Wat is handig om te doen met overwaarde?

Discussion in 'De lounge' started by Popke07, Jun 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Popke07

Popke07 Lid

Aug 8, 2017
    58
    46
    18
    Female
    Wij gaan verhuizen en willen niet voor verassingen komen te staan.

We gaan onze eigen woning verkopen en verwachtte een geschatte overwaarde van minimaal 100.000 tot hooguit 150.000.

Daarvan moeten wij 90.000 in de nieuwe woning steken om deze op 1 salaris te kunnen betalen aangezien ik ZZP-er ben en niet meteen zeker ben van werk.

De rest van de overwaarde is dus "over" en dit willen we gaan gebruiken voor de verbouwing maar dit willen we rustig bekijken nadat we in de woning zitten en tegen dingen aanlopen zeg maar. We willen dus niet direct de overwaarde van de woning verplicht in het nieuwe huis moeten steken. Volgens mij moet dat wel dus wat we willen doen is eerst onze huidige woning verkopen, spullen opslaan en dan lekker 1,5 a 2 maanden vertoeven in een vakantiepark voor we onze nieuwe woning in gaan. De overwaarde wordt dan gestort op onze rekening en daarmee kunnen we de koste koper betalen en rustig kijken wat we gaan verbouwen en wanneer.

Wat zijn hier de nadelen van? Hoe zit dit belastingtechnisch? Heeft iemand hier verstand van?

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,255
    6,152
    113
    Volgens mij kun je dan geen rente aftrekken over het bedrag van de resterende overwaarde. Dus stel dat je 100 van de 150 in je huis stopt en 200 hypotheek neemt, kun je van 150 van de 200 de rente aftrekken. Snap je m nog? :D
    Verder lijkt het me dan ook als spaargeld tellen dus boven een bepaald bedrag moet je hierover belasting betalen, maar dat is volgens mij niet zo veel.

Popke07 likes this.
  3. Popke07

Popke07 Lid

Aug 8, 2017
    58
    46
    18
    Female
    Ja ik snap je hoor haha en zover was ik al ja! Nu lees ik alleen weer ergens dat je het in je huis MOET steken...

4. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Ja, anders wordt het gezien als inkomsten en betaal je er inkomstenbelasting over

5. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik zou contact opnemen met een financieel adviseur. Denk dat die je beter kan informeren dan ZP ;).

Tuttebella likes this.
  6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    #7 chrystel73, Jun 9, 2018
    Last edited: Jun 9, 2018
    Als ik link van Blijdorp goed lees moet je minstens 3 jaar huren voor dat je de overwaarde niet in je huis hoeft te stoppen. Dus een truc van 2 maanden huren heeft geen zin.

Als je overwaarde niet in jenieuwe huis inbrengt mag je over dat bedrag geen hypotheek rente aftrekken.

Je zou moet uitrekenen wat voordeliger is:

Over een gedeelte van je hypotheek geen aftrek hebben en misschien nog vermogens belasting moeten betalen

.of
    Overwaarde voor nieuw huis gebruiken, minder rente betalen, geen inkomstenbelasting en even moeten sparen als je helemaal geen eigen geld hebt.

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,968
    15,606
    113
    Nabij Utrecht
    Wij hadden een overwaarde van ruim 55.000,-

Hiervan hebben we 42.000,- gebracht als overbrugging op de nieuwe woning.
    Een restgedeelte was bedoeld voor de k.k. van de nieuwe woning en wat daarna nog overbleef 6800,- hebben we gestort gekregen op onze rekening en hiervan hebben we zonnepanelen en een nieuwe cv ketel laten installeren op onze nieuwe woning.

We konden die 6800,- dus ook houden en er van gaan shoppen bij wijze van spreken, maar we kozen ervoor om dat ook "in het nieuwe huis te stoppen" alszijnde energie besparende maatregelen ;)

Ysabella likes this.
  8. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,036
    2,901
    113
    't Gezellige Brabant
    Zou dat ook opgaan voor een 30 jaar oude badkamer en keuken? Onder de noemer woningverbetering?

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,968
    15,606
    113
    Nabij Utrecht
    Dat denk ik wel.
    Je woning krijgt meer waarde daardoor namelijk :)

Lief of Stoer likes this.
  10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,036
    2,901
    113
    't Gezellige Brabant
    Interessant! Morgen even informeren bij onze hypotheekadviseur. Die kan toveren ;)

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,036
    2,901
    113
    't Gezellige Brabant
    Overmorgen dan :)

Share This Page