Ritme 10 maanden bij vroeg wakker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fran89, 5 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fran89

Fran89 Actief lid

8 okt 2017
    142
    122
    43
    Vrouw
    Daar zitten we weer, om half 5 in de ochtend met een baby (10mnd) die niet meer wil slapen. Sinds de wintertijd is het feest en ik krijg het ritme niet verlegd.
    Overdag doet hij 2 slaapjes, Een 3e slaapje lukt niet meer, helaas. Maar aan het einde van de dag zit ik daarom telkens met een overprikkelde baby.
    Ritme ongeveer nu:
    4.30 wakker
    Ontbijt rond 6.00 (brood)
    7.00a8.00 tot 9.00a9.30 slapen
    Fruit tussendoor en voor slapen brood
    12.00 tot 13.30 slapen
    Tussendoortje en avondeten
    17.00 tot 20.00 slapen
    Papfles
    2.00 wakker - melkfles en direct slapen
    4.30 helemaal wakker
    Iemand tips??? Want mij kun je opvegen haha.
    Ik zie op internet dat baby’s bijv om 7.00 wakker worden en dan ‘netjes’ een ochtend slaapje doen om 10.00... ja, dan hebben wij er al een halve dag op zitten.

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    In principe heb je een 3e slaapje natuurlijk, van 17-20.

Ik zou kijken of je de twee slaapjes wat kunt rekken zodat je na het avondeten de nacht in kunt. Nu slaapt hij al om 17 uur al 3 uur lang. Die wil je liever sochtends ipv savonds.
    En dan eventueel om 18 uur een uurtje Max laten slapen voor je de nacht in gaat.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    Hij gaat om 17 uur de nacht in (met 2 voedingen tussendoor) dus op zich niet raar dat ie er om half 5 weer klaar mee is. Ik zou daar gaan schuiven naar half 6, 6 uur etc. tot je op 7 uur s avonds zit. Of misschien zelfs met een kwartiertje per dag. (Dat bevelen ze ook voor iedereen aan met het wennen aan de wintertijd/zomertijd) En dan hopen dat ie ‘s ochtends meeschuift:p

Of je kan ‘s ochtends hem nog even wat langer laten mummelen in bed. Ik weet niet of je hem er gelijk uithaalt, maar hier werkte het (bij de jongste 2) wel om gewoon even te laten gaan. Dan vielen ze na een kwartier-half uurtje weer in slaap.
    Werkt niet bij ieder kind, mijn oudste 2 stonden per direct AAN! :o: En dan had je een seconde of 20 en dan ging het alarm af zeg maar. Maar de jongste 2 gingen dan gewoon spelen in bed (Bij de jongste heb ik er ook nog steeds een autootje in liggen, kan ik ff een half uurtje wakker worden ;)) en dus op een gegeven moment weer liggen.

Succes!

4. Fran89

Fran89 Actief lid

8 okt 2017
    142
    122
    43
    Vrouw
    thanks! Maar van half 2 in de middag rekken tot half 6-6 uur is wel een uitdaging. Want dan is half 5 wel al de max en valt ie bijna al in slaap. Klopt wel wat je zegt hoor, logisch dat ie er om half 5 in de nacht ook wel klaar mee is.

Eppo82 vindt dit leuk.
  5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    En kan je m dan niet om half 5 een 3 kwartier/uurtje laten slapen? En dan bijv om 7 uur fles-bad-bed-ritueel?

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Is hij om half 5 echt wakker, wakker? Of is hij wakker en mompelt wat? Als hij niet huilt dan zou ik hem nog lekker even laten liggen.

Verder zou ik toch proberen om de slaaptijden beetje bij beetje te schuiven. Zoals ook al gezegd werd, gaat hij in feite rond 17.00 de nacht in.

Heb je wel eens geprobeerd om hem om half 5 's ochtends een flesje te geven? Desnoods geven terwijl hij het op drinkt in bed?

Proberen om het ochtend slaapje naar 8.30 te schuiven/rekken. Mogelijk slaapt hij dan tot een uur of 10.30 dan kan je het middag slaapje rond 13.30 doen. Dan hoeft hij vervolgens niet om 17.00 op bed, maar kan je hem rond 18.30 op bed leggen.

7. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Als hij om 5uur de nacht in gaat dan is het niet gek dat hij om half 5 week wakker word. Kinderen slapen vaak ongeveer 12 uur in de nacht. Zoals hierboven staat: probeer zijn slaapjes iets te rekken zodat je het ritme kan opschuiven dus 1e dag; 1e slaapje 8:15 2e slaapje 12;15 en dan om 17:15 naar bed. En dan steeds een kwartiertje later. Het zal niet zo zijn dat het kindje direct ook later wakker word, dit kan even duren, maar uiteindelijk zal het komen.

8. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Heb ik hier regelmatig gedaan hoor, op zich is n 2-3-4 ritme ook prima rond deze leeftijd. Ik zou proberen middagslaapje iets later te doen samen eten om 12 uur en dan om 12:30 erin. Dan is t van 14 tot 18 uur. Tegenwoordig hoeft t niet echt meer, maar wij aten bijv vroeg (17 uur, d. Erbij in kinderstoel met n stukje soepstengel, zij at haar avondeten om 16:30) en dan nog even met haar wandelen en om 17:45 badderen en drinken. 18 uur erin en sliep ze 18:15.

Met 10 maanden kun je best wat meer rekken is mijn ervaring, heel anders dan met 5 of 6 mnd bijv.

En als ze hier om 4:30 wakker is, probeer ik haar toch in slaap te krijgen. Soms lukt dat meteen, soms is ze langer wakker maar na n uur toch echt wel moe en gaat ze alsnog slapen ipv naar beneden. Al is t maar n half uurtje nog, heb je wel n betere start.

9. Chechi

Chechi Niet meer actief

#9 Chechi, 16 nov 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2020
    Ik heb ervaring met het begeleiden van mama’s naar een beter slapende baby. De nacht is een reflectie van de dag. Vroeg wakker worden is vaak een teken van oververmoeidheid. Integenstelling tot wat mensen vaak denken en zeggen is de oplossing niet langere wakkertijden maar vooral meer slaap overdag! Slapen doet slapen zeggen we dan.. Je spreiding van slaap overdag is nu niet goed dus de nachten rommelen. Ik ga je even een privé bericht sturen met wat uitleg hoe je dit het beste kunt gaan aanpakken :) dat is wat makkelijker dan via hier! Je kan dan ook zelf makkelijker vragen stellen.

10. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Wat mij opvalt en opzich logisch is is dat zn eerste slaapje eigenlijk al te vroeg is.
    Ik denk dat je echt even moet investeren om hem in een ander ritme te krijgen.
    Meestal met 2 slaapjes hou je ongeveer tussen 9 en 10 het eerste slaapje doen en daarna het tweede slaapje zo rond 13-1400. En daarna is het zo rond 1930 de nacht in. Onze kleine draak heeft ook heel even gehad dat hij ineens veel te vroeg wakker ging worden en dan overdag meer slapen. Dat hebben we ongeveer in 1,5 week weer om weten te bouwen door echt de dutjes op die tijden te doen ook al is hij dan in eerste instantie oververmoeid. Maar anders blijf je in dit ritme hangen en dat is voor niemand goed.
    We zijn net over naar 1 slaapje en dat ging ook even wat moeizaam in het begin.
    Heel veel succes!

Deel Deze Pagina