Hallo dames. Ik ben nu bijna 6 weken zwanger. Ik heb een vitamine b12 tekort waarvoor ik iedere maand een vitamine b12 injectie krijg. Dit is een injectie van het merk Centrafarm. Op het net lees ik overal (o.a. bij de vit-b12 stichting) dat injecties van dit merk schadelijk kunnen zijn. Er zit namelijk benzylalcohol in. In de bijsluiter staan 2 (in mijn ogen tegenstrijdige) dingen. 1: Experimenteel onderzoek bij dieren wijst geen directe of indirecte schadelijke effecten uit voor de zwangerschap en/of embryonale ontwikkeling, bevalling of postnatale ontwikkeling. Hydroxocobalamine HCl CF 0,5 mg/ml kan zonder bezwaar tijdens de zwangerschap worden gebruikt volgens het voorschrift van de arts. 2: Dit geneesmiddel bevat 10,5 mg benzylalcohol per ml oplossing voor injectie. Benzylalcohol kan toxische en anafylactoïde reacties veroorzaken bij zuigelingen en kinderen jonger dan 3 jaar (zie rubrieken 4.3 en 4.8). Dat is toch vreemd. Een zuigeling mag het niet, maar een ongeboren vrucht wel??? Ik wet nu niet zo goed wat ik moet doen... Ik heb in het verleden al eens gevraagd om een ander merk (wat volgens de stichting wel geschikt is), maar dat was bij onze apotheek niet voor handen... Kunnen jullie mij een advies geven??? Alvast bedankt, Sylvia. ps: mijn laptop doet een beetje vreemd, sorry voor de verschillende lettertypes e.d.
Hallo, Uit experimenteel onderzoek op dieren kan het geen kwaad in de zwangerschap. En mag op advies arts gebruikt worden in de zwangerschap. Alleen bij zuigelingen en voor kinderen onder de 3 jaar mag het niet gebruikt worden. Dit kan doordat het bijvoorbeeld niet door de placenta gaat maar als je het een baby geeft krijgt het het wel binnen. Dus het is niet tegenstrijdig. Informeer bij jou huisarts of voorschrijvend arts of je beter een ander merk kan gaan gebruiken en of hij/zij dit dan wilt voorschrijven dan kan jou apotheek het evt. bestellen. Groetjes Ineke