Hallo Dit gaat ws de situatie worden Vast contract 31/3 boventallig doordat ze mijn functie weg bezuinigen 2 maanden opzegtermijn waarvan 1 vrijgesteld van werk Zwanger, 8/8/16 uitgerekend, 6 weken van te voren wil ik met verlof. Maar wat mag mijn werk nu wel en niet? Ik mag niet ontslagen worden tijdens zwangerschap. Dus pas in okt/nov mag ik ontslagen worden? Hoe zit het dan met de opzegtermijn...
Beste Molensteen, Uit je verhaal begrijp ik dat je werkgever je vaste contract wil beëindigen en dat jij op dit moment zwanger bent en eind juni met zwangerschapsverlof wilt. Je wilt graag weten wat je werkgever in deze situatie wel en niet mag doen en hoe het zit met de opzegtermijn. Je werkgever mag je tijdens zwangerschap en in de eerste 6 weken aansluitend aan het einde van je verlof niet ontslaan. Er geldt in deze situatie een opzegverbod. Dit opzegverbod is niet van toepassing als het bedrijf sluit of als het onderdeel van het bedrijf waar je werkt wordt beëindigd. Je werkgever mag je in dat geval wel ontslaan, maar moet hiervoor dan een ontslagvergunning bij UWV aanvragen. Als UWV beslist dat je werkgever je mag ontslaan, dan krijgen jij en je werkgever daar bericht van. Je werkgever kan vanaf dat moment het dienstverband opzeggen, maar moet wel rekening houden met de opzegtermijn. De opzegtermijn gaat dan dus pas in. Mocht je werkgever geen ontslagvergunning krijgen tijdens je verlof, dan kan hij pas 6 weken na afloop van je zwangerschaps- en bevallingsverlof de ontslagprocedure in gang zetten. Vanaf dat moment zal hij ook weer rekening moeten houden met de opzegtermijn. Bij een dreigende ontslagsituatie is het overigens altijd verstandig om juridisch advies in te winnen via een rechtsbijstandsverzekering, vakbond of het Juridisch Loket. Zij kunnen je adviseren en bijstaan. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel succes met de situatie en nog een hele fijne zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Folkert UWV Webcare Team
Best Molensteen, Ik zou je zo niet kunnen vertellen of het verdwijnen van twee functielagen hetzelfde wordt gezien als één onderdeel. Je kunt hiervoor het beste contact op nemen met een juridische instantie, zoals Folkert hierboven ook al heeft aangegeven. Of neem contact op met de Arbeidsjuridische dienstverlening van UWV in jouw regio. Ik wens je succes. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team