Onze maxicosi heeft het begeven na 7 jaar trouwe dienst, dus de jongste moet ineens over naar de MC Toby. Dat gaat prima, hij is 13 maanden en een flinke knul, dus past best. Alleen niet in onze auto! Ik heb nog twee kinderen van bijna 5 en 7 jaar. Tot nu toe zat de oudste zonder stoelverhoger in het midden en de middelste in de MC Rodi aan de andere zijkant. Maar dat past nu niet meer, oudste past er niet meer tussen. We hebben een stoelverhoger van de Hema, geloof ik, maar ook dan heeft oudste best weinig zitruimte. En om ze nou allebei zonder stoeltje te laten zitten, de middelste is daar eigenlijk echt nog te klein voor (gordel snijdt dan ook zo in zijn keel, dus dat is echt niet goed). Wie weet een smal merk stoelverhoger (of een smallere groep 1 stoel, hoewel ik liever niet voor 1 kind nog een keer zo'n investering doe)?
Allebei je oudste kinderen moeten gewoon allebei nog verplicht in een autostoel, dit is tot 12 jaar of wanneer zij groter dan 1,35 zijn. Een groep 2/3 stoel (stoelverhoger) die vrij smal zijn en vaak passen met 3 autostoelen is de RodiFix van Maxicosi. Deze kun je (wanneer je geen isofix hebt) ook gewoon alleen met de 3 punts gordel bevestigen.
Als het niet past mag een kind dat op een stoelverhoger zit ook zonder stoelverhoger. Is de Rodifix anders dan de normale Rodi?
'Als het niet past' is geen geldige reden. Zonder stoel mag als het incidenteel vervoer is in andermans auto. Verder heb ik (nog) geen ervaring met smalle stoelverhogers. 1 kind voorin is misschien een optie? Als papa of mama smal genoeg is om tussenin te zitten op de achterbank...
Nee hoor, 'als het niet past'. Is wel een reden. Anyway. Heb je alle opstellingen al gepast? En heb je een verhoger met rugleuning? Wij zijn met meetlint en auto naar de winkels gegaan. En bij ons kwam de graco als smalste uit de test. Maar wel met rugleuning.
Dat dus. Voor ons geen optie hoor. Maar wettelijk gezien... Maar goed, ik ben die muts die een stoelverhoger met dl meegeef als ze op school een uitje hebben... Ben de enige, verbaas me daar echt over.
Ik zou liever investeren in een nieuwe (meegroei) stoel als de kans lopen op een ernstig ongeluk met gevolgen van dien... De stoeltjes van jouw oudste had je eigenlijk niet meer mogen gebruiken, onder andere maxi cosi raad af om producten na 5 jaar te gebruiken vanwege zwakke plekken in het plastic.
Ja zal best, dat betekent alleen maar meer omzet. Nou ja, de Maxicosi is nu buiten gebruik, de gordels konden niet meer goed strakgespannen worden en dat kregen we maar niet opgelost, dus dan maar naar de volgende stoel. De Tobi is nu een jaar of 6 oud, ik denk dat we hem begin 2008 gekocht hebben. Maar die blijf ik echt nog wel gebruiken hoor, hij is nog prima in orde, alles werkt naar behoren en hij ziet eruit als nieuw, omdat we er nooit mee slepen. Hij staat gewoon vast in de auto. Ik zit trouwens net te kijken in een lijst van de ANWB, mijn auto blijkt op de middelste achterstoel niet eens een kinderstoeltje te mogen hebben. Ik baal zo van deze auto. We hadden hem nét splinternieuw gekocht toen ik er achterkwam dat ik onverwacht van een derde kind zwanger was. En onze vorige auto was een stuk breder van binnen helaas..... Ik denk dat we dus toch de baby in de Toby moeten zetten aan de ene zijkant. Oudste zonder stoelverhoger in het midden en middelste in een smalle stoelverhoger zonder rugleuning aan de andere zijkant. Want oudste kan niet tussen twee rugleuningen zitten, dat past domweg niet. En ik pas er zelf ook niet tussen uiteraard. Heeft iemand ervaring met de Bubblebum? Dat is een opblaasbare stoelverhoger die erg smal schijnt te zijn. Klinkt alleen zo engig, opblaasbaar....
Of het wel of niet verplicht is, je wilt je kinderen zo veilig mogelijk meenemen denk ik dan nog altijd . Een kind van deze leeftijd los in de gordels lijdt tot ernstig letsel! Maar de Rodifix is smaller dan de andere en dat komt met name doordat ze een andere vormgeving hebben, en op het zitvlak niet die gekke 'haken' voor de gordel hebben hierdoor past hij vaak onder de andere autostoel. Het beste past waarschijnlijk om de groep 1 stoel in het midden te plaatsen (mits je daar 3 puntsgordel hebt) en aan beide weerszijde de stoelverhogers. Je kunt de stoelen trouwens zelf ook passen in de auto bij winkels, dus meetlint hoeft niet. Het heeft allemaal met vormgeving te maken ook. Maar ga met de auto naar een babyzaak die veel verschillende stoelen heeft en pas ter plekke wat goed zit!
Ben ik wel benieuwd welke auto jullie dan hebben? Zo lang er een 3 puntsgordel zit zou je de tobi er moeten kunnen plaatsen. Helaas is het geen omzet verhaal van de autostoel fabrikanten , het is echt zo dat de kwaliteit van stoelen met de jaren achteruit gaat, maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt de tobi te moeten vervangen. Toch zou ik investeren in goede stoelverhogers MET rugleuning. Zonder stoelverhoger, en stoelverhoger zonder rugleuning is op deze leeftijd nog echt niet geschikt, ik zou echt kijken naar andere mogelijkheden.
We hebben een Renault Megane Estate, stationwagen dus, maar wel een kleintje. Ik probeerde de Tobi vanmiddag in het midden te zetten, ik dacht dat de andere twee dan aan de zijkant ervan wat maar ruimte zouden hebben, omdat ze dan wat meer naar buiten kunnen schuiven, maar de gordel paste er al niet eens omheen. Het probleem is ook een beetje dat in de zitting van de bank een soort voorgevormde kuipjes zitten, dus de stoelen moeten in die kuipjes vallen, anders staan ze te wiebelen op de rand. Dat is nu al zo met de Rodi, die staat echt heel instabiel. Misschien moeten we dan de Rodi maar vervangen voor iets smallers dat wel in dat kuipje past en waardoor onze oudste wat meer ruimte heeft ertussenin. Pffff.... wat een gedoe!
Kuipjes opvullen met handdoeken. Oh wij hadden precies t zelfde. Nieuwe auto en tadaaaa Ik wil niet (veel) inleveren op de veiligheid. Ik geloof dat t hier nèt gaat passen met de tobi in t midden en de gracos ernaast. Alleen vastmaken is een hel. dus nogmaals, ik zou gewoon gaan passen in de winkels!
Zoals Taliaa al zegt, de kuipjes opvullen met handoeken, zodat je een vlakke achterbank krijgt. Wbt de gordel en tobi, doe eerst de gordel eromheen, ook bovenste deel en klik daarna de gordel pas vast en zet dan de tobi echt vast met gordelspanner en de klipjes bovenin, wellicht lukt het zo?
Bij het kruidvat hebben ze nog wel eens stoelverhogers in de aanbieding die wat smaller zijn. In elk geval smaller dan die van de Hema. Dat is dan wel zonder rugleuning. toevallig heb ik er 3 weken geleden nog 1 gekocht voor 4 euro. Ik gebruik deze eigenlijk alleen maar als ik een keer een vriendje mee moet nemen naar huis. Bij mij in de auto past er ook echt geen verhoger met rugleuning tussen de andere 2 stoelen.