Hallo allemaal! Mijn dochtertje van 5,5 maand is een heerlijk actief meisje; ze wil alles zien en is ook snel afgeleid. Met 2 maanden is ze ter observatie opgenomen omdat ze blijkbaar snel 'overprikkeld' is en ze veel huilde. Hier kregen we te horen dat het een gevoelig meisje is, die niet altijd haar prikkels kon verwerken. Dus: op tijd naar bed brengen bij de eerste moeheidssignalen. Dit hadden wij die eerste weken niet goed gezien blijkbaar ! Daarna hebben we heel strak de rust en regelmaat in ons ritme gebracht en dit werkte heel goed! Ze sliep beter en zat veel lekkerder in haar velletje Nu slaapt ze de nacht heel goed, maar overdag is het een ander verhaal. Ze slaapt altijd precies op de klok af 1 cyclus, 45 minuten. Daarna lukt het haar niet meer om te slapen. Meestal haal ik haar en dan uit en krijgt ze tussen de flessen door de fruit- en of groente hap. Dit betekent dus dat ze ook weer gauw moe is. Ze is nooit langer wakker dan 45 minuten of een uurtje! Dus het is nu heel vaak in - en uit bed halen Ik vind dat niet altijd een probleem omdat ik thuis werk, maar ik vraag me af of het voor haar niet rommelig is. (en ik maak me niet gauw zorgen, maar ik denk soms wel eens: waarom is ze toch alweer zo gauw moe en zit dat haar niet in de weg!?) Logisch gezien is dit mogelijk, omdat ze niet genoeg rust heeft gehad? Maar ook na de lange nacht is het na een half uur/ 3 kwartier weer in oogjes wrijven en gapen. Wie herkent dit? En wat is een goede tip om die 45 minuten toch te verlengen?
Als ze kort slapen, zijn ze ook sneller weer moe. Dat lijkt me logisch. Langer wakker houden werkt niet om haar langer te laten slapen daarna?
Logisch idd, zoals ik ook al zei, maar ook na 12 uur slaap kan ik niet beredeneren dat ze dan na 45 minuten jengelig wordt, in haar ogen wrijft en veel gaapt.. Misschien hoort dit gewoon bij haar.. ab-so-luut niet langer wakker houden bij haar, dit werkt tegendraads en kan ze niet meer in slaap komen. Dat was dus de eerste 8 weken het geval; oververmoeidheid, prikkels niet kunnen verwerken, met gevolg; niet slapen en veel huilen.
Na 1 cyclus bij je nemen, wiegen, evt speentje als ze die wilt, over rugje aaien en sussen om te proberen of ze toch nog verder kan slapen? Dit hielp bij zoonlief vaak wel. Of uit bed nemen en samen op het grote bed liggen?
Hoi Suusjeuh, die eerstgenoemde dingen heb ik wel geprobeerd zonder resultaat! Maar samen op het grote bed liggen kan ik wel eens proberen, dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Thanks!
Hoe lang is het geleden dat je wakker houden hebt geprobeerd? Ze is nu een tijdje ouder natuurlijk en je kent nu de valkuilen: werkt het niet, dan kun je ook vlot weer terugschakelen op je huidige ritme. Dat ze ook na 12 uur slapen dan na 3 kwartier alweer moe is, lijkt mij duiden op dat ze zich een bepaald ritme heeft aangewend en daardoor dus ook niet langer dan 3 kwartier slaapt overdag. Dan zou je toch ergens wat moeten 'afdwingen' om in een ander ritme te gaan komen. Ofwel door de tip hierboven, ofwel door wat langer wakker te houden, ofwel een combi van beiden?
Onze zoon slaapt wat langer en is ook wat langer wakker maar wat ik wel herken is dat hij in de ochtend na een lange nacht toch weer snel moe is. Dan na een uurtje ofzo gaat hij soms alweer z'n bed in. Vaak slaapt hij wel 2-3 uurtjes en is dan ook ongeveer 2 uurtjes wakker. Behalve na de nacht dus. Mijn dochter had dat ook.
Je zegt dat hij na 45 min niet meer slaapt. Gaat hij dan huilen? Of ligt hij gwn wakker? Hoelang laat je hem liggen voor je hem eruit haalt? Miss toch eens kijken of het mogelijk is hem iets langer de kans te geven in slaap te vallen. Het schijnt normaal te zijn dan babies slaapjes doen van 45 min alleen de meeste vallen erna weer in slaap. Hoop dat het werkt. Langer wakker houden zou ik nooit doen. Liefs
Hier was dat rond die leeftijd hetzelfde. Veel vrij korte slaapjes en snel moe. De slaapjes werden langzamerhand steeds minder overdag en de nacht werd langer.
Hier ook precies hetzelfde verhaal. Ik heb er geen problemen mee en ga gewoon mee in haar ritme. Ze is verder vrolijk als ze wakker is en het is ook een kindje dat alles wilt meemaken en zien. Ze zuigt als een spons alles in zich op. Liever een tevreden kindje met korte slaapjes en snachts lekker de hele nacht doorslapen als een kind die veel te moe is, de slaap niet kan vatten en stront chagrijnig is
Hallo allemaal dankje voor de reacties! (En fijn dat er herkenning is) @ X11, eh een week geleden nog geprobeerd Natuurlijk probeer je alles, maar dat was het ook niet. En als ze dan zo moe is, vind ik dat voor haar ook sneu, dan is ze gewoon er aan toe om in bed te liggen. @Feetje; ja na 3 kwartier bied ik haar de speen aan, even hand op haar hoofdje, maar dan wordt het vaak van jengelen en huilen > krijsen. Het CB advies toen opgevolgd: even laten huilen kwartier... nou echt vreselijk, vooral na haar eerste 2 maanden huilen dat weer te horen! Zat met nekharen overeind beneden, dat gaat tegen mijn gevoel in. Van huilen naar krijsen, ik stond dus toen troostend naast haar haha. Dat was dus ook niet DE manier. Maar soms laat ik ook haar wel liggen hoor, om de kans te geven weer in slaap te vallen (als ze moppert, even jengelt). Ik ren er niet meteen naar toe. Wanneer het vaak meer huilen wordt bied ik dus de speen aan, en haal haar er ook niet uit. Ik probeer het eerst met mijn hand op haar hoofdje en ander hand op haar buik. @Veera, ook herkenning dus! En hoe is dat nu? Kan ze steeds wat langer minder moe zijn uit bed? @Daenerys, precies, dat heb ik dus ook! Ga gewoon mee in de flow, maar vroeg me echt af of in/uit/in/uit voor haar niet rommelig is. Ik heb haar liever ook zo. Na elk slaapje is ze vrolijk totdat ze moe wordt! En dan slaapt ze ook 9 van de 10 keer meteen in een vol driekwartier. En als je het er over hebt... mevrouw meldt zich nu boven haha!
heb je ook geprobeerd om na de eerste ochtend voeding, terug naar bedje te doen.... er zijn baby's die de nacht dan nog verlengen. mijn zoontje bijv, 4,5 maand.. sochtends 7uur, half 8 het flesje, daarna terug naar bedje waar hij verder slaapt tot 10 uur, half 11...wellicht ook optie voor jullie zoontje? misschien start hij dan toch wat uitgeruster de dag, zodat dat doorwerkt op de rest van de dag verder al een electrische schommelstoel geprobeerd? hier een ideaal ding.. bij onrust helpt het hem vaak en ook regelmatig dat hij dan hier in dut.. en valt hij ook niet in slaap in de box of speelmat? anders misschien hem op vaste tijden in bedje leggen en tussendoor kan hij dan zo zijn rust pakken.. maar heb je wel meer ritme, wat uiteindelijk ook je baby helpt
Hier was het ook hoor destijds. Ze is Nog altijd een onrustige slapper. Het ene kind is het andere niet. Ik ging (en ga) maar mee in haar ritme.
Nee dat laten huilen zou ik dan ook niet doen. En ik heb nooit geluisterd naar het cb, wanneer ik me niet goed voelde bij het advies. Ik vrees dat er niks anders opzit dan je kleintje te volgen. Voor je het weet heeft ze weer een ander ritme.
Dat in de ochtend na de fles meteen weer naar bed, heb ik eigenlijk ook niet echt meer gedaan. (deed ik in eerste weken wel). Is het proberen waard of ze dan nog wat uurtjes pakt! En verder ga ik inderdaad lekker mee in haar ritme wakker zijn/slapen. Ik ben al zo blij dat ze zo weinig huilt! Ze is wanneer ze uit bed komt, gewoon heel vrolijk. Haha @ Veera, ik bereid me vast 'voor'! !
Mijn zoontje heeft tussen 5 maand en 9 maand steeds maar 45 minuten geslapen, kon nooit 2 cycli achter elkaar plakken. Dat lukt hem nu net pas een paar weken weer (hij is bijna 10 maanden). De tijd tussen de dutjes werd steeds langer. Tips heb ik dus niet, behalve volg je kindje.
Hier ook minislaapjes (45 min is hier lang, was/is hier vaak maar 20 of 30 min). Nu is ze ruim 6 maanden en doet ze afentoe een keer op een dag een beter slaapje van anderhalf tot twee uur. Ook houdt ze het ineens een stuk langer vol tussendoor (hoewel ze het met 5,5 maanden anderhalf uur vol hield), gaat nu richting de 2,5 uur. Het komt vanzelf hoor, bij de een wat vlotter als de ander.