Dreumes gaat inmiddels vlot richting de 1,5 jaar, maar is verslaafd aan nachtelijk gespook. Als het een hele goede nacht is dan wordt hij minimaal 3 keer wakker voor een nachtvoeding (borstvoeding). Op een slechte nacht, wat de meeste nachten zijn in ieder geval 4 van de 7 nachten, dan wordt hij ieder half uur tot uur wakker. Laten liggen is geen optie, meneertje krijst het hele huis dan bij elkaar en is in staat de buren drie huizen verderop wakker te brullen. Mijn man kan hem moeilijk troosten (als ik er eens niet ben). De enige manier waarop hij binnen vijf minuten weer rustig van is en in slaap valt is de borst. Die borst is leuk bij een kleine baby, maar na 1,5 jaar niet langer dan 1 tot 2 uur aaneen slapen ben ik het eigenlijk wel een beetje zat. Plus dat er over een aantal maanden weer heel wat gaat veranderen en ik hem ruim voor die tijd in een beter ritme wil hebben zodat niet alles tegelijk veranderd. Nu ben ik door de vermoeidheid een beetje door mijn trukendoos heen. Het volgende heb ik al geprobeerd: - niet de borst geven maar weer in slaap wiegen. Dat werkt wel, maar omdat je dan rechtop moet zitten is dat uiteindelijk veel vermoeiender - laten huilen, zoals hierboven beschreven niet echt een succes - de hele nacht tegen me aan laten slapen in plaats van 50 centimeter verder in het ledikant zodat ik hem bij de eerste kik kan sussen. Dan zijn er minder nachtvoedingen, maar wordt ik alsnog ieder half uur wakker en na een paar dagen stijve spieren omdat je niet lekker kunt liggen - de wereld aan spenen/slaappoppen/knuffels enzovoorts geprobeerd met weinig effect - verzwaringsdeken, die had wel wat effect. Sinds de verzwaringsdeken hebben we af en toe een goede nacht met maar 3-4 keer wakker. Inmiddels is het wel duidelijk dat dit geen fase is waar je doorheen moet. Daarom op zoek naar creatieve tips. Oudere brusjes waren ook niet de beste slapers, maar zo bont als deze het maakt hebben we nog niet eerder gehad. Overdag heeft hij 1 dutje van 1-3 uur al sinds hij negen maanden is. Ook al geprobeerd zonder dit dutje maar dan werden de nachten nog onrustiger. Dag begint hier om 05-05:30 en om 20:00 gaat hij slapen (eerder wil hij ook niet naar bed).
Eigen kamer al geprobeerd? Dat hielp hier om van elke 1,5 uur elke 3 uur te worden. Helpt al een boel om de nachten beter door te komen.
Helaas geen optie nog. We hebben geen extra slaapkamer, dan moet hij bij de andere kinderen op de kamer. Daar kan hij pas heen als de nachten beter gaan. Maar iedere drie uur zou ik zo voor tekenen
Je hebt zeker al veel geprobeerd! Mag ik vragen hoe lang je de verschillende methoden geprobeerd hebt? Onze dreumes is ook bijna 1,5 en wordt de laatste tijd weer vaag vaker wakker door nachtmerries. Hij heeft tot 14 maanden ook niet goed geslapen ‘s nachts, en werd vaak nog 3-5x per nacht wakker. Een beetje wat jij ook beschrijft, na een voeding viel hij wel weer in slaap gelukkig. Doordat hij zo snel weer in slaap viel na melk gingen wij ervan uit dat dit een gewoonte was geworden voor hem, want ze hebben op deze leeftijd geen nachtvoedingen meer nodig zolang ze overdag goed eten en drinken. Wij zijn begonnen met het aanlengen van zijn melkflessen met water, maar dat hielp niet. Toen hebben we eerst één nachtvoeding vervangen door water in een flesje of beker. Na een paar dagen werd hij hierdoor al minder vaak wakker. Toen hebben we alle voedingen s avonds vervangen door water, en sindsdien slaapt hij door (meestal). We hadden verwacht dat het een heel gevecht zou worden, maar het viel dus mee. Je zegt ook dat een verzwaringsdeken wel wat helpt. Misschien een gekke, maar heeft hij het niet koud? Onze dreumes is een echte koukleum. Hij slaapt nu in een rompertje, dikke pyjama, dikke winterslaapzak, én deken. Zonder deken wordt hij veel wakker en voelt hij ook wat koud aan, zijn kamertje is niet koud. Dit heeft hij van zijn vader, die slaapt ook het liefst met trui, sokken en dekens (meervoud ja ).
@Noxe alle methodes ook wel meerdere weken geprobeerd, op het laten huilen na. Dat was na een week alleen maar erger geworden dus toen niet verder gegaan. Koud heeft hij het denk ik niet. Hij heeft een super warme slaapzak (3,5 TOG) met daarop twee dunne winterdekentjes en dan de verzwaringsdeken erop. In de slaapzak een romper met lange mouwen en lange pyjama. Het is echt een zomerkindje alles moet zo warm mogelijk . Als hij naast me in bed ligt dan ligt het dekbed tot net over zijn heupen en heeft hij de slaapzak uiteraard ook nog aan.
Poeh heftig hè.. hier ook meegemaakt.. wat hier heeft geholpen hoeft natuurlijk niet voor jou te werken maar hier hoe wij het met resultaat hebben verbeterd. De nachtvoedingen waren hier ook maar een paar slokjes maar het suste haar in slaap. Het was meer gewoonte dan echt honger. Op gegeven moment was ik er zo klaar mee en zo moe dat ik zelf ook niet meer gezellig kon doen. Toen dus besloten dan mijn man een aantal nachten ging doen met alleen een fles water voor nood. Ik ging beneden slapen en dochter kreeg water aangeboden als ze wakker werd, een knuffel, fluisteren dat het bedtijd is en dat ze pas melk kreeg als het ochtend was en daarnaast aaien op haar bolletje of rug. We hebben haar niet uit bed gehaald, maar ledikant stond tegen ons bed aan. Ze is 3 nachten boos geweest, door haar speen steeds hard weg te gooien als ze wakker werd. Maar heeft niet erg lang hoeven huilen en mijn man heeft haar continu getroost. Na 3 nachten, kwam ze nog maar 2 keer en ging gelijk slapen na een slokje water. Na een week wilde ze geen water meer en was het geven van een speentje voldoende om zonder protest te gaan slapen. Daarna werd ze ongeveer 1 a 2 keer per nacht wakker voor een speentje, maar meer niet... Nog wel een tip als je zo iets wil proberen; pas op dat je geen borstontsteking krijgt.
Bedankt hier kan ik zeker wat mee! Bang voor borstontsteking ben ik niet echt. Gup clustert voor het slapen gaan een paar uur en in de ochtend na het wakker worden drinkt hij ook altijd goed. Op het werk kan ik rustig 12-14 uur zonder kolven zonder daar last van te krijgen. Voordeel van zo lang voeden is dat de boobies geen last meer hebben van het overslaan van voedingen .
Hier werkte zelf 2 weken in de logeerkamer gaan liggen en man het laten "oplossen". Na 2 weken kon ik terug en waren we van de nachtvoedingen af. Ondertussen wordt hij nog maar 1x wakker s nachts (3,5 jaar).
Hij zal rond 1 jaar 3 maand geweest zijn. Was voor m'n man wel ff bikkelen (en mij de eerste nachten ook, want hoorde hem toch). Maar mijn man had zoiets, na 1,5 jaar elke 1,5 a 2 uur wakker voor jou , bikkel ik wel even door. En we hadden vrienden waarbij het werkte , dus we hadden afgesproken, 2 weken gaan we het proberen en na een paar dagen werd het al beter s nachts, na een week nog eens een nacht terug van en na 10 dagen ben ik eens een halve nacht erbij gaan liggen aan de andere kant (dus man naast zoon) en zo weer terug opgebouwd naar hoe we normaal sliepen.
Ik heb mij inmiddels aardig verdiept in babyslaap. Ik had een baby die iedere 45 minuten wakker werd, om van door te draaien. Na heel wat onderzoek in de wondere slaap van babies ben ik het een en ander wijzer geworden.. bij 5,5 maand ben ik het anders gaan doen met als gevolg een perfect slapende baby die 12 uur aan een stuk slaapt. Ik ga gewoon wat dingen noemen waarvan ik denk dat er winst te behalen valt, maar doe vooral wat goed voelt. Jij kent je dreumes het beste en ik wil je vooral niet zeggen hoe je het moet doen. Het frequente wakker worden zit hem wat mij betreft mogelijk in twee dingen: 1. Oververmoeidheid. Alhoewel dreumessen de suggestie wekken dat ze het op 1 slaapje kunnen doen, blijkt uit onderzoek dat de meeste dreumessen tot 18 maanden behoefte hebben aan 2 dutjes. Het probleem met oververmoeide dreumessen is dat ze en dutjes moeilijker pakken, lichter slapen en daardoor frequenter wakker worden snachts. Oververmoeidheid is oorzaak nummer 1 van nachtbrakers. 2. Een slaapassociatie met de borst. Het klinkt alsof je dreumes de borst nodig heeft, of in ieder geval jullie, om terug in slaap te komen. Het probleem gecombineerd met punt 1 is dat hij dus wakker wordt en je dan weer nodig heeft om terug in slaap te komen. Wat je het beste kunt doen is hem afleren dat hij jullie nodig heeft om in slaap te komen, door hem wakker in bed te leggen ipv slapend. Lastige leeftijd is de dreumes leeftijd. Ze hebben al een sterke eigen wil. Consequent zijn is erg belangrijk. Huilen is niet meer alleen een teken van geborgenheid willen maar ook van doordrammen. Hoe ik het zou aanpakken; Ik zou beginnen met het juiste ritme qua slaapjes voor deze leeftijd aanbieden. Dat is 3-3-4. Dit ritme is het meest passend bij de hormoon stand van je kleintje. Die hormonen maken dat hij makkelijker in slaap valt tijdens dutjes, en dus minder oververmoeid de nacht in gaat. Het ritme houdt in dat als hij wakker wordt in de ochtend, je hem na 3 uur weer terug in bed legt voor een dutje. Vervolgens na dit dutje weer na 3 uur voor het volgende dutje en na 3/4 uur (ligt er aan of hij het red) na dit dutje is het bedtijd. Slapen doet slapen. Hoe beter hij overdag slaapt (zo’n 2-3 uur in totaal goed verspreid) hoe beter hij snachts zal slapen. Als je dit ritme volgt, dan houdt het consequent aan. Je zoontje moet er ook aan wennen en zal in het begin tegenstribbelen. Wees duidelijk, zorg voor een ritueel en leg hem op bed. Als hij jammert laten liggen; als hij huilt mag je hem zeker troosten en dan leg je hem weer neer. Dus je hoeft hem niet te laten huilen. Dit blijf je herhalen, zodat het duidelijk wordt dat je echt verwacht dat hij gaat slapen. Als het ritme er goed in zit en je merkt dat de nachten nog steeds rommelig verlopen, dan zou ik de associaties gaan afbouwen. Dit houdt eigenlijk in wat hierboven ook wordt gezegd. Pertinent de borst niet aanbieden. Je mag bij hem blijven, je mag troosten. Maar je geeft hoe dan ook de borst niet. Meestal is het na 2-3 dagen klaar. Houdt nog steeds in gedachte: wakker in bed leggen. Wiegen is namelijk ook een slaapassociatie. Succes! Hopelijk heb je er iets aan. Pittig zo’n nachtbraker in ieder geval.
Ik denk dat hij in de borstvoeding ook de verandering van je zwangerschap voelt/proeft en daardoor wat angstiger of onzekerder wordt.. het niet kunnen vatten wat er gebeurt en waarom mama anders is en dus bij haar willen zijn. Die borst is ook gewoon een veilige haven. Ik wilde nog iets toevoegen over de kwantiteit maar dat zal bij 1,5jr niet veel meer uitmaken. Tenminste.. dit is wat ik denk. Ik heb het gehad bij mn oudste met 11mnd en toen was de (niet gewenste niet zo leuke) oplossing een fles gewone melk savonds.
Je kindje lijkt wel veel te weinig slaap te krijgen. Van 20.00-5.00 is echt wel weinig. Zeker als hij overdag maar 2 uur slaapt.
Is hier een beetje genetisch bepaald dat ze met weinig slaap toe kunnen. Oudste sliep op die leeftijd ook maar 10 uur op de 24 uur en dat was volgens de kinderarts geen probleem omdat hij zich prima ontwikkelde en absoluut niet moe was. Middelste slaapt met 2,5 nu 11 uur van de 24 uur dus ook weinig gemiddeld. Meer of langer laten slapen wordt het echt niet. Het middagslaapje is nu al vaak een strijd en meestal slaat hij die nu over (dan in de avond wel een uurtje eerder naar bed als het lukt). Maar bij de andere kinderen was dat precies zo, ze kunnen kennelijk toe met veel minder dan gemiddeld slaap en ontwikkelen zich daarbij voorbeeldig. Mijn man heeft ook veel minder slaap dan gemiddeld nodig, die heeft aan vijf uur op een nacht genoeg. En dat zijn dan ook uren met veel onderbreking door wakker wordende kinderen. Afgelopen twee nachten waren toevallig wat beter met maar twee of drie nachtvoedingen. Ben benieuwd of dat volhoudt.