Thuis bevallen van eerste kindje?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nientjje, 5 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Ik heb altijd gedacht thuis te willen bevallen, maar nu het dichterbij komt begin ik te twijfelen. De verloskundige zegt dat de kans 50% is dat ik alsnog naar het ziekenhuis moet, omdat bij een eerste bevalling vaak behoefte is aan pijnstilling, of de weeen niet sterk genoeg zijn en andere redenen. Ze raadt het trouwens niet af hoor. Ook had ze het er over dat er een bed beneden moet staan, was dat bij jullie ook?
    Het lijkt me fijn om gewoon lekker thuis te zijn, in bad te kunnen en lekker een vertrouwde omgeving. Deze week waren we in het ziekenhuis voor een rondleiding en dat viel me dan ook wel weer mee en alles is bij de hand.
    Ervaringen?
    En als ik er van te voren voor kies om in het ziekenhuis te bevallen, wanneer ga ik dan precies richting ziekenhuis?

2. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Ben bij de eerste twee in z'huis bevallen (ingeleid). Bij de derde braken de vliezen spontaan thuis. Ben toen wel naar het ziekenhuis gegaan al mocht ik ook evt. thuis bevallen. Maar mijn ervaring is inmiddels dat er idd iets kan zijn zodat je alsnog naar het ziekenhuis zou moeten (en dan moet dat met spoed vaak, kindje inpakken, papa mee). Het lijkt mij stressvol. Maar goed, ik ben nooit thuis bevallen en het kan ook thuis wel goed gaan natuurlijk!!

Als je besluit in het ziekenhuis te bevallen en alles gaat goed tijdens zwangerschap met jou en je kindje kun je wachten totdat je vliezen gebroken zijn (thuis) of als je weeen krijgt. Dan neem je contact op met z'huis en hoor je wanneer je kunt komen. In mijn geval braken m'n vliezen om half 3 's nachts, kreeg direct om de 5 minuten weeen, dus waren om half 4 in het ziekenhuis.
    En als alles goed is met jou en je kindje na de bevalling, mag je vaak dezelfde of volgende dag alweer naar huis. Daar staat alles schoon en netjes op jullie te wachten.

(Je voelt misschien aan dat ik meer voor ziekenhuis ben, maar dat komt omdat er bij mij complicaties waren. Dat speelt bij mij wel een rol. Nogmaals: het kan thuis ook super goed gaan en dat je daar optimaal van geniet!!)
    Ben benieuwd naar andere ervaringen.

3. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik ben van mn eerste en 2e kind thuis bevallen. helaas moest ik bij de eerste wel in t zknhuis gehecht worden ivm subtotaal ruptuur. dus moest ik na de bevalling met ambulance naar t zknhuis. maar wat kon mij t schelen. had mooi wel thuis een gezond kind op de wereld gezet.
    bij de tweede kon ik gewoon thuis blijven. heerlijk in je eigen omgeving. kun je nog een beetje rommelen in huis. even in je eigen douche gaan staan....
    na de bevalling lag ik lekker in mn eigen bed te genieten van mn kindje...heerlijk!
    ik zou zeker altijd proberen thuis te bevallen.
    je bent toch zo in t zknuis als er iets is.
    bij de 3e moest ik in t zknhuis bevallen, en dat beviel ook wel goed, maar als ik moest kiezen...zeker te weten thuis!

4. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    oh en thuis blijft ook alles schoon en netjes hoor! alles word zo voor je opgeruimd, zonder dat je t door hebt! super!

5. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    @ Cocko: maakt niet uit dat je voorstander van ziekenhuis bevalling bent, vind het fijn om ervaringen te lezen.
    Als de vliezen gebroken zijn, dan kan het toch nog erg lang duren voordat het echt op gang komt? Of niet? Lig je dan niet erg lang in het ziekenhuis 'te wachten'?

@ Tresje: Fijn om je ervaring te lezen.
    En heb even opgezocht wat subtotaal ruptuur is en au, dat lijkt me pijnlijk :).
    Ben je gewoon in bed bevallen? Of beneden?

Zoals jullie wel al kunnen lezen begin ik me nu pas te verdiepen in bevallen. Heb het een hele tijd weggeschoven, want zie er best tegenop.

6. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Logisch dat je er tegenop ziet hoor. Vooral bij een eerste. Al zag ik tegen alle drie de bevallingen op ;)

Maar idd, als je vliezen gebroken zijn, kan het heel lang duren voordat je weeen krijgt. Dat weet je niet van te voren. Daarom is het handig om met je vk te overleggen wat je moet doen zodra je vliezen gebroken zijn. Maar bij mij was het de derde natuurlijk (en de eerste keer dat ze spontaan braken) dus misschien krijg je sneller weeen bij een derde dan bij een eerste. Wat dat betreft weet ik het niet precies want bij inleiden is het toch weer anders.

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Van de eerste thuis bevallen zonder enige problemen.
    Enne troep heb ik niet gezien hoor was al opgeruimt toen ik onder de douche vandaan kwam.
    Had ook geen bed beneden staan maar ik weet niet wat de redenen zijn dat jij dat wel zou moeten...
    BMI te hoog of op zolder slapen zijn dingen die nog welo eens willen maken dat er een extra bed moet komen.

Oh trouwens je kunt ook aangeven dat je het thuis wil proberen en evt als je het niet meer ziet zitten naar het ziekenhuis te gaan.
    Je mag de eerste 6cm toch ook niet naar het ziekenhuis (toch??) dus dan ben je nog vroeg zat met beslissen.

8. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik ben gewoon boven in bed bevallen. en dan woon ik ook nog eens 3 hoog in een flat zonder lift.
    al is het volgens mij overal verschillend of je boven mag bevallen of niet...
    je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt, meid!
    ik vond het thuis ook lekkerder dat ik gewoon nog vanalles kon doen in huis. in t zknhuis lag ik daar maar. en voor mn vriend was t ook beter thuis. in t zknhuis zat hij daar maar....en duurde t ook erg lang voor hem.
    en thuis heeft de verloskundige ook alles bij de hand hoor. zuurstof enz....
    en het is ff afzien, de pijn. maar het is zoooo mooi als je kindje op je buik ligt! er is niets mooiers! het is het allemaal waard!

9. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hier ga ik ook voor een thuisbevalling en tis m'n eerste kindje ;)

Het lijkt me prettig om in m'n eigen omgeving te zijn. En stel het is echt niet uit te houden of de pijn wordt te erg, kan je altijd nog naar het ZH.
    Ja en bij complicaties moet je alsnog, maar ja daar moet je gewoon maar niet van uit gaan denk ik ;)

Ik ga het gewoon proberen, en zie wel hoe het loopt. Hoe langer je thuis blijft hoe beter schijnt voor je hormonen enzo, omdat je thuis toch meer kan ontspannen ofzo..

10. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Bij m'n eerste bevalling wilde ik graag thuis bevallen. Op een ochtend braken smorgens in bed m'n vliezen. Vrij snel daarna begonnen de weeen. En opeens raakte ik toch in paniek. Het was natuurlijk m'n eerste kindje en ik had geen flauw idee wat ik kon verwachten. Dus toch maar snel spullen gepakt en naar het ziekenhuis gereden, 8 uur later werd m'n zoon daar geboren. Zonder enige complicatie. Maar op dat moment voelde ik me te onzeker om thuis te blijven dus geen spijt van.

De 2e werd ingeleid in het ziekenhuis, vanwege verminderd leven voelen. Dus ook daar kijk ik met een goed gevoel op terug.

Nummer 3 en 4 zijn wel thuis geboren. En deze keer hoop ik het weer thuis te klaren.

11. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    @ Cocko: blijkbaar duurt een bevalling van een eerste kindje vaak langer, gaat het allemaal wat langzamer.

@ Kimmeding: als je een wenteltrap hebt, dan zou je beneden een bed moeten hebben. Anders kan het ambulancepersoneel je niet beneden krijgen. Dat zei ze. Maar ik kan dus tot op het laatste moment naar het ziekenhuis als ik dat wil, dat is een geruststelling.

@ Tresje: lijkt me ook zo bijzonder om mijn kindje vast te houden :).
    Dus jij bent gewoon lekker in je eigen bed bevallen en dat wordt niet erg vies dan? Die zeiltjes houden alles tegen?

@ Sammie: wanneer ben je uitgerekend? Kan ik niet opmaken uit je banner.

@ Bellaswan: wauw een 5e kindje! Dan moet bevallen toch wel meevallen haha.

Was bij jullie de kraamzorg er ook bij? Ik las dat zij al tijdens de bevalling kan komen, dat lijkt me wel fijn.

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    lelystad
    Ah zo nou ja dan zie je dus waarom je beneden een bed zou moeten hebben....

Ja hoor jij kan als je vk komt en aangeeft dat het of tijd word om te vertrekken of thuis te blijven en te bevallen nog een keus maken.
    In principe ga je bij de eerste weeen toch niet naar het ziekenhuis en ook pas als ze goed gelijkmatig komen.
    Zelfde principe als thuis ( bellen als de weeen een uur lang elke 3 a 4 min komen en 1 min duren) alleen moet je dan nog met de auto naar het ziekenhuis.

Overgens als er dingen gebeuren zoals meconium in het vruchtwater of andere dingen moet je wel naar het ziekenhuis natuurlijk maar goed daar gaan we niet van uit.

Geef gewoon aan bij je vk dat je alles in huis regelt maar dat je nog niet zeker bent van je zaak.
    Zijn ook vrouwen die voor 100% thuis willen bevallen en eenmaal daar gekomen en aan het bevallen zijn toch naar het ziekenhuis willen.

Hou wel rekening met evt kosten he

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    lelystad
    oh enne Sammie was gisteren al uitgerekend.
    1 dag over tijd dus nu 40+1

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik ben 2x thuis bevallen. De eerste keer zou ik eigenlijk naar het ziekenhuis gaan, maar dat ging zo snel, dat we daar te laat voor waren. En eigenlijk vond ik het achteraf heel fijn om thuis te blijven.
    Tweede keer had ik wel een ziekenhuistas achter de hand, voor als we toch snel weg moesten, maar ook toen ging alles snel en goed.

Als je verloskundige het ziet zitten en je durft het aan, zou ik het zeker proberen. Maar het belangrijkst is dat je doet waar jij je goed en veilig bij voelt, want anders kun je nooit genoeg ontspannen om goed te bevallen, waar dan ook.

15. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    #15 huggy, 5 okt 2012
    Laatst bewerkt: 5 okt 2012
    Ik vond het heerlijk om thuis te bevallen, ontspannen in mijn eigen omgeving, niet met weeën de auto in te hoeven, en na de bevalling & eerste voeding lekker douchen onder mijn eigen regendouche! Toen ik na het douchen weer in mijn slaapkamer kwam was mijn bed al verschoond door de kraamhulp en kon ik heerlijk bij mijn man & zoontje op bed kruipen en konden we echt even met z'n drietjes zijn terwijl de kraamhulp bezig was met de was en kopjes thee voor ons...

Het was niet mijn keuze (ik had wegens een BMI van iets boven de 30, en een heupoperatie een medische indicatie en daar was ik blij mee) maar het ging zo snel en voorspoedig dat ik gewoon thuis mocht blijven. Omdat ik mezelf bewezen heb mag ik nu weer thuis bevallen en ik hoop dat dat weer gaat lukken! Ik kijk er met een heel goed gevoel op terug. (had al meteen zoiets van, als ik volgende week weer zou moeten bevallen, kom maar op!) Mijn bevalling begon met het vanzelf breken van de vliezen en heeft door een weeënstorm alles bij elkaar minder dan 6 uur geduurd, de pijn was prima te handelen. Nu hoop ik op nog zo'n bevalling!

Een bed beneden ligt precies aan welke regels gelden in je regio, bij een vriendin van me is de trap naar boven super smal en heel stijl (daar kan een brancard niet langs naar beneden dus zij moest kiezen bed beneden of bevallen in het ziekenhuis. Ik mag gewoon boven in mijn eigen bed bevallen.

16. Daydreams

Daydreams Actief lid

31 okt 2010
    270
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik zou er echt niet aan moeten denken om thuis te bevallen. Gister is onze dochter geboren. Een vrij vlotte bevalling alleen lang geperst en kreeg haar er niet uit dus geholpen met een vacuüm. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik met persweeen nog naar het ziekenhuis zou moeten.

17. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Nientje,
    Ja ik was gister uitgerekend, maar beebje zit er nog..

18. lies276

lies276 Niet meer actief

tegenwoordig wordt er in de kraamzorg gewerkt volgens de VIP- methode (vroegtijdige inzet partusassistentie).
    dit houdt in dat, zodra de vk heeft vastgesteld dat de bevalling echt begonnen is, je niet meer "alleen" hoeft te zijn.
    ook al zou de vk bijv. nog een poosje terug gaan naar de praktijk, kun je de kraamverzorgster in huis laten komen om je te coachen, te steunen, of om alleen maar aanwezig te zijn.
    uit onderzoek is gebleken dat als je thuis bent, je sneller ontsluit en dat er door de (vroege) aanwezigheid van de kv, minder vaak pijnstilling nodig is.
    natuurlijk is dit niet verplicht. als je je prettiger voelt alleen met je partner is dit natuurlijk ook prima.
    de vk belt dan naar de kraamzorgorganisatie als ze zelf graag assistentie van de kv wil (meestal als je tegen vo aanzit)

19. Max78

Max78 Bekend lid

16 apr 2010
    577
    0
    0
    Ik ben ook thuisbevallen van mijn eerste kindje. Dit wou ik ook graag en dat was maar goed ook. Want toen de vk er was, had ik al 10 cm ontsluiting en was het ziekenhuis geen optie meer.

Ik hoop ook op nog zo'n bevalling, al mag de vk nu wel iets eerder komen. Maar dat zijn ze ook zeker van plan. Persoonlijk lijkt mij een kraamzorg vanaf het begin niks. Maar je kunt het beste kiezen voor de plek en de mensen waar jij je het prettigste bij voelt. Als je je veilig voelt en kunt ontspannen, dan gaat je bevalling ook het beste...

20. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Ik wilde ook graag thuis bevallen... Helaas toen mijn vliezen braken bleek dat ze in het vruchtwater had gepoept dus konden we alsnog ;)
    Uiteindelijk werd het een vacuümverlossing dus was ik erg blij dat we er waren...
    Wil bij de tweede nu ook in het zkhuis, ivm weer eventuele vacuüm oid.

Sterkte met je keus!

Deel Deze Pagina