Mja ik weet niet.. Ik deed vroeger op school ook nooit wat.. Ging vanzelf. Toen et op een dag niet meer vanzelf ging was dat echt een "ramp". Ik had gewoon nooit geleerd om te leren, om te moeten werken voor mijn kennis. Ben e nog steeds niet goed in.. Geef me een klassikale cursus en dikke kans dat ik zonder leren een goed cijfer haal. Geef me alleen een boek dan kan ik dagen ploeteren.. Maar mooi niet dus heel onhandig maarja.. Ik ben duidelijk geen peuter.. Sorry als ik even offtopic reageerde
Onze oudste was ook al heel vroeg zo'n echte wijsneus. Als z'n leeftijdsgenootjes met iets speelden, was hem dat alláng te kinderachtig. Ik vond het heel lastig om steeds weer zijn interesse te wekken, maar op een gegeven moment word je daar wel creatief in. Toen hij bv net een jaar was, maakte hij drie keer z'n puzzeltjes en vond het dan al te makkelijk. Dan gooide ik er vier door elkaar heen, dat was voor hem veel uitdagender. Ik leerde hem ook extra dingen, zoals bv bij kleuren, niet alleen rood, geel en rood, maar ook beige, lila, violet, licht- en donkerblauw. Daar was hij toch altijd wel weer langer mee bezig. Sommige mensen fronsten wel eens hun wenkbrauwen, als ze een jochie van krap twee al hoorden praten over die beige sokken of die lila tulpen, maar daar trok ik me niet zoveel van aan. Ook leerde ik hem veel details van bepaalde voorwerpen. Een bloem had dus ook bladnerven, een stamper en meeldraden. Het zijn zomaar wat voorbeelden, maar bij ons werkte het redelijk goed. Op z'n vijfde begon hij al met postzegels verzamelen. Beetje debiel misschien, maar hij vond dat reuze interessant, en verveelde zich dan niet. Op school kreeg hij wat extra werk, maar gelukkig heeft hij zich niet buitensporig verveeld. Ik heb niet het idee dat het een stempel op zijn kindertijd gedrukt heeft. Hij is gewoon steeds z'n leeftijd een poos voor geweest, maar toch is het altijd een heerlijk joch gebleven. Inmiddels is hij 25 en na algemene taalwetenschappen studeert hij nu chinees. Hihihi, nu bijt hij zich vast in die karakters en hij vind het heerlijk! Onze andere twee zoons zijn allebei lekker 'gewoon'. Da's toch wel een stukje gemakkelijker. Veel succes ermee hoor. Groetjes, Janet
Hier ook een peuter die boven gemiddel scoort volgens cb. Ik moest vooral uitkijken dat ze zich niet verveelt e steeds wat moeilijkers aanbieden. Ik hoef niets te doen, want ze leert zichzelf. Ik zorg wel dat er materiaal is waar ze zich uit de voeten mee kan makne. Gewoon wat spellen in huishalen van de kleuterleeftijd! BIjvoorbeeld. Op d eopavng wordt ze ook gestimuleerd met moeilijkere dingen ze verveelde zich daar dus al. Sterkte het is niet makkelijk om mee om te gaan, omdat ze je soms te slim af zijn. gr Gaby
Hier doet Dora ook wonderen.. Dominique leert nu al een beetje engels praten en dat vind ze prachtig! Verder zou ik zeggen, meegaan op het niveau van je kind. Door goed te luisteren naar de wensen en daar in mee te gaan kom je al een heel eind. Ik zou je vooral niet te druk maken. Je kan er nu toch nog niks concreet mee en als blijkt dat ze intelligenter zijn, dan zal school met name daarop moeten inspelen.
Jeetje ik kan me voorstellen dat het lastig is als je peuter voorloopt en hij zich daardoor een beetje gaat vervelen. In de praktijk zie je het vaker en het is best wel redelijk vast te stellen of een kind gemiddeld gaat in zijn cognitieve ontwikkeling of trager/sneller met de bijbehorende leuke en minder leuke aspecten daaraan. Heb je wel eens nagedacht over een peuterspeelzaal met VVE (Vroeg Voorschoolse Educatie)? Ik ben er voor een gemiddeld kind niet zo'n voorstander van maar als je ziet dat je kind echt wat meer te leren nodig heeft dan je zelf bij kunt benen zou dat een oplossing kunnen zijn. Mijn zoontje is qua motoriek vooruit, qua cognitieve ontwikkeling denk ik dat hij gemiddeld is. Ik heb er dus niet zoveel ervaring mee verder in mijn privesfeer. Op mijn opleiding hoor ik dit wel vaker hoor. Intelligentie is op deze leeftijd zeker nog niet vast te stellen aan de hand van een quotient maar wel degelijk kun je een behoorlijk nauwkeurige schatting maken over het sneller of langzamer ontwikkelen.
Bij asperger is het IQ boven gemiddels.. Bij andere vormen van Autisme komt vaak een verstandelijke beperking om de hoek kijken.
Dat klopt toch niet helemaal... ik ken genoeg autisten, anders dan asperger die heel normaal of bovengemiddeld begaafd zijn. Ik ken er geen 1 die een verstandelijke beperking heeft. Onze zoon is iig ook bovengemiddeld begaafd. Hij houdt enorm van puzzellen dus daarin is het makkelijk uitdagingen te vinden (steeds moeilijker) en verder houdt hij erg van technische dingen. Lego en miniloco.
Mijn zoon is waarsch ook bovengemiddeld begaafd, maar ze kunnen idd onder 6 jaar dit nog niet gaan testen hoorde ik op het CB. Wat ik doe is hem zoveel mogelijk uitdaging geven. Vooral leerzame dingen vind mijn zoon erg leuk en intresant. En met alles wat ik doe staat hij met zijn neus bovenop haha, is erg leergierig dus ik benoem alles wat ik doe en leg hem uit wat ik doe. Boekjes lezen en bekijken vind mijn zoon ook erg leuk en ook puzzelen ik sta er versteld van dat hij al een puzzel maken! en hij is nog geen 2 jaar. En speelgoed wat bedoeld is voor wat oudere kinderen vind mijn zoon uitdaging in zoals telspelletjes e.d. Maar ik weet dat het soms heel moeilijk kan zijn allemaal om je kind bezig te houden en uitdagingen te geven.
wat een hoop reacties al... er zijn dus meer mama's met kindjes die 'voor lopen' het gaat ons niet om wat voor etiketje hij krijgt, het gaat ons erom dat we hem bezig weten te houden, en dat het leuk blijft voor iedereen. ik zit er niet op te wachten om hem te laten testen eigenlijk... alle tips voor het bezig houden zijn welkom wij proberen idd ook heel veel details te benoemen, en merken dat ze er ongemerkt toch wel veel van oppikken. ik vind het erg lastig dat hij zich door mij amper iets laat uitleggen, wanneer je een leuke bezigheid voor hem bedenkt (bijv. samen met blokjes bouwen, of hem uitdagen iets na te bouwen) dan blokkeert hij dat vaak. ik wil niets afdwingen, dus dring er zeker niet op aan dat hij het moet doen oid. maar doordat hij dingen niet wil doen/niet doet, heb ik soms de indruk dat hij iets nog niet kan. dan blijkt opeens dat hij het perfect kan, zodra een ander het vraagt! op die manier is het extra lastig hem bezig te houden
Ik herken het helemaal. Mevrouw hier loopt ook voor op alles. Ze is pas 3 en is nu met letters en cijfers aan de gang. En wat ook heel vermoeiend is,is dat ze op alles maar dan ook op alles een goed antwoord wil. Ik kan niks fantaseren als ik zelf het antwoord niet weet,want dan is het oorlog. Ze is heel precies in alles,om gek van te worden. Maar ja,we zijn het nu gewend en gaan gewoon met haar tempo mee,we dringen niets op en laten haar gewoon haar gang gaan. Als zij op de computer wil klikken en filmpjes wil zoeken dan mag ze dat gewoon doen. Go with the flow