Hallo, Mijn dochtertje is nu 12 weken, en ik ben erg geschrokken dat BPA voor ons en kinderen erg schadelijk is. Ik zelf heb flesjes en spenen dat BPA vrij is. Ik wil producten gaan aanschaffen dat BPA vrij is of ga ik hier te ver in? Hoe gaan jullie hiermee om en letten jullie hier op? Wat schaffen jullie nog meer aan dat BPA vrij is en hoe gaan jullie om met speelgoed
Volgens mij zijn vrijwel alle babyproducten tegenwoordig al BPA vrij, in ieder geval spenen en flesjes enzo. Wat speelgoed betreft ga ik er eigenlijk een beetje van uit dat het veilig is, ik onderzoek dat niet specifiek ofzo.
Ik lette hier ook op, maar het is zo moeilijk gebleken om te controleren of iets veilig is, dat ik het een beetje probeer los te laten. Ik werd er alleen maar ongerust van. Ik heb de Facebookpagina van de Consumentenbond baby en kind geliked en vind daar regelmatig info op, bijvoorbeeld over of er bepaalde schadelijke stoffen in speelgoed zitten. Daarnaast koop ik regelmatig producten via winkels/websites die duurzame, natuurlijke producten verkopen. Daar hebben ze ook bpa-vrij. Denk aan bijtspeeltjes, naast de flessen en spenen. Ik gebruik nu zelf bijvoorbeeld bpa-vrije bakjes om het eten in te vriezen (dat is dus niet perse baby-spul) en eetbordjes van bamboo.
Ik koop veel bij Green Jump, zoals bamboe kinderservies en BPA-vrij kinderbestek. Melamine is namelijk ook niet goed bij warme maaltijden. Verder hebben ze leuke speeltjes, zoals badspeelgoed en stapelbekers. Allemaal BPA-vrij. Rubberen bijtringen zijn wel handig. Voor de rest probeer ik me er niet al teveel zorgen om te maken.
Als je speciale babyproducten koopt hoef je je over BPA geen zorgen te maken. Voor speelgoed kan je terecht bij veel webshops die ecologisch of duurzaam speelgoed verkopen. Als je geen plastic koopt, maar rubber of hout heb je van BPA sowieso geen last. Ik hou zelf alleen rekening met BPA als het gaat om eten en drinken gerelateerde spullen. Het echte babyspeelgoed was sowieso niet van plastic (tot 6 maanden denk ik). Daarna heb ik het losgelaten. Mijn zoontje likt daadwerkelijk aan alles wat hij ziet, dus hij zal veel ergere stoffen binnenkrijgen dan BPA. Proeven / likken is ook van kortere duur dan eten en drinken, waar ik nog wel aandacht aan BPA besteed.
Herkenbare vraag hoor. We willen allemaal het beste voor onze kindjes en zeker niet dat ze schadelijke dingen binnen krijgen! Ik wilde zelf eerst ook alle bpa uitbannen, maar dat lijkt niet te doen omdat er dan 'van alles niet mag'. Daar word ik geen leukere moeder van. Ik heb spulletjes die met eten te maken hebben bpa vrij. Zoals lepeltjes, bakjes, bordje, silliconen ijsblokjestray van de blokker voor het invriezen hapjes, glazen pot voor het staafmixen van de hapjes. Met name omdat bpa vrijkomt als het in aanraking komt met warmte en dat is natuurlijk het geval met warm eten. Dus zo doe ik het, ik probeer het voor de rest los te laten. Succes met het vinden van je weg!
Hou bij bpa ook in de gaten dat je geen flexibel plastic moet kopen en geen kassabonnen aannemen! In principe is alle baby flessen enz van goede merken bpa vrij. Maar het zit ook aan de binnenkant van conserven blikken enz. Ik probeer wel veel te vermijden (zoals verpakt water en je flesje steeds hergebruiken) maar eet soms wel bonen of mais uit blik.
Ik hou denk al zo'n 2 jaar rekening met BPA (ivm miskramen), dus nu ook voor m'n zoontje. Sowieso eet ik al niks meer uit blik, verwarm geen voedsel (zeker niet in plastic bakjes) in de magnetron, drink uit BPA vrije flesjes, e.d. Babyflessen en spenen zijn altijd zonder BPA heb ik begrepen.
Nee ik let hier totaal niet op. Er is zoveel schadelijk voor je, leef liever gewoon mijn leven Babyspeelgoed flesjes ed is automatisch veilig daar is allemaal rekening mee gehouden