Ik herken het helemaal niet, want mijn zoon zit op het SO en daar zijn hele strikte regels over dit soort dingen. Maar wat me meteen opvalt in het artikel staat al direct aan het begin: "Leerkrachten in het basisonderwijs komen chronisch tijd tekort. Daarom wordt er gretig gebruik gemaakt van hulpvaardige ouders." En dat is natuurlijk de crux: doordat de werkdruk te groot is en de leraar tijd en handen tekort komt, kan er zo'n situatie ontstaan. Ik vind persoonlijk wel heel lief, dat zo'n moeder zich zo vaak inzet. Ze ziet dat er hulp nodig is en die kan ze bieden, dus ze komt voor van alles opdagen. Ik vind een zin als "(...)Een leerkracht moet alert zijn op die types," dan ook niet helemaal kies. Eerst een situatie laten ontstaan waarin je afhankelijk bent van ouders en vervolgens praten over 'die types', dat vind ik niet netjes. Neemt niet weg dat ouders wat mij betreft geen plek hebben in de klas, onder schooltijd. Maar ik begrijp dat er wel gebruik van gemaakt wordt, als de klassen alsmaar groeien en de leraar het niet alleen af kan. En ik snap ook wel dat er moeders zijn die zich geroepen voelen om te helpen en dat met veel liefde doen. Maar ik denk dat het beter is om schooltaken over te laten aan leraren en andere onderwijsprofessionals.
Mijn zoontje zit sinds kort op een teamsport en ik vind het echt shocking om te zien hoeveel tijd vrijwiligers daaraan besteden. Staan er 12 kinderen op het veld en 2 trainers en 1 coach en een scheidsrechter en dat dan 3 keer in de week (Ok de scheidsrechter niet). En dan zijn er al die feesten, de opening van de competitie en net het sinterklaasfeest... Er was een draaiboek van 15 pagina's van het Sinterklaasfeest Dan denk ik toch aan die juf op school die het alleen moet doen met 34 kinderen en krijg ik toch het gevoel dat er iets scheef zit. Bij de sportvereniging moeten vrijwilligers vaak ook een (basis)kwalificatie hebben om mee te mogen helpen, en een vog, maar toch blijven die verenigingen bestaan! Waarom kun je zoiets op school niet ook doen? En misschien zijn er moeders die zo al wel les mogen geven, die al gekwalificeerd zijn? Dan zou je toch gek zijn als school om daar geen gebruik van te maken. Ik ben eigenlijk voor zoveel mogelijk ouderparticipatie. Als ze mee kunnen helpen bij de sportvereniging kunnen ze dat toch ook op school?
Hier mag je als ouder in groep 1 mee de klas in. Bij groep 2 mee de school in maar niet de klas. Vanaf groep 3 mag je op het schoolplein. Daar moeten de kinderen in rijen bij de deur gaan staan en haalt de juf ze op. Volgens mij stopt dat ook weer. Ik zie namelijk nooit kinderen van groep 7-8 ik de tij voor de deur staan. Nu ik er over nadenk. Ik zie bij halen en brengen nooit kinderen uit klas 6-7-8. Wie weet beginnen die net iets later. Hier zijn overigens ook geen klassenouders. Er zitten krap aan 15 kinderen in de klas. Bij groep 1 èn groep 5. Dat is nog te overzien.
Nog geen ervaring met klassenmoeders. Mijn zoon begint over 2 weken op school. Maar ik lees de afgelopen dagen hier op het forum regelmatig de term helicopter moeder en vraag me af wat een helicopter moeder is??
Pfff met regen en hagel buiten blijven. Sorry maar dat vind ik niet normaal. Wat heeft dat nou voor nut. Nat en koud voordat de les begint. Snap inderdaad dat je pas om 8.26 aankomt op school.
Het heeft op de school van mijn kinderen met zelfstandigheid te maken: kinderen moeten vanaf groep 3 zelfstandig naar hun klas, vanaf het moment dat de bel gaat (om 8.25 dus) , op zich heb ik daar niet zozeer problemen mee, maar dat betekend dus wel dat ze tot die tijd buiten moeten wachten, ook dus met slecht weer. En dat doen wij dus niet. Dan heb ik liever mijn kinderen net aan op tijd in de klas, dan dat ze nat en/of koud zijn geregend. Mijn jongste die in groep 2 zit mag iets eerder naar binnen, maar mijn dochter moet dan buiten wachten, weer of geen weer. Ik vind dat dus ook belachelijk. Ook dat de kinderen maar 5 min hebben om naar binnen te komen, want 8.30 beginnen de lessen. Ik kan wel eerder komen dus, de kleuterklas is 5 min eerder open, maar ik laat mijn dochter van 7 gewoon niet alleen op het schoolplein staan, zeker niet nu met dat vieze weer. Uiteraard wel besproken op school: juf vond dat ik moest leren om mijn dochter los te laten (dochter was toen net 6) daar had ik volgens haar moeite mee.....Toen heb ik haar nijdig geantwoord dat als er 1 moeder goed is in loslaten en relativeren ik dat zelf ben, aangezien ik behalve deze 2 kleintjes óók moeder ben van 2 volwassen kinderen, waarvan 1 met een autistische stoornis/ADHD die ook gewoon gaat stappen, tot 's avonds laat werkt en zijn rijbewijs en auto heeft en de ander al een paar jaar uit huis is en inmiddels óók kinderen heeft, dat ik daar waarschijnlijk meer ervaring mee heb dan zij met haar net 30 jaar ....Ik kan je vertellen dat ik zeer giftig was.
O wauw. Daar zou ik dus ook echt super boos om worden. Arrogante houding van die docent. Alsof jij een klein kind bent dat maar moet luisteren en niet zo moeilijk moet doen.
Precies, ik was er dus ook behoorlijk pissig over. Nu zit dochter inmiddels weer een groep hoger en ook daar al een keer woorden gehad met de juf (over het schoolzwemmen, dus niet zozeer over school op zich) dat ik dus naar de directeur ben gestapt en heb gezegd dat als het niet opgelost wordt (in het kort: de badmeester knijpt de kinderen, schreeuwt tegen ze en gelooft niet dat mijn dochter een zwemdiploma heeft, hierdoor heeft zij dus steeds minder zin om aan het schoolzwemmen deel te nemen, terwijl ze het hartstikke naar haar zin heeft op haar eigen zwemschool en ik wil niet dat dat verpest wordt door het schoolzwemmen) zij voortaan dan maar bij hem aan een tafeltje schoolwerk gaat doen ipv naar schoolzwemmen.... Sindsdien lijkt het opgelost: directeur is om de tafel geweest met zwemschool en juf... Het is dat mijn man ze niet van deze school af wil halen, maar als het aan mij lag.....Het onderwijs is prima, maar de meesters en juffen hebben een air van heb ik jou daar!
nou inderdaad. Ik merk dat jij juist een betrokken moeder bent. Dat is heel iets anders dan dat je niet los zou kunnen laten.
Dank je wel! Lief gezegd. Ik doe mijn best. Nee, ik laat mijn kinderen inderdaad niet alleen naar school fietsen, of alleen de drukke weg oversteken bijv, daar vind ik ze nog te jong voor. Dat is niet dat ik ze continue aan het handje vast wil houden, maar omdat ik weet dat kinderen van deze leeftijd (5 en 7) nog niet alles goed kunnen overzien. Ze mogen best voor de deur buiten spelen op de stoep of in de stegen achter de huizen, ze mogen bij een vriendje/vriendinnetje spelen, maar ik zal ze niet alleen thuis laten. Hooguit even 5 min als ik de hond snel uitlaat op het grasveld voor, maar dan sta ik 20 m van mijn huis af. Ik hoef ze dus niet continue in het oog te houden, maar wil wel weten waar ze zijn en wat ze doen (ongeveer) Dat heb ik ook bij de oudste (21). Hij mag van mij rustig na zijn werk naar vrienden, of 's nachts stappen of met zijn vriendin met de auto naar Rotterdam rijden...Als hij het me maar even meld. En met melden bedoel ik ook echt melden, hij hoeft er geen toestemming voor te vragen . Dat ik weet waar hij ongeveer is (hoef heus niet alles te weten) en me niet ongerust hoef te maken waar hij uithangt. dat is geen controleren trouwens, mijn man en ik leggen ook altijd een briefje neer of sturen een whatsapp naar elkaar of zoon als wij onverwachts weg zijn. Wij weten van elkaar en ieder gezinslid waar hij/zij uithangt. Is gewoon onze huisregel en ja, die geldt dus óók voor papa en mama
Ik werk fulltime dus kan bijna nooit meedoen met een activiteit. Totdat er een keer fietshulp werd gevraagd voor een halfuur lange fietstocht van zwembad naar school. (Groep 8) Leek mij wel leuk dus ik nam speciaal een dag vrij. Het was stralend mooi weer dus ik bofte! Ik was samen met 2 leerkrachten en 50 kinderen. 1 leerkracht fietste voorop, ik halverwege, en de andere leerkracht sloot de rij af. Zo creerden we een goede overzichtelijke fietssituatie. Het was de bedoeling dat ik goed om me heen keek of iedereen netjes in de rij fietste. Er was veel verkeer en drukte maar soms fietsten we ook door stukjen natuur. Ik genóót! Die zon, fluitende vogels, goed luisterende kinderen. Na een half uur kwamen we aan bij school. De voorste leerkracht draaide zich om en keek me benauwd aan. “Waar is de rij die achter jou fietste???”. Ik draaide me om en er stond niemand! Geen kind! Geen fiets! Geen juf! De hele fietstocht heb ik niet doorgehad dat er nieman achter mij fietste. Ik kon wel door de grond zakken!!!! Wat voelde ik me slecht.... Bleek dat een jochie al aan het begin vd fietstocht een lekke band had. Ze hadden me nog geroepen maar ik heb het niet gehoord. Op zich kan dat gebeuren maar om vervolgens een half uur lang niet door te hebben dat er niemand achter je fietst is gewoon echt erg! Ze zullen mij nooit meer vragen denk ik....
Hier mogen de kinderen gewoon bij aankomst op school naar binnen, ouders mogen mee de klas in (althans tot groep 2, hoe dat vanaf groep 3 is weet ik (nog) niet). Ik loop nooit mee de klas in, mij te druk en de ervaring is dat (dezelfde) ouders altijd ellenlang blijven hangen en de aandacht van de lerares opeisen. Er is zelfs eens een mail van school uit gegaan met het vriendelijke verzoek aan de ouders om niet onnodig in de klas te blijven hangen, omdat de les op een gegeven moment nooit meer op tijd kon beginnen. Mijn zoon (6) hangt zelf zijn jas op en doet zijn beker in de koelkast, dan geven we een kus en een knuffel en gaat hij de klas is en ga ik naar mijn werk of boodschappen doen, afhankelijk van welke dag het is. Voor wat betreft hulpouders: hier zijn het ook vaak dezelfden die meehelpen. Ik hoor daar niet bij. Veel activiteiten vinden plaats op mijn werkdagen en aan hulpverzoeken na schooltijd kan ik vaak niet voldoen omdat ik dan ook mijn dochter bij me heb. Lang niet alle ouders weten van de situatie met mijn dochter af en dat zij de reden is dat ik vaak niet kan komen helpen. Het schoot me dus ook behoorlijk in het verkeerde keelgat toen er van de week in de schoolnieuwsbrief het bericht stond dat er vanuit ouders aangegeven was dat het "altijd dezelfde ouders zijn die zich ergens voor aanmelden" en dat dat als lastig ervaren wordt. Het is namelijk niet dat ik niet wíl helpen, maar dat ik vaak de mogelijkheid niet heb. Als ik die wel heb, ben ik echt wel bereid te helpen, zoals nu we schoolfruit hebben dat ik 1 ochtend in de week snij en verdeel over de klassen (met nog een paar andere ouders).
Maar als het niet kan houd het toch op? Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen of rot over te voelen. Hier heb ik ook nog niet veel uit kunnen helpen,vooral omdat de jongste 2 niet mee mogen of dat er gevraagd wordt om te rijden op de tijdstippen dat mijn man de auto nodig heeft voor het werk.tja dan gaat het over. Als de andere ook naar school gaan heb ik wel meer tijd en dan kan ik wat vaker uit helpen met voorlezen, naar de gym gaan ect.
Ik voel me er ook niet rot over, maar ik bedoelde meer te zeggen dat mensen het dus wel als storend ervaren dat altijd dezelfde helpen, terwijl ze helemaal niet weten waarom iemand niet veel helpt.
Hier een grote school van ongeveer 500 leerlingen, je hebt 10 minuten om binnen te komen (8:35 deur open en om 8:45 begint de les), en nooit chaos in de gangen. Wij komen altijd tussen 8:35 en 8:40 aan op het schoolplein dus ze kunnen meteen doorlopen.
Vorige 2 schooljaren ben ik zelf klassenmoeder geweest en ja ik hielp zelf inderdaad ook veel mee maar dat was puur omdat ik de tijd had ( ben TBM ) en omdat ik wist dat er veel werkende ouders in de klas waren. Ik heb toen een verzendlijst aangemaakt waarop ik iedereen op de hoogte hield van informatie die ik door kreeg van de juf, ik vroeg daar om hulp indien nodig en als we dan bijvoorbeeld op Juffen/Meester dag iets wilde maken voor de Juf dan vroeg ik dat ook via daar. Wat mij inderdaad opviel was dat er vaak de zelfde ouders kwamen helpen, ik snap dat er ook werkende ouders tussen zitten en die zal ik het ook echt niet kwalijk nemen maar ik had er ook een paar tussen zitten die dus wel tijd hadden om op Juffen/Meester feest samen lekker te gaan zitten keutelen bij de Delifrance maar geen tijd hadden om die dag even mee te helpen met opbouwen of eventueel helpen met de spelletjes die ochtend. En prima hoor, als je geen zin hebt omdat je bijvoorbeeld wilt genieten van je vrije dag, even goede vrienden maar als je daarna dan nog commentaar hebt over dat er te weinig geregeld was qua spellen en commentaar hebt op wat andere dingen van die dag dan vind ik dat je je mond beter kan houden want dan had je zelf maar moeten komen helpen. Maar ik was niet zo'n ouder die in de klas ging zitten om alles in de gaten te houden hahaha dat vind ik wel een beetje to much. Na wat aanvaringen met van die hittepetitjes die het altijd wel beter weten te vertellen maar niet wilde helpen heb ik gezegd dat ik er mee stopte. Dan zoeken ze het maar uit. Ik vind trouwens die regel van het wachten op het schoolplein wel erg vreemd. Hier wel een kus bij de deur beleid vanaf groep 3 maar dan is de deur om 08.15 open en kunnen de kinderen gewoon naar binnen, de les begint om 08.30 dus je hebt in principe 15 min de tijd om de klas in te gaan. Hier nooit een chaos in de gangen.
Komt dan misschien ook omdat normaal 3-8 op het schoolplein blijven. En met regen merk je dat er veel die normaal vroeg zijn iets later komen waardoor alles op elkaar schiet. En normaal 3-5 door 1 deur en 6-8 door 1 deur en kleuters apart. Maar bij regen is de deur het dichtst bij het hek open en gaat iedereen daardoor naar binnen, dat werkt natuurlijk ook niet mee
Hier een kwartier inloop en 3 ingangen, dus weinig last van volle gangen en geduw. Ouders mogen ook mee, maar daar hebben de meeste bovenbouwers toch echt geen behoefte meer aan, dus zoveel ouders zie je niet meer in de hogere groepen.
Ik durf te beweren mezelf niet in het artikel te herkennen Maar ik ben wel klassenmoeder dit jaar, samen nog met een andere moeder. Deze moeder en de klassenmoeder van vorig jaar zouden zich er wat sneller in moeten herkennen... Ik ben eind vorig jaar gevraagd als klassenmoeder (tijdens het afscheidgroep 8 feest) en heb toen meteen gezegd dat ik dat niet alleen wilde doen, want met een dreumes is het niet altijd mogelijk om te helpen. Blijkbaar wilde de moeder van vorig jaar nog wel een jaartje en de moeder van dit jaar had zich zelf aangemeld bij ouders in de klassenapp en tegen de ‘oude’ klassenmoeder gezegd dat ze het alleen wilde doen. Dit hadden met elkaar besproken en daarbij dus totaal niet nagedacht over wat de juffen eigenlijk wilden . En oude klassenmoeder was dus erg verbolgen dat er toch twee klassenmoeders waren, en de ander wilde het dus helemaal niet samen met mij doen, maar liever alleen. Voor mijn gevoel was ik ook een beetje in een wespennest terecht gekomen. Maar goed, ik hou me nu maar wat afzijdig en doe alleen wat de juffen van me vragen. De andere twee zijn nog steeds bezig met zich de profileren als DE klassenmoeder en sturen constant allemaal reminders en bemoeienissen in de groepsapp.