Vragen over uitbetaling Wazo

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Miertje89, 20 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben officieel op 11 augustus met verlof gegaan en heb dus tot op heden nog geen bericht ontvangen over de definitieve hoogte van het bedrag dat ik uitgekeerd zal krijgen. Ik begreep dat dit zo hoort, gezien er een beoordelingstermijn is van 4 weken na ingang van je verlof.

Ik vind het allemaal toch best wel spannend om al wel met verlof te zijn en nog niets te weten van de definitieve hoogte van de uitkering en wanneer ik dit ongeveer voor het eerst uitbetaald zal krijgen. Ik kan zelf wel aan het rekenen slaan maar volgens mij heeft niet zo veel zin.

Dan nog mijn andere vraag: wordt er eens per 4 weken een bedrag uitgekeerd, eens per maand of eens per week?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Miertje89,

Je wilt weten wanneer de zwangerschapsuitkering wordt uitgekeerd. Ook zal ik nog even ingaan op jouw andere (semi)vraag.

Het klopt dat je binnen vier weken na ingang van je verlof een beslissing ontvangt (Ik neem aan dat je inmiddels al wel een ontvangstbevestiging gekregen hebt). In de beslissingsbrief staat wanneer de eerste betaling wordt overgemaakt. Meestal is dit ook binnen de termijn van vier weken na ingang van je verlof.

UWV Webcare is niet bevoegd beoordelingen te doen. Op onze website kun je lezen hoe de zwangerschapsuitkering berekend wordt (zie daarvoor onderstaande linkjes).

Wanneer je in dienst bent van een werkgever maakt UWV meestal de WAZO over aan jouw werkgever die de uitkering verrekent met je salaris. Aan de werkgever betaalt UWV eens per vier weken.
    Wordt de WAZO rechtstreeks aan jou overgemaakt? Je krijgt dan wekelijkse betalingen van UWV.

Hier lees je alles over de WAZO wanneer je in dienst bent van een werkgever en hier wanneer je geen werkgever hebt.

Ik wens je een fijne tijd met je kindje!

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Bedankt voor de snelle reactie op mijn vragen! Het bedrag wordt inderdaad aan mij uitgekeerd heeft mijn werkgever aangevraagd, dus dan zal ik het wekelijks ontvangen.

Tot nu toe heb ik één brief ontvangen na mijn aanvraag, dat is dan inderdaad de ontvangstbevestiging geweest.

Ik zal de links er nog een keertje op nalezen en dan ben ik voor nu weer even helemaal gerustgesteld. Nogmaals bedankt!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Voor de volledigheid kun je hier teruglezen hoe de zwangerschapsuitkering berekend wordt. De wekelijkse betalingen gaan lopen na de eerste betaling die jij met terugwerkende kracht ontvangt vanaf elf augustus.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb inmiddels gisteren de brief ontvangen, heel toevallig, maar daarin staat behalve het bedrag niet wanneer ik de eerste betaling kan verwachten. Ik heb nu al twee weken verlof, kan dit dus nog twee weken duren? :)

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Miertje89,

Meestal wordt bijna gelijk met het verzenden van je toekenningbrief ook een eerste betaling voor je aangeboden.

Wil je controleren of dit bij jou ook is gebeurd? Kijk dan even in je persoonlijke omgeving op uwv.nl.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uvw.nl/webcare

7. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL