Ik vind het inderdaad ook bijzonder. Wij hebben ook een school met 550 kinderen, en iedereen loopt naar binnen tussen 8.20 en 8.30. Er zijn 3 ingangen en de ouders tm groep 4 gaan sowieso mee naar binnen. Tm groep 2 ook mee in de klas. Geen chaos oid. Ik wist niet eens dat een schoolbel en 'in een rij naar binnen' nog überhaupt bestonden
Ik vind het ook over komen als iets van vroeger, ik ken het helemaal niet dat '' In de rij naar binnen '' Er is hier ook geen enkele school in de omgeving die dit hanteert, wel veel scholen met dat '' kus bij de deur '' beleid maar thats it eigenlijk. Wij hebben hier trouwens 2 aparte gebouwen, ze zitten beide een kilometer van elkaar verwijderd. Het hoofdgebouw is tegenwoordig een integraal kind bureau geworden. Dat wilt zeggen dat je hier al vanaf de PSZ op school kan komen. Hier zit dus de PSZ, BSO, TSO en groep 1 tm 4. Groep 1 en 2 hebben een eigen ingang, groep 3 en 4 en de PSZ heeft ook zijn eigen ingang. Nu klinkt het net als een immens groot gebouw maar dat valt reuze mee. Van iedere groep hebben we 2 klassen met max 25 kinderen. Groep 5 tm 7 in het andere gebouw heeft ook twee ingangen.
Oh, zulke types hadden we op onze vorige school ook als klassenmoeders. Overal alles reminders en dingen op de groepsapp zetten, zich overal mee boeien etc. Eentje noemde zichzelf op een gegeven moment ook 'juf’....
Hier kun je in de ochtend zo de school binnen. De leerkrachten staan vanaf 8:20 bij de deur van de klas, kinderen die al in de klas zijn krijgen een hand van juf. De andere kinderen die tot half 9 binnen komen geven haar een hand bij de deur.. Bij de kleuters moet je als ouder met je kind bij de deur wachten, bij groep 3-8 mag je ze ook gerust op het plein achterlaten als je dat wil, maar de meeste ouders lopen wel even mee naar binnen. Schoen en jassen uit, knuffel en weg.. Maar geen ouders in de klas, de kinderen die in de klas zijn zoeken werk uit en gaan aan de slag, dus dan zijn ouders in de klas niet handig. Vorig jaar was ik klassenouder bij groep 1/2. En zo rond deze periode was het gewoon druk qua knutsel. Dus naast gevraagde ouderhulp heb ik zelf ook regelmatig in de klas gezeten. Juf vond dat ook fijn volgens mij, want ze vroeg me vaak of ik even een middagje wilde helpen. Als ik kon, prima. Maar ik hield ook wel in de gaten of andere ouders niet wilden helpen. We hadden veel kinderen met kleine broertjes/zusjes, dus dan is helpen al minder makkelijk bij sommige dingen (middagslaapjes, handenbindertjes). En met kerstdiner, paasontbijt, kleuterfeest etc was ik ook aanwezig, dan ook samen met de andere klassenouder. Maar zij had minder een klik met de juf. Dus dan liepen ze elkaar in de weg. Maar die klassenouder was wel goed met dingen regelen en mails uitdoen. Dus ieder zijn ding. De kinderen vonden het ook leuk, ik werd op het plein regelmatig aangesproken of ik weer kwam knutselen als ik mijn jongste ophaalde. Mooi compliment denk ik dan.. Maar ik zat er niet, als het niet nodig was, alleen als er echt een paar extra handen nodig waren en was gevraagd (sint maarten, sinterklaas, kerst, pasen, lentefeest, verjaardag juf). Dit jaar doe ik de bibliotheek, dat is klas-onafhankelijk. Dus dan zit ik er ook regelmatig, maar zie ik mijn kinderen niet eens altijd. Dus dat is dan ook anders. Ik mis het ook niet, het was leuk voor een jaar, maar ik ben wel effe uitgeknutseld
Whaha, je hebt er echt meer van... Ze schieten een beetje het doel voorbij, nl. de juf werk uit handen nemen, waarvan de juf ook wil dat het uithanden wordt genomen.
Zo werkt het inderdaad bij ons op school. Juffen sturen een digiduif (mail) met info over een schoolreis / uitje, daarna kan je je naam op een intekenlijst zetten als je mee wil. Ik ben zelf klassenouder in groep 5 en kom helpen op verzoek van de juf. Van de week heb ik de kadootjes voor 5 december ingepakt en in een zak afgeleverd op school. En volgende week mag ik de kerstboom komen optuigen. Verder hoef ik niet in de klas op te dragen of zo... mij niet gezien
Jeetje ja je hebt er types tussen zitten! Ik sta zelf voor de klas en heb een klassenvader. Heel fijn hoor! Hij beheert een app-groepje en als ik hulp nodig heb, app ik hem en hij regelt dan de rest. Met 27 kleuters zijn er genoeg momenten waar hulp bij nodig is! Intekenlijsten werken bij mij in de klas niet zo. Ouders brengen hun kind en gaan weg zonder te letten op lijstjes of briefjes dan is een oproepje via mail of klassenouder veel sneller!
Hier ben ik dit jaar klassenouder, omdat niemand zich aanmeldde, en ik ben zwanger en werk 32 uur. Maar ik vind het wel leuk om betrokken te zijn, en klassenouder zijn is vooral ook delegeren. Ik vidn wel dat er veel verwacht wordt, zo is er bv een uitje en dan zijn er 8! auto's nodig, en dat op een doodgewone donderdag. Donderdag is ook nog een keer een dag waarop de meeste mensen werken. Qua planning wordt er eigenlijk niet echt goed nagedacht. Ik werk ook met een app groep al wordt er niet altijd goed op gereageerd. Laatst was er iemand bang dat er teveel appjes zouden worden gestuurd. Drie x raden, dat was iemand die zelf geen flikker uitvoert.
Haha ik had dit helemaal gemist. Gaat inderdaad wel een beetje ver. Bij mijn zoon op school wordt echt verwacht dat ouders regelmatig mee helpen. Wij proberen ons dus in ieder geval ieder half jaar voor een paar dingen op te geven.