Ik heb een tijd geleden een wortelpunt ontsteking gehad. Er is toen een wortelkanaalbehandeling gestart maar 1 zenuw deed het nog en de andere was al afgestorven. De tandarts kreeg het niet verdoofd. Hij heeft toen iets rechtstreeks in de kies gedaan. Dat deed zeer!!!! Heb echt gegild van de pijn. Daarna gaf hij aan dat ze dit eigenlijk nooit zo doen en het nogal een onorthodoxe manier was. Maar dat de zenuw er nu wel uit was. Nu achteraf vraag ik mij af wat hij heeft gedaan. Een verdoving rechtstreeks in de open kies gespoten of er in 1* de zenuw uitgetrokken? Ik weet wel dat ik nooit meer een wortelkanaalbehandeling ga nemen. Dan maar trekken.
Bij mijn man kregen ze ook een keer een kies niet goed verdoofd tijdens de wortelkanaalbehandeling, en toen heeft de tandarts inderdaad rechtstreeks in de wortel verdoofd (en dat deed ook heel heel erg pijn, zei m'n man). Ik weet niet of dat ook bij jou is gebeurd, maar het kan dus wel een optie zijn.
Dit inderdaad. Ik heb afgelopen woensdag een wortelkanaalbehandeling gehad. Het overgrote (wat oppervlakkerige) deel was prima verdoofd en goed te doen, maar het laatste stuk (en ik geloof dat dat bij mij het verwijderen van de zenuw was) deed inderdaad ongelofelijk veel pijn. Een paar goede tellen en toen was het over.
Bij mij vorige maand is ook een wortelkanaalbehandeling verricht waarbij de wortels erg ontstoken waren waardoor de verdoving niet goed werkte. Hierdoor moest de tandarts een extra verdoving geven welke echter snel werkte. Gelukkig niet al te veel pijn gehad. Achteraf vertelde de tandarts dat bij heftige ontstekingen de gebruikelijke verdoving onvoldoende werking heeft zodat er vaak nog extra verdoving gegeven moet worden. Eén van de 4 wortels was door de erge ontsteking dicht gaan zitten en moest tijdens de tweede afspraak middels een microscoop opgezocht worden.
Hier een fikse ontsteking gehad in de wortel van een kies. Op de foto zag je gewoon de ontsteking zitten aan de wortel. Kies was ooit gebroken (nooit gemerkt) en dus in een periode achteruit gegaan. Omdat hij gebroken was moest hij eruit. Tandarts durfde het niet aan. Kaakchirurg heeft hem verwijderd. Verdoving deed prima zn werk. Geen centje pijn gehad. Zowel tijden trekken niet en ook geen napijn. Niks. Idem met wortelpunt ontsteking. Was prima verdoofd en behandeld Beide waren toch fiks ontstoken.
Ok thx voor de reacties. Misschien heeft mijn tandarts niet bij verdoofd omdat ik geen verdoving met adrenaline mag. Wat ze wel mogen geven werkt een stuk minder zei hij al.
Ontstekingen zijn soms moeilijker te verdoven. Helaas is nooit meer een wortelkanaalbehandeling geen optie. Hwt trekken van een tand of kies zorgt voor een gat in je gebit waardoor andere tanden gaan schuiven, omlaag zakken en je verkeerd gaat eten. Daarom heb je dan dure oplossingen nodig zoals een kroon, brug of implantaat (wat ook niet altijd pijnvrij is). Daarbij is de ontsteking met het trekken niet altijd weg! Hij kan blijven zitten en andere tanden, het bot of tandvlees aantasten! Mijn tandarts had recent een botverdover. Een soort apparatuur met blauw licht. Dat werkte erg goed naast de gewone injectie.
Achteraf misschien beter meteen kunnen gaan voor een kroon. Lol. Eerst op controle aangegeven, niks te zien. Paar weken verder foto laten maken, een gat dicht op zenuw. Laten vullen, pijn ging niet over. Daarna start wortelkanaalbehandeling, paar dagen later weer open ivm pijn. Week later weer opengemaakt ivm pijn. 3 weken erna wortelkanaalbehandeling afgemaakt. Na een maand nog steeds pijn en doorgestuurd naar kaakchirurg. Daar een apexresectie gehad. Al met al in totaal ruim een jaar met pijn gelopen.