Net nu mijn dochtertje morgen jarig is en ik vrijdag zit mijn dochtertje onder de waterpokken en ben ik hartstikke verkouden alles zit vast....balen. Ik vroeg me af kan ik nu gordelroos krijgen omdat mijn dochtertje waterpokken heeft? Of kan dat alleen andersom waterpokken krijgen van iemand met gordelroos? Ik heb al gegoogeld maar wordt niet veel wijzer dan dat het hetzelfde virus is dat wist ik al maar of ik (of iemand anders) gordelroos kan krijgen van de waterpokken vindt ik niet echt. Wie kan je "helpen"
Waterpokken en gordelroos hebben inderdaad veel met elkaar te maken. Beide ziektebeelden worden namelijk door exact hetzelfde virus veroorzaakt. Dit virus heet Varicella-Zoster virus. Endogene herinfectie Gordelroos is echter geen nieuw opgelopen infectie met dit virus, maar is een endogene herinfectie. Dit betekent dat gordelroos een nieuwe infectie is met virussen die nog steeds in de patiënt aanwezig zijn. Na een waterpokkeninfectie verdwijnt het varicella virus namelijk niet altijd geheel uit het lichaam van de patiënt, maar blijft zitten als niet-actief virus in voornamelijk zenuwcellen. Daar heb je normaliter geen last van. Maar onder bepaalde omstandigheden kan het virus weer actief worden en gordelroos geven. Redenen voor het virus om weer actief te worden zijn meestal perioden van licht verminderde weerstand. Verminderde weerstand Het ontstaan van een dergelijke herinfectie heeft dus meestal niets te maken met het in contact komen met waterpokken. Gordelroos komt dus niet via een besmetting met waterpokken maar kan zo gezegd een laat na-effect zijn van een doorgemaakte waterpokken. Het waterpokkenvirus is overigens niet het enige virus dat dit kan. Beter bekend in dit verband is de koortslip of herpes. Nadat men eenmaal geïnfecteerd is geraakt kan het keer op keer terugkomen onder omstandigheden van licht verminderde weerstand. Google wist het.
Bedankt ik snap m. Ik heb niet goed genoeg gezocht denk ik.... Lig hier met mijn snotkop op de bank met glas thee en stapel zakdoekjes....
Mijn schoonmoeder heeft het ook nog een keer gekregen alleen in de vorm van gordelroos in het gezicht. (Verdraagt nu geen geraffineerde suikers meer) Maar het wil niet zeggen dat jij het krijgt, ik zalvoor je duimen. Drink voldoende thee, anders aan de luuf en een ui op je kamer, krijg je snachts wat meer lucht en slaap je beter.Beterschap! !
Ik hoop voor je van niet Mijn partner heeft gordelroos gehad en is er een maand goed ziek van geweest en veel pijn gehad. Gelukkig was het zomer en kon ie in een blote bast rondlopen zodat er niks plakte op de gordelroos...
Hier heeft de oudste gordelroos gekregen toen de jongste de waterpokken had. De huisarts zei toen inderdaad dat het door de waterpokken kwam van de jongste. Ik hoop voor je dat je het niet krijgt want mijn zoontje is toen echt goed ziek geweest. De huisarts zei wel dat je pas gordelroos kan krijgen als je zelf al eens eerder de waterpokken hebt gehad.
En andersom? Ik heb nooit de waterpokken gehad, wel als kind gordelroos, best heftig. Als zoontje nu de waterpokken gaat krijgen, kan ik dan ook de waterpokken krijgen? Ook moeilijk te ontrafelen op google. Sorry juffie
Je kunt idd gordelroos krijgen van iemand met waterpokken, maar alleen als je zelf ooit al waterpokken hebt gehad. Het re-activeert dan. Mijn tante heeft dit al een paar keer gehad en is zeer alert op waterpokken bij kinderen.
Shit....ik dacht dat het niet kon.... Maar alleen andersom omdat het geen nieuwe bestemetting is maar het virus om de een of andere reden heractiveert.
Ja een volwassenen kan ook nog de waterpokken krijgen alleen zeggen ze dat het voor een volwassenen heftiger kan uitpakken dan bij kinderen. Volwassenen kunnen er echt heel goed ziek van worden.
Nooit gehad, allee miniem, 2 vlekjes ofzo en dat was het, niet het benoemen waard. Misschien dat ik daarmee die gordelroos heb gekregen als kind? Zou ik dan nu nog de waterpokken kunnen krijgen?