Hallo, Mijn zoontje is 10 maanden, na ong. 3 maanden sliep hij super door op een gegeven moment zelfs van 7 a 8 uur tot ong. 8 uur de volgende ochtend...perfect dus. Met 6 maanden was dit in 1 keer over...ik dacht eerst het zal wel een sprongetje zijn...maar het bleef aanhouden. We zijn toen weer begonnen met de laatste fles geven en dan kwam hij nog rond 4 uur en heb uiteindelijk ook dan weer een flesje gegeven. Nu krijgt hij rond 11 uur savonds zijn laatste fles en de ene keer komt hij wel weer rond 5 en de andere keer slaapt hij door tot ong. 8 uur. Ik vind het niet erg om de laatste fles te geven... maar vraag me gewoon heel erg af hoe dit in een keer is veranderd. We hebben eigenlijk altijd hetzelfde ritme, gaat rond dezelfde tijd naar bed en ook het bedritueel is vrijwel altijd hetzelfde. Hij slaapt smiddags tussen de 2 en 3 uur en is echt een tevreden jochie! Hij krijgt ochtends een papfles, dan fruithapje met liga erin, smiddags een broodje (eet hij niet altijd op, maar eet dan wel korstjes) en een fles van 180 cc, na zijn middag slaapje een liga en roosvicee, avonds eet hij of met de pot mee of een potje en een danoontje en voor bedtijd weer een fles 180 cc. Je zou dus denken dat dit genoeg is... Hij heeft nog geen tanden en lijkt hier zo nu en dan wel last van te hebben en dan geef ik hem ook druppels. Maar goed het onrustig slapen is nu al 4 maanden gaande...en om nou te zeggen dat hij al 4 maanden last heeft van tandjes die niet komen willen...? Mijn vraag is eigenlijk of iemand dit herkent en mij van wat advies kan voorzien. Het lijkt me gewoon niet fijn voor hem dat hij zo onrustig slaapt en als hij wel dagen achter elkaar snachts blijft komen.. breekt mij het ook wel een beetje op en ochtends moet ik er weer op en top zijn voor een kleine peuter die in de pubertijd zit
Ja, ik herken het zeker! Die van mij sliep ook bij 3 maanden door, en bij 6 ineens niet meer. Hij is nu tien maanden, en *afkloppen afkloppen* nu sinds 1,5 week weer wel. heeft dus 4 maanden geduurd! Ik weet ook niet wat het is, een combi van sprongetje(s?), tandjes, verlatingsangst? In elk geval heb ik hier op het forum al veel dames gezien die hetzelfde meemaken met hun kindje op die leeftijd, het komt echt vaak voor. Ik heb er maar gewoon aan toegegeven. Je schema is zo'n beetje gelijk aan die van mij, ik geef alleen geen late fles meer. Als ie 's nachts wakker werd kreeg hij een (verdunde) fles, waar hij steeds meer van liet staan. Echt honger was het hier meestal niet. Babbelen, spelen, gezellig met mama op de arm rondlopen, dat wilde hij. Mama niet, om 2 uur snachts. Haha. Volhouden, het gaat echt weer over. Hopelijk ben ik er nu vanaf... en dan heb ik nog niet eens een peuterpuber rondlopen! Succes!!
Haha wat een verademing te lezen dat het dus bij meerdere herkenbaar is! Aan verlatingsangst heb ik niet eens gedacht...terwijl het wel vaak voorkomt en normaal is. Ik geef er ook aan toe, kan er niet tegen hem te laten huilen, heb ik ook bij mijn dochter nooit gedaan en ondanks wat negatieve reacties die ik toen heb gehad...heb ik er nooit problemen mee gekregen bij haar en doe dus gewoon weer hetzelfde bij hem. Ik heb bij mijn zoontje ook niet het idee dat het honger, van de laatste fles hebben we gewoon weer een momentje van ons 3en gemaakt en ligt hij heerlijk bij mij en mijn man te kroelen, daarna slaapt hij weer goed.. dus heb ook wel het idee dat hij dit gewoon lekker vindt en in zijn ritme heeft opgenomen en ach ... kan dat ook niet erg vinden, als hij vervolgens maar doorslaapt. Nou hopelijk blijft jou zoontje doorslapen en volgt de mijne snel! Bedankt voor je reactie!!
Heel herkenbaar inderdaad! Mijn dochter sliep zo ongeveer vanaf 8 a 10 weken door tot 6,5 maand, dus inderdaad de tijd van bijvoeding. Nu komt ze standaard voor een nachtvoeding, en soms voor 2 of 3. Ik geef er ook aan toe want ze heeft het nodig, speen pikt ze niet, water wil ze niet en aan laten huilen doe ik niet. Na 5 min intensief drinken valt ze zo weer in slaap, dus zoveel moeite is het ook niet. Misschien zou je het Danoontje eens kunnen inruilen voor volle yoghurt of fruit als toetje? Danoontje bevat wel suikers en het kan zijn dat hij daar ook lekker actief van wordt... en dat wil je juist niet voor het naar bed gaan
Nescio, bedankt voor je reactie. Het is ook niet veel moeite en vaak geniet ik ook wel van het momentje, maar merk gewoon dat als hij dagen achter elkaar snachts komt ik gewoon op raak. Je wordt natuurlijk wel steeds uit je diepe slaap gehaald, maar gelukkig is het bij mijn zoontje niet standaard dat hij elke nacht komt...maar dan moet hij wel echt de laatste voeding krijgen. Ik probeer hem af en toe te laten schieten, omdat hij dan niet zelf wakker is geworden, maar dan hebben we echt een slechte nacht. Goeie tip m.b.t. het danoontje!
het lijkt of ik mijn eigen verhaal zie staan. ik ben ook al bezig met nachtvoeding sinds mijn zoon ook 6, 5 maand is. gemiddeld toch wel 2 a 3 keer.en ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand is. wat ik wel weet is dat ik zo wat er kapot aan ga, ik wil zo graag een aantal nachten doorslapen. ik hoop dat iemand de gouden tip heeft en vertel me ajb niet gewoon accepteren want dat lukt me niet meer. succes. groetjes Yvonne
vd Berg, ik herken je gevoel! Vanaf november ben ik continue ziek, dan gaat het weer een paar dagen of met geluk 1 a 2 weken en dan heb ik het weer te pakken. Dit komt gewoon doordat mijn slaapgebrek mijn weerstand aantast, kan niet anders! Overdag heb ik geen rust omdat ik ook een dochter van 3,5 heb...pff en dat breekt je op. Begin de persoon die ik was aardig te missen! Ik heb vandaag Bach rescue kids gehaald, dit zijn dit zijn verschillende bloesems wat rustgevend zou moeten werken en dat schijnen meer moeders te gebruiken om hun kids te laten slapen. Puur homeopathisch, dus kan geen kwaad. Daarnaast heb ik lavendelolie en manderijnolie gehaald, om op een doek te doen en naast zijn bed te leggen...dit schijnt ook ontspannend en rustgevend te werken. Tja... we gaan maar van alles proberen, aangezien wij er ook onze vinger niet op kunnen leggen wat nou de oorzaak is dat hij snachts blijft komen. Dus wie weet is dit de gouden tip, ik begin er vanavond mee en hoop je (jullie) een positieve ervaring te kunnen meedelen!
Het topic is niet echt meer actief, maar wilde me toch nog even melden. Bach rescue werkte niet en dat is achteraf gezien wel logisch. Mijn zoontje had in 1 keer erg last van zijn oor en hoge koorts, bij de ha kwam er inderdaad uit dat 1 oortje ontstoken was. Volgende dag geen koorts meer dus nog geen ab kuur ervoor gehad, alles leek goed te gaan, maar het slapen was snachts nog steeds drama. Had al een afspraak gemaakt met verpleegkundige in de hoop dat zij misschien nog tips o.i.d. had, door de telefoon zij ze al dat het misschien ook een kwestie was van doorzetten en gewoontes.¨ Voordat ik hieraan zou beginnen toch voor de zekerheid oortjes weer laten nakijken en ja hoor beide oortjes nog flinke ontsteking. Hij gaf dit zelf niet aan en ook geen koorts meer, dus blij dat ik toch was gegaan. Ab kuur gehad van 5 dagen en die 5 dagen sliep hij perfect... Dit was het dus.. Helaas na die kuur weer regelmatig wakker en dus weer naar de ha en er was inderdaad nog steeds te zien dat beide oren een lichte ontsteking hadden en daarop volgend een bezoek van de week aan de kno arts. Grote kans dat er buisjes worden geplaatst, aangezien de ha vermoed dat dit het die maanden is geweest. Ik ben blij dat hij zometeen goed wordt onderzocht en dat het 1 en ander uitgesloten kan worden. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan als dit al bijna een half jaar gaande is, maar daarnaast weet ik dat ik er niks aan kon doen. Buiten de verkoudheidjes wat hij regelmatig heeft, gaf hij nooit aan last te hebben van zijn oortjes en is er ook geen sprake geweest van koorts. Oortjes zijn al eerder nagekeken bij het cb en ook bij de dokter en toen was er niks te zien. Zoals de dokter zei hoeft het ook niet altijd even zichtbaar te zijn. Misschien dus een tip voor moeders die met het slaap probleem zitten, om oor pijn (ontsteking) volledig uit te sluiten. Natuurlijk kan het gewoon een fase wezen, maar ik had mezelf voor mijn kop kunnen slaan als ik hier achter kwam en ik had wel geprobeerd door te zetten en hem te laten huilen.