Wieg of ledikantje?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Nikkie, 20 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Ik zit te twijfelen om naast het ledikantje toch nog een wiegje aan te schaffen of te lenen..
    Dit omdat een ledikant mij zo groot lijkt om je kindje gelijk in te leggen of maakt dat niks uit?
    Ik had dan het idee om het wiegje de eerste weken bij ons op de slaapkamer te zetten.
    Ze zeggen wel eens dat het voor een baby ook een hele overgang is zo uit je veilige warme baarmoeder en dan ineens alleen in een kamertje in een ledikant.
    In een wiegje ligt hij dan toch nog dicht bij je.
    Wat zijn de voor en nadelen?
    Het ledikant past niet bij ons op de kamer dus die optie valt af.
    Was wel benieuwd naar jullie reactie.

groetjes Nikkie

2. Patricia27

Patricia27 Actief lid

3 dec 2006
    288
    0
    0
    inpakster
    IJsselmuiden
    Wij hebben ook eerst een wiegje maar dat komt omdat we er eentje hebben van mijn schoonouders (daar heeft o.a. mijn man dus in gelegen) . Ik vind het knusser als ze in de wieg liggen een ledikant is dan gelijk al zo groot. Maar een wiegje daar liggen ze niet zo lang in(zodra ze gaan draaien of meer bewegen doe je ze al gauw in de ledikant) dus je moet alle lakentjes en dekentjes dubbel aanschaffen. Maar dat heeft voor ons niks uitgemaakt.
    Wel hebben we de wieg gewoon op de babykamer staan want ik slaap heel licht dus als de kleine denk ik maar een keer zucht dan denk ik dat ik zo wakker ben en ik vind dat ze op hun eigen kamer moeten slapen maar dat is persoonlijk natuurlijk.
    In ieder geval veel succes met een beslissing nemen.

3. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

wij hadden alleen een ledikantje. De eerste 2 nachten heeft Fenne tussen ons in geslapen en overdag gewoon in haar bedje. Daarna altijd in haar eigen bedje op eigen kamertje.

Je kunt er ook voor kiezen om de eerste nachten de bak van de kinderwagen naast je bed te zetten

4. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    Scott heeft de eerste twee nachten in de wandelwagen geslapen bij ons op de kamer en overdag op zijn eigen kamertje. daarna is hij ook 's nachts in zijn ledikantje gaan slapen en dat is altijd goed gegaan.

joyce

5. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Jarissa heeft de eerste weken in een wiegje naast ons bed geslapen. Ik vond het ideaal. Wordt inderdaad ook geadviseerd maar het is natuurlijk je eigen keuze!

6. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ik vind de aanschaf van een wiegje zo duur voor die maximaal 3 maanden! Maar indd is een ledikantje dan ineens wel groot. Probeer er anders ergens eentje te lenen of gebruik de bak van je kinderwagen. Succes!

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik was voor mijn wiegje incl. matras, lakentjes en dekentje nog geen EUR 200,00 kwijt. Ik ben erg blij dat ik dat geld uitgegeven heb! Zo lekker om je kleintje de eerste periode zo dichtbij je te hebben. En dat kan echt wel langer dan 3 maanden hoor. Tot een half jaar is geen uitzondering. Maar zoals ik al eerder zei, het blijft een persoonlijke keuze!

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.176
    35.841
    113
    Jesper heeft eerst een paar dagen in de reiswieg van de kinderwagen geslapen.

Waar ik vantevoren geen rekening mee had gehouden is dat kleintjes zoveel geluid maken in hun slaap haha. Ik werd wakker van elk geluidje, dus hebben we hem na 4 week op advies van de wijkverpleegkundige op zijn eigen kamertje gelegd.

Als je van je zelf weet dat je licht slaapt en denkt dat hij dus snel op zijn eigen kamertje slaap, zou ik het niet doen.

Mocht je denken dat hij/zij wel een tijdje bij jullie op de kamer blijft slapen, zou ik absoluut een wiegje aanschaffen. Jesper heeft dus wel in de reiswieg geslapen, maar dat is echt niet ideaal. Het is een afgesloten bak en dus absoluut niet ademend enz. Bovendien zitten er vaak heel dunnen matrasjes in.

Kijk anders eens op marktplaats. Kun je zelf er wel een nieuw matrasje bijkopen.

Sorry voor het lange verhaal.

9. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Als wij geen familiewieg hadden, had ons kindje gelijk in het ledikantje geslapen.
    Puur omdat je idd alles dubbel moet kopen. Nu viel dat hier heel erg mee, alleen een dekentje en misshien wat extra lakentjes.

Ik vind persoonlijk niet dat een kindje op de slaapkamer MOET slapen de eerste dagen/weken.
    Misschien denk ik daar na de bevalling heel anders over, maar ik vind nu dat het gewoon gelijk in zijn/haar eigen kamertje moet slapen. Anders moet het later weer daaraan wennen.
    Bovendien een kindje beseft niet dat jij in de kamer blijft als hij/zij je niet ziet of hoort, dus ik vind de redenering een beetje raar.

Linda

10. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Onze eerste twee zijn gelijk naar hun eigen kamertje gaan slapen, bij de eerste hebben we het twee nachten geprobeerd, maar je hoort dan elk zuchtje en ik stond om de haverklap bij het bedje om te kijken of er iets aan mankeerde. Op hun eigen kamertje hoor je ze wel huilen, maar niet elk klein geluidje.

Wij hebben geen wiegje, een ledikantje is misschien wel even wat groot, maar als je er een lief hemeltje op doet, staat dat toch ook schattig.
    En te koud is het niet, je gebruikt toch eerst een kruikje.

11. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik had ook een wiegje voor Yildiz daar heeft ze 4 maanden in gelegen.
    Ik gaf BV en vond het erg makkelijk en ze lag er heerlijk in.
    Zo een ledikantje is toch groot en ook moeilijker warm te krijgen zo een kleintje.

reclame verwijderd

12. hope43

hope43 Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    ik wou eerst het ledikantje de kraamperiode naast ons bed plaatsen ,....
    en dan met ledikantje naar zijn eigen kamertje, maar we willen nu toch wel een wiegje aan gaan schaffen, we willen ons kindje dan tijdens de nacht in de wieg bij ons op de kamer,.....en de andere slaapjes in zijn bedje,.....
    aangezien ik borstvoeding wil gaan geven lijkt de wieg mij een prima oplossing,......
    en dan aankijken hoe het allemaal zal verlopen,..
    de kraamverzorgster vond dit een prima idee,.....

13. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij hebben een familiewieg waar iedereen al in heeft gelegen, dus die komt hier ook eerst te staan. wilden deze eigenlijk meteen op 't eigen kamertje doen, maar ivm de borstvoeding is het misschien toch een idee om de eerste 2 weken de wieg op de kamer te houden. daarna (maandje of 2/3) komt er een ledikantje.

14. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bram slaapt nog steeds bij ons op de kamer. (is nu 4,5 maanden)
    Helaas wordt zijn wiegje nu te klein, zodat hij naar zijn eigen kamertje moet binnenkort....
    Ik vind het heel fijn om hem zo dicht bij me te hebben 's nachts, vooral met de borstvoeding was het superhandig.
    Je kunt heel goed inspelen op de behoeftes van je kind als het bij je op de kamer slaapt.
    Zo hoor je de hongergeluidjes (smakken, sabbelen) op tijd, zodat je kindje niet hoeft te gaan huilen om jouw aandacht te trekken.
    Het wordt ook aangeraden ivm voorkoming van wiegendood om het kindje de eerste tijd bij je op de kamer te laten slapen.

15. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden. We denken er nog even over na.
    Een wieg kan ik eventueel van een familielid lenen dat scheelt.
    Je moet idd nog wel lakentjes e.d. aanschaffen dat is wel jammer.
    We moeten maar even zien.
    Ik denk er de komende maanden wel goed over na ;)

liefs Nikkie

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.176
    35.841
    113
    Hee meid,

Die lakentjes kun je ook in de kinderwagen gebruiken, dus mocht je ze niet zo lang in de wieg gebruiken, dan gebruik je de lakentjes enz gewoon daarna in de kinderwagen!

17. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Een wiegje groeit de beeb zo uit, een ledikantje is denk ik gewoon handiger.

18. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    voor ons duurt het helaas nog even maar we weten precies hoe we het willen. De baby kamer wordt helemaal klaar en gereed gemaakt maar de kleine zal daar pas na de eerste maanden ook daad werkelijk gaan slapen.

De eerste maanden komt de kleine heerlijk in zijn/haar ledikantje bij ons in de kamer, onze kamer is er groot genoeg voor, en ons lijkt het beide een veel prettiger idee. Ook voor de borstvoeding is dit wel zo makkelijk.

19. Marlous

Marlous Niet meer actief

Ik zit ook met dit probleempje, maar vind de tijdelijke oplossing met de kinderwagen ook prima denk ik. Dat is toch het makkelijkst?

20. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Kinderwagenbak wordt over het algemeen afgeraden omdat het matrasje niet zo goed is en de zijkanten niet 'ademen'

Wij hebben een familiewieg, die redelijk groot is. Rick ligt er nog steeds in bij ons op de kamer. Hij kan misschien nog wel een maandje mee.. :)

De wieg staat naast ons bed, dus ik kan liggend z'n speen weer in z'n mond doen. Wel zo makkelijk!
    Aan het begin sliepen we wel lichter. Maar ik denk dat ik het anders ook zou hebben, omdat je dan echt gaat liggen luisteren.

Vanaf 2 maanden ben ik Rick overdag in het ledikantje gaan leggen en dat gaat prima. Nu slaapt hij alleen nog van 23.30-7.00 uur in de wieg.

Beddengoed is niet duur voor een wieg, ligt er net aan hoeveel je koopt natuurlijk.

Deel Deze Pagina