabelpootkriel die tot nu toe erg rustig en tam zijn. Ze zijn superleuk en gezellig. Wij wonen ook in een woonwijk, en de buren hebben er (tot nu toe) geen last van.
     
  5. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Eerlijk: ik vind t voor je buren niet kunnen. Niet als je in een gewone wijk woont en niet op een boerderij.
     
    Rosa Canina vindt dit leuk.
  6. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Whysteria vindt dit leuk.
  7. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Zelf geen ervaring met kippen, wel ervaring met buren die kippen hadden. En man wat gaven die beesten een overlast! Elke dag als de zon op kwam lieten ze zich horen. Super leuk in de zomer! :roflmao: Nu kan ik er om lachen omdat we er niet meer wonen maar toen vond ik het verschrikkelijk.

    Nu vind ik ook dat boerderijdieren niet in een woonwijk horen, maar gewoon op de boerderij waar ze lekker vrij rond kunnen scharrelen en niemand er last van heeft :)
     
    Zoe123 en Rosa Canina vinden dit leuk.
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Waarom precies als ik vragen mag :)? Ik ken genoeg mensen in een gewone wijk die kippen hebben, daar hoef je helemaal geen overlast van te hebben hoor. Ik hoor vaker overlast over katten die rondlopen of honden die in hun eigen tuin mogen poepen en dat niet netjes wordt opgeruimd en veel stankoverlast geeft. Het ligt er dus meer aan hoe groot je tuin is, of je de ruimte hebben en hoe netjes je bent met schoonhouden enzo.
     
  9. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Wij hebben Cochin kippen, een koppel van 15 kipjes bij elkaar. Je hoort ze niet. Behalve als er een ei gelegd moet worden. Verder is het zaak om de boel goed schoon te houden. Zeker in deze periode. We wonen in een woonwijk maar met een redelijk diepe tuin. Onze buren geven aan er geen last van te hebben. We hebben ook wel eens een jonge haan gehad en de buren geïnformeerd hierover. Dat ze moesten aangeven wanneer ze er last van kregen (van gekukkel). Een buurvrouw gaf na 3 maanden aan dat ze er echt last van had vooral in de ochtend. Dus hebben we de haan toen weer weg gedaan.
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Onze buren hadden pas door dat we kippen hadden nadat ze na maanden eens bij ons in huis kwamen haha, niet elk ras hoor je gelukkig. Hij was zelfs werkloos en elke dag thuis. Ook hun zoon van toen 7 was helemaal verbaasd. We hebben een normaal rijtjeshuis en de tuin is 5.20 meter breed
     
    Vergeten en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    omdat je kippen toch hoort. Omdat ze daardoor dus mensen wakker maken bijvoorbeeld en omdat er veel muizen op af komen. Ik vind het echt niet horen in een woonwijk.
     
    Selinajolie en Rosa Canina vinden dit leuk.
  12. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Haha, ja we hebben kippen zat (en hanen :roflmao:), maar wel de luxe dat het hok op zo'n 40 meter van ons huis af staat (dus ik hoor ze amper en het muizen/rattenprobleem concentreert zich voornamelijk op het hok, en niet ons huis), alle buren om ons heen ook allemaal kippen houden (en redelijk ver van ons huis vandaan wonen), en er dus geen sprake is van overlast voor de buren. Of ik er in een woonwijk aan zou beginnen is de vraag. Ik denk het eerlijk gezegd niet, en zéker geen haan.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Muizen blijven overigens trouw bij ons, buren hebben nergens last van en ook geen aangevreten parasol of tuinkussens
     
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Ik vind dat echt wel meevallen hoor. OK je hoort soms een haan kraaien ofzo, maar dat is niet iets om je aan te storen (vind ik dan hè). Maargoed, we hebben wel meer buren met dieren (koe, geiten, schaap etc) en ben er dus wel aan gewend.
     
    Vergeten vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Volgens mij is dat vaak ook niet toegestaan in NL, tenminste waar wij woonden dan. We hadden achterburen die kippen hielden en die vertelden dat dus. In een woonwijk zou het mijn keuze ook niet zijn hoor.
     
    Whysteria vindt dit leuk.
  16. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Ik hoor ook altijd honden blaffen, zie overal hondenpoep en kattenpoep. En katten bij anderen om t huis. En een visvijver waarvan je de hele dag water hoort zeiken en s nachts de vissen hoort plonsen. Die horen dan toch ook niet in een woonwijk?
     
    Vergeten vindt dit leuk.
  17. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    mee eens, horen ook niet. Maar bij kippen weet je dat ze vaak mensen wakker maken en elke keer als er een ei gelegd wordt is het ook zover.

    Kippen vind ik echt boerderij dieren.
     
    Selinajolie vindt dit leuk.
  18. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Mensen wakker maken... net als de buurman die de auto start om te werken, de postbode die de krant brengt. Vaak zijn mensen die ergens “ last” van hebben mensen die zichzelf in de weg zitten. En velen weten pas dat er iemand kippen in een woonwijk heeft als ze erop gewezen worden.
     
  19. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    haha. Ja naja wat jij wil joh. Ik geef mijn mening omdat ik er ervaring mee heb. Dat jij die mening niet kan waarderen zegt meer over jou dan over mij. Ik blijf erbij, ondanks jouw vage redenatie om mij onderuit te halen.
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Ik denk dat eerder sommige mensen beter niet in een woonwijk horen hihi, leef en diergeluiden heb je toch (en natuurlijk is de haan die wel om 5:30 een half uur lang de buurt wakker schreeuwt niet welkom) Onze kippen hoor je minder dan 6 maanden per jaar hooguit 5 minuten even. Nou heftig hoor, rond 13:00 :p

    Wij hebben ook wel kippen naar de boerderij gebracht vanwege herrie. De hen die een haan bleek haha. Dat viel echt niet onder normale leefgeluiden meer
     
    jade2011 en Vergeten vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina