Doel van staken is natuurlijk ook een beetje de maatschappij ontwrichten, he? Dus nu lange files, bij de leraren ouders die oppas nodig hebben ( en dus ook lastig voor werkgevers)
Maar serieus: wil de burger echt minder vlees en vlees met 3 sterren? En wil de consument dat ook? Want daar hangt een enorm prijskaartje aan! Kijk eens naar “onze boerderij” van afgelopen zondag: prachtige varkensstal, precies zoals de burger schijnt te wensen. Maar niemand die het vlees koopt, want...te duur. Hoe schrijnend voor die boer! Eventuele subsidies komen echt niet ten goede aan de boer. De huidige subsidies zijn door de afnemers ( supermarkten, melkfabrieken) gewoon meegerekend in onze kostprijs waardoor ze alsnog voor een extreem laag bedrag onze producten kunnen inkopen en het voor weinig geld in de winkel ligt. Dus wie profiteert van subsidies? De tussenhandel....en de burger! Rond 1950 gaven mensen ongeveer 45 % van hun inkomen uit aan voedsel. Nu is dat volgens mij iets van 13 tot 15%? En dan vinden we de boodschappen nog duur! We zijn gewend aan allerlei luxe als mobiele telefoon, op vakantie gaan, huis en in richting,enz. Burgers willen echt geen 40 % van hun inkomen aan voedsel gaan besteden. Dus we roepen allemaal wel “ het moet anders en beter” maar o wee als we het gaan voelen in de portomnee. Logisch hoor, ik ben ook zo, maar wees dan reëel en accepteer de hoge normen zoals we nu al hebben in de landbouw en wees blij met hoe goed we het nu al doen op dierenwelzijn en milieu.
Inderdaad. Een tijd geleden was er hier een topic over minister Schouten die het voedsel duurder wilde maken en die werd toen met de grond gelijk gemaakt omdat vers voedsel onbetaalbaar zou worden. En vandaag massaal solidair met de boeren...Feit is gewoon dat we niet én hogere eisen aan diervriendelijkheid en milieu + betere inkomsten voor de boeren kunnen willen én ondertussen het goedkoopste vlees/zuivel/groente kunnen kopen.
Als ik 40% van mijn inkomen aan eten uit zou moeten geven betekend dit ook dat ik geen dak meer boven mijn hoofd heb. Dat kan ook weer niet de bedoeling zijn. maar je kan wel sturen waarbij vlees en zuivel Luxe producten worden. En lokale plantaardige voedingsmiddelen voordeliger. We zijn als land ook gewoon veel rijker geworden en er moet ook veel meer. Vooral op gebied van belastingen en verzekeringen. Een kilo bananen kost bij de jumbo 1.20 ofzo. Maar een kilo appels heb je niet onder de 3,5 euro. Terwijl boeren soms met een flink overschot aan appels zitten. Dat moet toch anders kunnen?
Nee hoor die soja wordt verbouwd voor onze vee en niet voor de ongefermenteerde soja dat in voedsel zit dat vegetariërs/veganisten eten (neemt niet weg dat als er geen vlees meer zou bestaan en iedereen ineens producten met soja gaat eten dan krijg je hetzelfde effect)
Eens met de boeren. Wees trots op deze sector die altijd al super flexibel meebeweegt. Wij hebben bijv. geen legbatterijen meer hoor, in de UK nog wel. En dat voor een sector waarbij iedereen als persoon zoveel investeringen moet doen enz. Heel knap. Ze zijn flexibeler dan de grote bedrijven met veel geld. En ze zorgen voor voedsel, het meest basale dat er is. En dat terwijl heel Nederland 3x per jaar met hele gezin vliegt enz.
Tegen de tijd dat het zo ver is dat iedereen er in kan rijden dat er dan een oplossing voor is. Mijn standpunt was dat mensen eens moeten ophouden met naar andere dingen wijzen. Bijv sommige rokers gaan meteen in verdediging en gaan het dan over auto's ed noemen. Echter daar zijn ze al bewust mee bezig dus wat is het punt hiervan elke keer naar dingen te wijzen waar ze al aan het werken zijn?? Nu moet ik wel eerlijk toegeven weet niet hoe het zit met fabrieken momenteel qua uitstoot wat ze op dit moment doen en of ze ook bezig zijn om in de toekomst dit te veranderen.
Maar het gaat niet alleen om een stukje vlees of vis he? Er zitten ontzettend veel zuivelproducten, eieren, vetten en groenteproducten verweven in andere producten, dus er gaan dan heel veel producten de lucht in! Of het gaat zoals nu: de eieren die verwerkt worden komen gewoon uit het buitenland. En waar zitten die kippen dan in? Juist...in de legbatterijen die in Nederland niet meer mochten. En nogmaals: Nederlandse grond ( veel klei) is uitermate geschikt voor grasteelt. Onze grond is bv echt alleen daarvoor goed, we hebben 1 perceel die wat hoger ligt en waar de mais net op kan, maar op de rest kunnen we echt niets anders verbouwen dan gras. En dat geldt voor veel delen van Nederland. Dus hoe komen we aan al die plantaardige producten? Uit het buitenland?
Wij zouden het ook niet kunnen betalen dan. (En wij gaan niet op vakantie en hebben geen luxe spullen. Onze iPhones krijgen we bijv van familie. Hebben ook geen auto) en toch wil ik dat het die kant op gaat. Want inderdaad is het heel gek dat die banaan die de halve wereld over moet, goedkoper is dan een appel!
Dat is precies de pijn van de boeren. Daar is al zoveel gebeurt, de doelstellingen zijn ruim gehaald en toch wordt er opnieuw naar de boeren gewezen. Hoe kan dat? Geloof me, we willen best mee in verdere verbeteringen. Maar alleen als dan ook Schiphol, zware industrie, de grote ( rijke) jongens en de burgers erin meegaan. Maar dat lijkt niet te gebeuren. Vandaar het grote protest.
https://www.google.nl/amp/s/www.rtlnieuws.nl/economie/personal-finance/artikel/4749371/boeren-supermarkten-prijzen%3famp
En die liter melk geeft ook nog vertekend beeld want van de liter melk die wij leveren wordt het vet uit gehaald en ook nog bv boter gemaakt. Dus ze maken van 1 liter melk dus een literpak melk en daarnaast een hoeveelheid boter.
Ik ben eens een beetje aan het lezen geslagen tussen het koken door en de andere kant mag eigenlijk ook wel even belicht worden. Gewoon naast alle voor geluiden dus ook een kritische krant. volkskrant. We zijn trots op onze boeren’, schreeuwde zaterdag een paginagrote advertentie in veel kranten. ‘We’: FrieslandCampina. Als ze bij het zuivelbedrijf al niet trots op de boeren waren, is er écht iets mis. Op de foto koeien in een zonnige weide. Geen vuiltje aan de lucht. Wel in de tekst. ‘Vol aandacht bouwen ze aan een beter klimaat, zorgen ze voor ons prachtige Nederlandse landschap en het welzijn van hun dieren’, bezong Campina. Alsof de veeteelt niet (naast industrie en verkeer) de grootste oorzaak van het stikstofprobleem is. Alsof dat ‘prachtige Nederlandse land’ niet tjokvol monotoon raaigras staat zonder insecten, bloemen en vogels. Alsof de bio-industrie geen stuitende excessen kent rond welzijn van dieren – onverdoofd gecastreerd, creperend in hokjes. Niets tegen trots, maar sommige boerenwangen horen eerder rood te zijn van schaamte dan van de gezonde buitenlucht. Ook Yvon Jaspers is trots op boeren, net als For Farmers, het bedrijf dat vorstelijk dokte voor haar propaganda. Deze weken huppelt ze weer elke zondagavond met labradoedel en banjo-getokkel over de erven van haar Boer zoekt Vrouw-boeren. Al snel doemen problemen op en wellen de tranen. De romantische boer versus de gewetenloze overheid die klaarstaat met de strop. De boeren zijn boos. Dinsdag willen ze op het Malieveld honderden tractoren parkeren, in de verse voetsporen van duizenden klimaatstakende scholieren. Politici, media en activisten hebben volgens hen een negatief beeld geschetst. ‘Wij zijn geen dierenmishandelaars en milieuvervuilers; we hebben hart voor ons bedrijf’, zeiden ze tegen het ANP. Mijn boerenverstand zegt dat het een het ander niet per se uitsluit. Maar er bestaan beslist boeren met oog voor hun omgeving. Die weidevogels en insecten beschermen, die niet meedoen met het grote uitmelken. Bekommerboeren – alle reden om trots op te zijn. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/beste-boeren-hier-een-tip-voor-je-met-stront-gaat-gooien~b3dcbea6/?fbclid=IwAR2ljE0cmNZgWV4X2SlFpv85J0ytNSmAwmQCdHAOldq7Q8IqoYWIdOaugu4&utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=facebook Het parool: https://www.parool.nl/nederland/boeren-richten-hun-pijlen-op-aanpak-vliegtuigen~baf694a6/ ...Daarmee worden de stikstofproblemen die de landbouw veroorzaakt, op gelijke hoogte gesteld met de stikstofuitstoot van de luchtvaart. En die vergelijking gaat flink mank. Stikstofuitstoot verkeer en landbouw Volgens een eerste inventarisatie van de stikstofproblemen in ons land, die onder leiding van oud minister Johan Remkes vorige week werd gepresenteerd, is het totale verkeer in Nederland - inclusief luchtvaart - goed voor ruim 6 procent van de stikstofuitstoot. Volgens het RIVM is de luchtvaart jaarlijks goed voor ongeveer een procent van alle stikstof die in Nederland wordt geproduceerd, vergelijkbaar met de industrie. De agrarische sector daarentegen is goed voor 46 procent van alle stikstof die jaarlijks over ons land wordt uitgestort. De problemen die eind mei zijn ontstaan na de stikstofuitspraak van de Raad van State, waardoor 18.000 bouwprojecten zijn komen stil te liggen, zijn dan ook vooral het gevolg van de de uitstoot die veeteelt en landbouw veroorzaken. Dat was ook de aanleiding voor D66 om voor een halvering van de veestapel te pleiten en de reden dat het kabinet aankondigde verouderde boerenbedrijven in de buurt van natuurgebieden als eerste aan te pakken...
Kijk ik ben er absoluut mee eens dat het niet kan dat de boeren hier zo weinig aan verdienen terwijl zij (denk ik als ik naar heel proces kijk) het hardste werken en amper vrijheid kennen. Enige waar ik echt tegen ben zijn de veeboeren. Ik heb genoeg meegemaakt en gezien en zelf (helaas) in een kippenfabriek gewerkt geloof mij je wilt niet weten hoe het er aan toe gaat. Ik zie de kipjes nog steeds voor mij die ontsnapt waren. Ik heb dieren die gered zijn van de boer gezien hoe angstig ze waren en ze na een aantal maanden zo zijn opgeknapt! Mijn frustratie is: - waarom moet het kalfje na hooguit 2 dagen weg bij de moeder? En krijgt het kunstvoeding? - waarom zitten de varkens in zo'n kleine hokken dat ze er letterlijk niet eens in kunnen draaien?? - Waarom moeten kippen perse elke dag eieren leggen? Is helemaal niet goed voor ze - Waarom krijgen de kippen geen volledige daglicht te zien dag in dag uit? Ze zitten zo opgekropt dat ze van de stress bijna of volledig kaal zijn en vaak ook nog onder wondjes zitten. - als er haantjes geboren worden waarom worden zij afgemaakt? Zo kan ik nog veel meer opnoemen maar belangrijkste is waarom moet er perse een wezen gedood worden in ons eigen belang?? Als er massaal bericht komt dat er een hond is gedumpt (gedood) of kittens in een container gegooid waar moederkat naast zit dan roept iedereen meteen die hufter oppakken en hetzelfde bij doen. Maar vervolgens eten ze s'avonds wel een koe, kalf, kip, varken, konijn etc... Wat is in godsnaam het verschil?? Echter dit is mijn mening he nu vertel ik dat niet specifiek tegen jou maar even in het algemeen Mensen moeten allemaal bij zichzelf kijken om iets aan het milieu te doen helaas doen de meeste dat nog niet en wijzen continu naar anderen.
op kleigrond kun je toch juist heel veel soorten gewassen verbouwen? Als ik tenminste zie wat ze in de Flevopolders allemaal verbouwen. Daar zie je juist bijna geen gras. Of is dat dan weer een andere soort klei?