Ontslag genomen wegens werkdruk, nu voert werkgever wijziging door voor minder werkdruk

Discussie in 'De lounge' gestart door Picolientje, 2 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Ivm anoniem willen blijven vertel ik het even globaal.

Vorige week ben ik met andere collega's bij de leidinggevende geroepen (wel in aparte gesprekken). Dat de productiviteit beneden de norm ligt. Maar de werkdruk is bizar hoog. De eisen zijn een aantal maanden nadat ik daar begon (aug vorig jaar) omhoog gegaan, we kregen minder tijd om zaken af te handelen terwijl er meer gedaan moest worden. Toen het drukker werd, kregen we nog een excuses van het management dat dit niet de bedoeling was, maar nu is het toch de standaard geworden. Inmiddels vielen er al mensen uit, burn-out's etc.

We kregen nog 2 weken de tijd om te verbeteren en anders zou het einde verhaal zijn. Dit onder het mom van "anderen kunnen het ook". Wat ze vergeten is dat deze collega's half werk leveren wat jij dan op mag knappen. Nu was ik al van plan om een studie te gaan doen en na de zomer te stoppen met mijn baan. Ik heb dus de eer mezelf gehouden omdat ik het een onmogelijke taak vond (of ik had half werk moeten gaan leveren en dat wilde ik niet) en ik wist dat ik na 2/3 weken er alsnog uit zou liggen, dus heb ik aangegeven liever direct te stoppen.

Nu hoor ik van een collega dat ze deze week hebben besloten de werkdruk drastisch te verlagen! Ik voel me nu echt gen***d.

Maar goed, ik wil dit niet zomaar laten gaan en hierover in gesprek. Zou het raar zijn als ik mijn leidinggevende op zou bellen hierover? Hij wist al dat ik na de zomer zou stoppen en dat was helemaal prima, het liefst had ik dat natuurlijk ook af willen maken. Het is nu een periode dat financieel overbrugt moet worden en dat gaat wel....hetzij met hakken over de sloot ;) Een andere baan is ook geen optie, omdat we in de hele zomer weg zijn.

Wat denken jullie? Lekker laten gaan of toch in gesprek?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maar voor hoe lang zou je dan teruggaan? Als je de hele zomer weg bent, kan ik me niet voorstellen dat je er nog heel lang zou kunnen werken.

Pepijnn vindt dit leuk.
  3. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Vanaf 1 augustus tot begin september zijn we weg. Dus ik zou nog 2 volle maanden werken. Niet heel lang inderdaad, maar daar wist hij al van en dat was geen probleem. Het is sowieso een baan veel doorloop is, veel studenten of moeders zoals ik die dit erbij doen. Het voordeel is dat het erg goed betaald:p
    Omdat nu gezegd is dat ik maar 2 weken krijg om te verbeteren en ik wist dat ik dat niet zou kunnen waarmaken, ben ik gestopt.

4. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Het staat er wat verwarrend zie ik. We gaan 1 augustus weg, maar die maand had ik al als vakantie akkoord gekregen. Dus daarna zou het aflopen. Maar omdat ik op vakantie ga, stop ik eigenlijk daarvoor al.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ah, aangezien je zei de hele zomer, ging ik er vanuit dat je ergens eind juni weg zou zijn. Als het nog 2 maanden is zou je er een gesprek aan kunnen wagen. Hoe ben je weggegaan? Wel een beetje goed?

6. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Ja wel goed. De leidinggevende had begrip voor mijn besluit. Hij wist toen alleen zelf nog niet eens dat het zou veranderen. Dat is vanaf hogeraf gekomen.

7. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik zou misschien een email of gesprek aanvragen en je gevoel uitleggen dat je het jammer vind dat je nu hoort dat er wel meer tijd is voor projecten en dat je je baan goed af had willen ronden en niet zo half. En dat je dat dus dwars zit en dus uitgepraat wil hebben.

Ik zou overigens niet nog terug gaan ... dit gesprek zou alleen om je gevoel gaan zodat e niet blijft denken maar het duidelijk kan aflsuiten.

8. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Sjah.. je hebt zelf uiteindelijk de keuze gemaakt per direct weg te gaan, en je was sowieso al van plan op redelijk korte termijn weg te gaan. Ik zou het dus zo laten

bloem82, suus1983, Fuddey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. mol81

mol81 Niet meer actief

Tsja... je hebt zelf de keuze gemaakt om weg te gaan. En nu voelt dat vervelend omdat er iets gedaan wordt aan de werkdruk? Maar eigenlijk hoor ik je zeggen: ' ik wil gewoon nog twee maanden geld'. Ik denk dat het helaas pindakaas is. Een goede leer om niet direct / impulsief te beslissen dat je stopt met werken.

bloem82, soppie, suus1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.059
    17.018
    113
    Dit ja

11. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    exact dit

12. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    #12 Picolientje, 2 jun 2017
    Laatst bewerkt: 2 jun 2017
    Ik snap jullie punt. Anderzijds zou ik over 2 weken hoe dan ontslagen worden, omdat ik nooit aan de eisen kan voldoen. Dan ga ik niet nog 2 weken zwoegen en stressen voor iets wat nergens op uit gaat lopen.

Die eisen worden nu naar beneden gesteld.

13. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63

Dat ga ik doen denk ik. Al is het om het in ieder geval besproken te hebben.

Nic1976 vindt dit leuk.
  14. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Maar als je die 2 weken nog wel had doorgewerkt en ontslag zou krijgen, dan kreeg je in ieder geval ww. Nu krijg je niets. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb pas geleden ook een verkeerde keuze gemaakt. Niet vanwege werkdruk, maar iets meer flexibiliteit. Ontslag genomen bij de werkgever waar ik al 7,5 werkte, om bij een andere te beginnen. Daar werd ik na 1 ochtend inwerken al meteen ontslagen omdat ik vertelde dat ik zwanger was. Oude collega's zeiden allemaal dat ik moest proberen om terug te komen. Maar helaas kan ik 6 maanden geen contract meer krijgen. Na mijn zwangerschap ga ik het zeker weer proberen.

15. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Ik krijg wel WW. Het initiatief is van hen uit gekomen. Ik mocht er of meteen mee stoppen of nog 2 weken en dan stoppen. Mocht het dan dusdanig veranderen, dan zouden ze het herzien. Hij heeft letterlijk gezegd: je hoeft niet per direct weg als je dat niet wil, maar het mag wel.

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mee eens.

Klopt dat het contract is ontbonden met wederzijdse goedkeuring?

17. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Maar los gezien van het gegeven dat je over 2 weken ontslag zou krijgen omdat je niet aan de eisen zou voldoen (die nu bijgesteld zijn na je ontslag-name) had je zelf al besloten om weg te gaan..? Wat is dan nu de meerwaarde van terug gaan voor een korte periode als je sowieso inkomen behoud?

18. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Nee heb je en ja kun je krijgen. Volgens mij heb je niets te verliezen door contact op te nemen. Tenzij je er in de toekomst heel graag weer wil werken, dan moet je goed nadenken over hoe je dit brengt. En anders, gewoon doen. Misschien vindt de manager het raar, maar er is ook een kans dat hij blij is omdat ze nu een capaciteitstekort hebben en dit meer tijd voor werving geeft. Dus ik zou t gewoon proberen.

Zara75 vindt dit leuk.
  19. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Omdat dat inkomen maar 75/70 % is van wat ik verdiende in het afgelopen jaar. Ik heb niet het volle jaar hier gewerkt, en bij mijn vorige werkgever verdiende ik veel minder. Al met al over die 2 maanden verlies ik nu wel heel wat geld.

Wbt geld; daar gaat het wel om ja. Dit is een baan met heel weinig inhoudt (telefonische klachtenafhandeling, 100/120 tel. per dag) Niemand haalt hier uitdaging uit, er is ook heel veel doorloop. Zelfs de manager stopt volgende maand omdat ze de druk niet aankan.

20. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Als het je om het geld gaat moet je dat gesprek aangaan. Ze komen nu waarschijnlijk personeel tekort en ze weten wat ze aan je hebben.
    Nee heb je, ja kun je krijgen.
    Ik zou btw een kulsmoes gebruiken, zeggen dat je graag aan het werk ben, ipv thuis zitten.
    Lastig solliciteren als het toch maar voor 2 maanden is. Zoiets..

Deel Deze Pagina