Welke maat kleding kopen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Jomy, 23 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    Wat voor maat kleding (en hoeveel) kopen jullie voor je kleintje en voor welk seizoen? Ik vind het zo moeilijk!!

    Ik ben begin mei uitgerekend dus het weer kan dan nog alle kanten op, daarnaast kunnen die kleintjes zich in het begin niet goed zelf warm houden dus lijkt me met lange mouwen wel handig?

    Ik heb nu een stuk of 6 shirts/broekjes in maat 56, moet nog wel wat bij natuurlijk. En misschien 2 setjes van maatje 50? Ik vind t alleen zo zonde als het straks niet past als je bv een grote beed heb... En hebben jullie ook al wat gekocht in 62? Of komt dat later wel?

    En nu zie ik een heel leuk fleece vestje, met capuchon en oortjes... Welke maat is dan handig om te nemen als het kindje in mei geboren wordt. Midden zomer hoeft het misschien niet aan, al kan het ook weer koud zijn. Is maatje 62 dan handig? Tot wanneer kunnen ze daar ongeveer in?

    pfff vind t zo moeilijk maar wil zoooo graag shoppen :D dus hoop op adviezen :p
     
  2. MaaikeFerryJari

    MaaikeFerryJari Actief lid

    20 jan 2012
    449
    1
    0
    servicebaliemedewerkster
    Gouda
    Voor een gemiddeld kindje kan je dit schema aanhouden. Gebaseerd op werken in een baby-kinderkleding zaak;)

    50 bij de geboorte

    0-3 maanden maat 56
    3-6 maanden maat 62
    6-9 maanden maat 68
    9-12 maanden maat 74
    12-18 maanden maat 80
    18 maanden gemiddeld 85/92


    Dit schema klopte volledig bij me zoontje al was hij 5 weken te vroeg geboren en droeg hij bij ze geboorte maatje 44 maar uiteindelijk klopte het wel..
     
  3. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    Oke top, super bedankt!!

    maar voor een jasje/vestje maatje 62 kopen kan wel toch? Dan moet ie de eerste maanden ff omgeslagen worden maar kan die wel langer mee... toch?
     
  4. sjak

    sjak Niet meer actief

    Die van mij is nu zes maanden en draagt maat 74... ;)
    Ze begon heel gemiddeld en heeft zeker een maand in 50 gepast! Ze is geboren op 31 mei en we hebben koude dagen gehad en hele warme dagen, dus ik had van alles wat! Zelf had ik een aardige voorraad tot en met maat 62.
    Ik denk per maat zeker (minimaal) 10 setjes...
    Wij hadden drie vestjes maat 56 en daar heeft ze het de zomer wel mee gedaan, maar maten vallen vaak ook groter of kleiner per merk.
     
  5. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Mijn zoontje zat dacht ik met 3 maanden al in maat 68 (hij was 3900 bij de geboorte).

    Ik vind het een apart schema, tot negen maanden in 68? En volgens mij zitten de meeste kindjes echt niet 3 maanden in 56. In bijna alle winkels kom ik dit schema tegen
    0 tot 1 maand 50
    1 tot 2 maanden 56
    2 tot 4 maanden 62
    4 tot 6 maanden 68
    6 tot 9 maanden 74
    9 tot 12 maanden 80
     
  6. Marieke4mei

    Marieke4mei Niet meer actief

    Dat hebben wij wel gedaan, een dik vestje dan, jasje is nog te stug voor een baby. Dit gaat natuurlijk weer over de kleding heen en dan is een beetje ruim wel fijner.
     
  7. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind dit zelf wel voor kleine en gemiddelde babies. Hier een 3 weken mt 50, 3wk mt 56, 4 weken mt 62 en vanaf 3,5 maand ongeveer in maat 68. Hij haalt 't niet tot de 9 mnd in maat 68 hoor, eerder tot 6 mnd en hij is net boven gemiddeld.
     
  8. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Dit schema klopte hier wel aardig. Ze zat wat minder lang in mt50 en ook mt74 was ze zo doorheen. Ik had vooraf alleen mt50 en 56 in huis, ben 62 gaan kopen toen ik wat meer kon inschatten hoe ze groeide (en zelfde voor de maten daarna).
     
  9. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dit lijstje klopt... (werk ook in babyzaak)
     
  10. Emjay

    Emjay Bekend lid

    17 jan 2012
    993
    0
    16
    In het buitenland
    So far sluit ik me ook aan bij het matenlijstje van Anne09.
    Het hangt inderdaad ook wel heel erg af van het merk enzo. Ik vond bijvoorbeeld dat C&A veel kleiner valt dan bijvoorbeeld de Zeeman. Lief! juist weer wat groter. Petit Bateau valt wat smaller en langer, rompers van de Zeeman vond ik ook wat aan de smalle kant. Hema past dan wel weer perfect.
    Overigens heb ik een baby met een bol buikje.. :D

    Je kan ook overwegen om een paar rompertjes met lange mouw te doen, dan doe je die onder een t-shirtje op een wat koelere dag. Heb ik me hier ook nog best mee gered!
     
  11. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    Thnx voor jullie reacties... Conclusie: het verschilt best wel veel haha... Laat ik maar gewoon wat bestellen en dan zie ik het wel :p Zou het alleen zo zonde vinden als het straks niet aangaat haha
     
  12. mgeul84

    mgeul84 Bekend lid

    17 aug 2012
    763
    105
    43
    Hier heeft meisje zeker 2,5 maand in maat 50 gepast (en nog steeds passensommige broejes ;)) nu 5 maanden en maat 56 en soms 62. Ligt idd ook wel aan t merk.
     
  13. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    Oke en hoe vallen de merken zoals Lief en Name it? Groot of klein...
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    de oudste was een kleine baby, heeft 5 maanden in maat 50/56 gezeten, deze beeb lijkt wat gemiddelder, maar in maat 50/56 kunnen ze allemaal een tijdje hoor. Zou in die maat minimaal een setje of 10-15 hebben liggen. De rest kun je wel bijshoppen als je beeb eenmaal geboren is.
     
  15. Emmarijn

    Emmarijn Fanatiek lid

    21 jun 2011
    2.548
    1
    0
    Tsja, ik heb 2 niet gemiddeld groeiende kindjes. 1 bovengemiddeld en 1 ondergemiddeld. De jongste is bijna 10 maanden en draagt nog maat 68. Ze draagt de kleren die haar zus droeg met een maand of 3/4... De oudste heeft maat 50 geskipt en 1 maand gedaan over maat 56.

    Tip? Vantevoren niet teveel kopen. Je weet niet hoe je baby gaat groeien.
     
  16. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    haha ja das zeker een goeie tip maar het is zoooo leuk hahaa
     
  17. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Dit schema klopt wel ongeveer. In ieder geval tot een half jaar. Toen begon de jongste maat 74 te dragen. Hij draagt dit alleen nu (bijna anderhalf) nog steeds en van truien 80. De oudste daarentegen is in augustus 3 geworden en zou nu volgens het schema 92-98 moeten hebben maar draagt dus 110-116. Mini en maxi dus. Maar voor de eerste maanden kun je dit schema wel aanhouden!
     
  18. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Lief vind ik echt heel klein vallen, hier had ze twee pakjes in mt68 en daar was ze al uit toen de pakjes van Hema in mt62 nog ruim zaten. Name it heb ik geen ervaring mee.
     
  19. Jomy

    Jomy Niet meer actief

    Oke, thnx! Nog Name it ervaringen? :p
     
  20. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Ik vind lief juist groot vallen. Mijn zoontje (1jr) draagt nu meestal maat 86 (V&D, prenatal, hema), maar de shirts van lief zwemt hij nu nog in.
     

Deel Deze Pagina