Vandaag was ik bij familie die in een appartementen complex wonen de beheerder die kwam bij alle huizen nieuwe melders plaatsen waaronder co melders. Heel goed natuurlijk ware het niet dat hij de melders gewoon tegen de muur naast de rook/hitte melder hangen. Nadat ik er wat van zei. Dat ze op deze manier niet werken en een dikke discussie van 30 min verder want ik ben een vrouw dus ik weet er niets van. Heeft hij zijn telefoon gepakt en uiteraard kreeg ik gelijk. Maar nu blijkt dat erg veel mensen deze melders verkeerd hangen. Waar hangt die van jullie?
Bij ons staat hij laag bij de grond. CO is zwaarder dan lucht, dus detecteer je laag als eerste. Aangezien rook opstijgt hang je die hoog. Je kunt combi meters kopen, maar die hebben dus weinig zin.
Als ik er eentje had, hing hij laag bij de grond. Want ja, zo werkt hij inderdaad het beste. Al vertellen honderd mannen je dat het niet zo is Dat heb je inderdaad goed opgemerkt Maar ik heb er zelf (nog) geen één. Wel een rookmelder, maar die ligt zonder batterij hier boven op de plank. Wanneer ik wil dat hij wordt opgehangen hoor ik alleen maar gesputter en problemen van mijn partner die nooit eens gewoon zijn veel te dure boormachine kan pakken en iets op/aan de muur kan schroeven. Het is zoooo vervelend dat ik er niet goed van wordt. Maar fijn dat je mij er aan herinnert, want ik ga morgen als hij op zijn werk zit en geen tegengas kan geven of 34934934 redenen kan verzinnen om iets niet te hoeven doen een schoenenrek op de muur schroeven, dus dan kan de rookmelder er ook wel bij !!! *zet op het lijstje*
1,5 meter boven de grond bij de verwarmingsketel en in de keuken op 2 meter hoogte. Toch maar eens ff tegen man zeggen van de keuken, maargoed zoon trekt overal aan dus ja das ook niet echt handig
Tegenover de ketel, op een schoenenkast van 1,2m. Zo te lezen is het beter om het nog lager te hangen.
Is het nodig om zo'n ding te hebben als je alleen een cv ketel hebt? Een vlammetje zie ik niet want hij zit helemaal dicht en is nog relatief nieuw. Rookmelder zat tegen m'n plafond in de gang maar heb hem er laatst afgehaald omdat hij maar bleef piepen. Denk even een nieuwe batterij kopen
De ketel hangt bij ons op zolder. We hebben combinatie Co/rookmelder en die hebben we bij de trap naar zolder hangen (onder de ketel)
Wij hebben hem opgehangen zoals voorgeschreven in de gebruiksaanwijzing die meegeleverd werd... En dat is (het verbaasde mij ook) 15 cm onder het plafond.
Afkorting C.O. = koolmonoxide. Dat is een gas dat vrijkomt bij een brand waar niet voldoende zuurstof bij komt. (Bij elke brand heb je trouwens wel wat co-ontwikkeling, maar meestal komt er vooral co2 vrij.) CO zie en ruik je niet, maar is levensgevaarlijk. Het wordt namelijk veel sneller in je bloed opgenomen dan zuurstof en blijft dan ook in je bloed zitten, waardoor er voor zuurstof geen plek meer is. Ongemerkt stik je dan. (Je raakt eerst bewusteloos.)
Bedankt voor de uitleg, wist wel nog wel van scheikunde wat koolmonoxide met je deed maar niet dat co de afkorting was haha. zit zo'n co melder niet in je rookmelder?
Je hebt combinatiemelders voor 'gewone' rook en voor co. ,aar die zijn vrij prijzig. Ev eigenlijk moet een co-melder wat lager (co is zwaarder dan lucht, maar mengt zich wel met lucht en komt dus vooral zo rond 1,5 meter te hangen. Gewone rook is hete lucht en stijgt dus meer op.)
Inderdaad, dat deed het ons ook. Nu zit die van ons ongeveer op 1.50. Dat stond op dat ding dat hij zo hoog moest.
Een co melder moet tussen de 60 cm en 150 cm geplaatst worden op de muur en zeker 15 cm afstand hebben van vloer of plafond. Daarnaast moet hij zeker 150 cm tot 200 cm van de brandhaard geplaatst worden. Daarom mogen combinatie melders ook eigenlijk niet verkocht worden, omdat hij dus niet gaat werken als er al wel koolmonoxide vrij komt.
De action heeft magneetbevestiging voor de rookmelder voor 99cent. We hebben hier schrootjes op het plafond en daar wou ik niet in boren. Helemaal handig!
Hier 1 in de kelder, niet ver van de brander. En 1 op 't eerste verdiep. Vorig jaar zijn mijn ouders en hun bovenbuur bijna gestorven aan een CO-vergiftiging . Slecht werkende brander in 't pand onder hen. Net op tijd ontdekt, maar 1 nacht er slapen en er waren doden gevallen. Ik weet dus hoe levensbelangrijk het is.
Hier hangt de cv-ketel vlak boven en naast het trapgat van de 1e verdieping naar zolder, hij hangt er naast in het trapgat op de helft van de vloer zeg maar. Toen zoonlief 2 weken oud was, ging ie af en ik schrok me dood! Eerst een monteur langs laten komen voor ik zoonlief weer in bed durfde te leggen. Bleek niets aan de hand te zijn, met zijn ultra-supersonische-supergevoelige meetapparatuur meette (of is het mat?) de monteur niets. Maar voor de moeite kregen we wel een rekening van 70 euries.. En hier heeft het ook 6 jaar geduurd voor die krengen hingen. De hele familie en vriendengroep had alles netjes voor elkaar dankzij manlief, maar thuis klussen, ho maar! Dit heeft echt enkele ruzies gekost. Tot ik een weekje in Denemarken zat voor het werk en ik trots een fotootje kreeg toegestuurd dat ze hingen.