Boze boeren

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Cin85, 1 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.962
    3.849
    113
    Vrouw
    Dat vind ik dus ook. Dierlijke producten moeten stijgen in prijs. Misschien dat boeren dan ook gaan overgaan naar groenten en fruit. De boeren zelf hoeven van mij niet meer belast te worden.
    Een mens heeft echt geen 200 gram vlees per dag nodig zoals velen doen.

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja nee dit is het bewijs :rolleyes:

Die ene tractor op het land is het probleem niet hoor ;) Fijnstof blijft veel meer hangen in stedelijk gebied en op en rond snelwegen. En daar is gemiddeld gezien ook veel meer uitstoot.

Wil niet zeggen dat al die andere milieu problemen dan ineens niet meer bestaan. En geen onderdeel zijn van het gehele plaatje. Dus het een sluit het ander niet uit.

Denk eens aan de hoeveelheid voer voor koeien (soja) die uit het buitenland en wordt ingevaren. Waar dan ook weer grote hoeveelheden regenwoud voor zijn weggekapt.
    De mest overschotten.
    Het uitputten van de grond door jarenlang hetzelfde gewas op eens stuk te verbouwen.
    De hoeveelheid extra water die gebruikt wordt om dieren te voorzien van drinken
    Enz enz.

Dit is overigens niet de schuld van die boer. Maar van het consumptiegedrag van de mens.

Tulp21, Zwierezwaai, Zara75 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.257
    28.309
    113
    Overgaan op groente/fruit is natuurlijk niet zo simpel. Dat is een loodgieter vragen om dakbedekker te worden.

Maar inderdaad zoveel vlees is niet nodig, maar vele eten het ook niet omdat het nodig is maar omdat het lekker is. (mijzelf inclus)

4. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Op zich een prima idee, maar wie krijgt dat extra geld van het vlees dat dan duurder wordt? Als dat naar de boeren zou gaan, zodat zij meer middelen hebben om meer te innoveren en investeren in dierenwelzijn helemaal geweldig, en dan betaal ik met alle liefde wat meer voor mijn stukje vlees, maar ik vermoed dat dat extra geld juist niet naar de boer zal gaan. Dat extra geld verdwijnt in de staatskas en de zakken van de grote supermarktketens.

HHJ, Gewooniemand en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.432
    113
    Heb je enig idee waar je over praat? Natuurlijk verbouwen ze niet elk jaar hetzelfde gewas op hetzelfde perceel.
    Daar zorgen ze echt wel voor dat dat niet gebeurd, want als de grond uitgeput is hebben ze er zelf toch ook nadeel van?

Rosa5, Jessie80, Gewooniemand en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.962
    3.849
    113
    Vrouw
    Ja daar vrees ik ook wel voor ja. Dat geld hoort dan naar de boeren te gaan voor betere verzorging aan hun dieren te kunnen geven maar jammer genoeg zal dat wel niet zo zijn.

7. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Jij vergeet dat boerenbedrijven niet alleen bestaan uit koeien. Verder zijn er in dit topic al meerdere en grotere oorzaken van vervuiling getoond.

8. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Ik denk dat als boeren meer geld voor hun vlees zouden krijgen er minder megastallen zouden zijn. Ik geloof namelijk niet dat je boer wordt om het geld, ik denk dat de meeste boeren enorm veel om hun dieren geven maar het door regelgeving en het weinige geld daar ze krijgen het ze enorm moeilijk wordt gemaakt om te boeren zoals ze zelf het liefst zouden willen.

Er kan maar een paar keer achter elkaar op hetzelfde stuk land verbouwd worden, daarna is het idd uitgeput en groeit daar echt geen aardappel meer hoor. Hier vlakbij is er net een stuk land waar een paar jaar koeien hebben gestaan, dus goed bemest, daar is nu allemaal aarde op gegooid en de koeien zijn in een andere wei gezet. Ik vermoed dat er volgend jaar aardappelen geteeld worden, die boer verbouwd namelijk ook aardappelen. Dat wisselt een boer echt wel af.

9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.215
    113
    Ook in de (binnen)vaart worden de milieueisen steeds hoger dus daar zijn ze ook flink bezig.

Maar als de boeren verdwijnen uit Nl moet er nog meer geïmporteerd worden waardoor je nog meer vervoer hebt. Voor ons wel gunstig :p maar het lost het probleem niet op lijkt mij

Juul75, Gewooniemand en Felice vinden dit leuk.
  10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja toevallig weet ik waar ik over praat. Kom uit een familie met veel boeren.

11. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.432
    113
    Maar dan vraag ik me af over welke gewassen je het dan hebt. Want in bijv. de akkerbouw wordt daar echt naar gekeken. Ze maken elk jaar een bouwplan wat waar komt te staan etc. En bij de veeboeren die ook maïs verbouwen staat de maïs ook niet elk jaar op hetzelfde perceel.

Jessie80 en Gewooniemand vinden dit leuk.
  12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Als je elke keer op een heel klein stukje reageert van wat ik schrijf dan valt er ook niet echt te communiceren. Ik vergeet dat zeker niet.

Wat ik niet begrijp is dat er meerdere mensen hier doen alsof het allemaal maar de schuld is van al die andere bedrijven behalve de boeren bedrijven.

nogmaals het heeft hier te maken met het consumptie gedrag van de mens. niet van die boeren die een bedrijf hebben. Die voorzien enkel in de vraag.

Alle problemen die er zijn veranderen pas als we zaken wereldwijd anders aan gaan pakken.

Meer locale producten, zelfvoorzienender worden als land. Zo min mogelijk fossiele brandstoffen gebruiken. Minder vliegen en vooral meer denken in circulaire mogelijkheden ipv wegwerpopties.

Dat is wat uiteindelijk het verschil gaat maken. Niet de regeltjes vanuit den haag maar een complete verandering van hoe we onszelf hebben aangeleerd om deze samenleving te laten draaien.

Maslov, Mar76, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    het valt mij hier in de omgeving op dat elk jaar weer hetzelfde stuk land vol met mais of aardappels staat. In elk geval de drie jaar dat ik dat stuk door de landerijen fietste.

Verder zijn de boeren uit mijn familie BD boeren. Daar zijn de regels nog veel strenger dan in de reguliere akker en veeteelt.

14. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Helemaal mee eens!

15. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.432
    113
    Mais zou wel kunnen ja , is minder gevoelig. Aardappelen lijkt me vreemd.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik woon TUSSEN de de landerijen, en het gewas roeleert hier elk jaar weer. Nooit 2 jaar achter elkaar mais, aardappels, tarwe etc.

Neuzeke en Heartofhope vinden dit leuk.
  17. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Hier ook veel akkerbouw in de omgeving. Ik heb het ook nog nooit gezien dat er jaar op jaar hetzelfde gewas op hetzelfde stuk land staat.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    De veestapel is sinds de jaren 80 afgenomen van over de 5 miljoen dieren naar iets van 1.2 miljoen dieren. De auto en luchtvaart is in die tijd alleen maar toegenomen.

citroenrasp, Kukido, jannanas en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier toch echt al jaren een weiland waar telkens mais op staat.

20. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.432
    113
    Klopt, dat noemde ik net ook al, maïs is één van de weinige gewassen (misschien niet in Nederland wel het enige?) wat daar niet zo gevoelig voor is.

Voor alle andere (de meeste) gewassen geldt dat er echt elk jaar gerouleerd wordt.

Liekje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina