Omdat er niet genoeg geld is een boer kan niet leven als elk varken bijv 20m2 ter beschikking heeft, ze krijgen er te weinig voor. Durf te wedden dat alle boeren ook liever anders zien
Mijn antwoord is een volmondig ja. Ik eet minder vlees en 3-sterren. Vanavond een grote bak bolognaise saus gemaakt. Wij eten met z’n 4-en en 300 gram gehakt is meer dan voldoende. Een bakje biologisch gehakt, 300 gram, kost 3,29 bij de AH. Om maar een voorbeeld te noemen.
Maar zoals al genoemd: heel veel producten zullen dan omhoog gaan omdat de agrarische producten in heel veel artikelen verwerkt zijn. Dus de totale uitgave aan voeding zal stijgen, en ik geloof dus echt niet dat veel mensen het daarmee eens zijn.
Nee, waarschijnlijk niet inderdaad! Maar je stelde de vraag en dit is mijn antwoord. Ik bezuinig dan liever op andere zaken. Het is al eerder genoemd, we moeten af van het idee dat we elke dag vlees willen eten en ook dat we veel vlees eten. Het argument “dat bepaal ik zelf wel” vind ik echt treurig.
Inderdaad @veroniQue86 . Waarom zijn mensen zo boos als er een hond wordt mishandeld of een wolf in het wild wordt afgemaakt? En waarom juichen mensen de activisten uit als ze niet willen dat dieren geslacht worden? Wat is het verschil tussen die dieren dat de ene goed behandeld wordt en de ander geen vrij leven mag hebben en geslacht moet worden?
Uhm ja. Wij kopen vooral lokaal en biologisch. Regelmatig bij de boeren zelf. Moet er niet aan denken die supermarktzooi aan vlees, groenten en fruit met glyfosaat van buiten Europa e.d. te eten... en als je goed inkoopt en een beetje moeite doet, is het nauwelijks prijziger. Als meer mensen groenten/fruit uit verwegistan en plofvlees zouden laten liggen, wordt het probleem allicht minder... dus check ook eens je eigen winkelmand...
Goede leven hoort, vlees eten hoort in mijn beleving ook. En dat kan prima naast elkaar voor mijn mening. En nogmaals....onze stal mag twee keer zo groot voor dezelfde koeien maar de kostprijs gaat dan ook omhoog. Kijk “onze boerderij” maar eens terug voor die fantastische varkensboerin!
Maar als iedereen zegt dat ze dat al doen...waarom is er dan geen ruimte voor twee sterren varkensvlees op de markt
Ik ben enorm geïnteresseerd in Permacultuur. Als onze jongste wat ouder is ga ik daar ook een opleiding in volgen. Deze manier van boeren omvat alles: zorg voor het milieu, dierenwelzijn, en genoeg voedselproductie. Enige probleem is inderdaad de regels van de overheid...
Hoeveel mensen reageren er nu actief in dit topic? Oh en ja ik ben zo’n idioot die 8 euro voor een kipfiletje betaald. Ik koop ze dan ook maar 3x per jaar. Maar goed eenmaal in de supermarkt zijn er veel mensen die ineens toch de goedkoopste variant pakken. Niet eens omdat ze het niet kunnen betalen maar gewoon omdat ze het niet boeiend vinden. Of kijken naar de houdbaarheid datum.
Maar waarom mogen ze dan niet de hele dag buiten lopen? Wat heeft dat met geld te maken? De ruimtes voor stallen snap ik dat dat duur is. Maar buiten laten lopen toch niet? Die dieren hebben op zijn minst recht om dag in dag uit buiten te mogen lopen hele dag (overdag)
ik weet het echte antwoord niet hoor maar ik gok vanwege regelgeving. Zo veel kippen levert stank en geluidsoverlast, mest op het land etc op. Plus bij zoiets als vogelgriep is er een ophokplicht en waarschijnlijk zijn er dan meer besmettingen als als die kippen buiten lopen. En mensen/de overheid houden volgens mij ook heel erg van cijfertjes en dat je alles precies kunt controleren en dat is makkelijker in “fabrieks” omstandigheden.
Daar heb je land voor nodig. Dat kost al geld. En land waar varkens lopen Kun je niet effectief voer af halen. Is dus wel fijn voor de varkens maar niet “rendabel”. Daarnaast grotere en andere gebouwen nodig, dus extra kosten. Ik ben geen varkensboer maar zal zoiets zijn.
Ik geloof jou wel, maar veel mensen zeggen het wel te willen maar doen het niet. Verschil tussen burger en consument.
[QUOTE="veroniQue86, post: 22580951, member: 13471" Mijn frustratie is: - waarom moet het kalfje na hooguit 2 dagen weg bij de moeder? En krijgt het kunstvoeding? - waarom zitten de varkens in zo'n kleine hokken dat ze er letterlijk niet eens in kunnen draaien?? - Waarom moeten kippen perse elke dag eieren leggen? Is helemaal niet goed voor ze - Waarom krijgen de kippen geen volledige daglicht te zien dag in dag uit? Ze zitten zo opgekropt dat ze van de stress bijna of volledig kaal zijn en vaak ook nog onder wondjes zitten. - als er haantjes geboren worden waarom worden zij afgemaakt? .[/QUOTE] Wat denk je zelf dat het antwoord is op die vragen?
Wat denk je zelf dat het antwoord is op die vragen?[/QUOTE] Omdat het kan en omdat we vinden dat we er recht op hebben. Het liefst ook tegen een oneerlijke prijs. Want aan goedkoop voedsel zijn we gewend. De mens denk over het algemeen niet zo ver vooruit.
Nederlandse koeien eten gras van het land en ingekuilde snijmais. Dezelfde maïs die je jaar in jaar uit op dezelfde grond ziet staan. Ze injecteren hun toegestane mest in over hun eigen grond om eigen voedsel voor hun eigen koeien te verbouwen.
Als we al krachtvoer bij wordt gegeven zit daar de restproducten van soja, nadat alle vegetarische, olie en margarine producten er van gemaakt zijn.