Dreumes 22 maanden eet bijna niks

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Roosje24, Oct 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Mijn dochter van bijna 22 maanden eet overdag bijna niks.
    We hebben niet een vaste schema maar toch een beetje wel.

Tussen 08:00 - 9.30 wakker
    Na het wakker zijn wil ze echt niks hebben. Dus we ontbijten meestal na 10:00 uur
    Ik vraag meestal of ze een boterham wil of ei etc.
    Tussen 10:00 10:30 gaan we ontbijten en bied haar boterham met pindakaas aan. Dat vindt ze lekker. Andere beleg hoeft ze niet.
    Soms eet ze een beetje maar en de rest niet meer. Of ze eet hem helemaal niet. Als ik een eitje bak of kook eet ze het helemaal op zonder brood. Laatste tijd dat ook weer niet.
    Als ze iets niet eet bied ik haar wel iets anders want dan eet ze echt niks.
    Ok dan is het tijd voor slapen en ik geef haar dan 150 ml halfvolle melk. Drinkt ze helemaal op (nu overdag vraagt ze steeds naar melk)
    Als ze wakker geef ik haar fruit. Meestal appel maar ze eet het niet, 1-2 stukjes of echt niks. Meestal bied ik haar dan knijpfruit dat drinkt ze wel op. In de avond eet ze redelijk maar ook niet veel. Niet haar hele bakje. Ik bied het steeds aan maar als ze niet wil dan laat ik het gewoon. Ik denk dan als ze echt honger heeft dan komt ze wel.. Tussendoor bied ik haar rozijntjes of een rijstwafel maar die gaan ook niet op. Naar het bed gaan drinkt ze ook halfvolle melk. Niet omdat ze niet gegeten heeft maar omdat ze eraan gewend is. Als ze haar avondeten gegeten heeft krijgt ze het ook.
    Misschien gaat een van jullie zeggen. Ze weet dat ze melk krijgt en doet het bewust maar nee denk het niet. Ze is er nog jong ervoor
    Ik weet echt niet wat ik moet doen.
    Dus we hebben niet echt een schema ofzo.
    Zo een beetje...

Schema
    10:00 boterham pindakaas of gebakken/gekookt ei
    11:45 150 ml halfvolle melk
    14:30 1 appel of knijpfruit
    17:30 1 bakje avondeten met de pot mee eten.
    20:00 150/180 ml halfvolle melk

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ow ja dat is inderdaad wel heel weinig! Altijd al een slechte eter geweest of zit ze in een fase denk je?

Wat hier eens heeft geholpen in een ik eet helemaal geen fruit fase was verschillende soorten fruit heel leuk op een bordje leggen. Banaan in een grote circel, en kiwi in een kleinere circel,...
    Hij heeft een bord van nijntje dus nijntje verstoppen op het bord met fruit.
    Dit kan je natuurlijk ook met brood of andere dingen doen.
    En natuurlijk niet, ik herhaal : niet! Kijken als ze dan hapjes eet:p
    Bumba wil ook wel eens helpen :)

Verder geen tips, lijkt me heel moeilijk.
    We hebben wel eens mindere fases en hij is heel erg kieskeurig maar niet dat hij zo weinig eet.

Als het sinds kort is misschien last van tandjes?

3. Humava

Humava Niet meer actief

Het is wel wat weinig idd. Heb je haar wel eens pap geprobeerd te geven 's morgens? Onze dochter had ook laatst geen zin meer in brood en nu eet ze al een tijdje pap 's morgens. En straks als ze dat weer zat is geef ik weer brood. Krijgt je dochter 's middags geen boterham aangeboden? Ik zou idd wat Sydneys ook zegt het fruit leuk aankleden of misschien een smoothie maken ofzo? Dat is hier vaak wel een succes. Misschien kun je ook eens ipv een fles melk 's avonds een bakje yoghurt geven.

4. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    @sydnys
    Ze was een grote eter maar na 14-15 maanden werd het minder. Tussendoor drinkt ze wel veel water. In het begin vroeg ze eerst naar water maar cb zei eerst eten daarna drinken, daardoor zit ze vol. Daarna dacht ik ach ja inderdaad he. Ze zit snel vol denk ik. In de middag bied ik haar geen brood want ze eet het gewoon niet. Ik heb her met fruit geprobeerd verschillende fruit maar ze eet het niet dus doe het niet meer, heeft leuke borden zoals hello kitty, ernie bert.. Kiezen en hoektandjes komen eraan maar daar ligt het niet aan denk ik. Tussendoortjes eet ze soms ook wel. Nu vraagt ze meer naaar tussendoortjes.. Nu heeft ze geleerd om snoep te zeggen. Zegt ze snoep snoep. Soms krijgt ze natuurlijk wat door pappa of soms door mij em vooral door familie oma opa. Ik heb er zo vaak wat van gezegd maar soms helpt het gewoon niet. Ik probeeer niet te vaak geven die tussendoortjes. Soep vindt ze wel lekker en soms maak ik soep voor haar

5. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    @humava, sonmige dingen heb ik hierboven al beetje verteld..
    Pap lustte ze als baby niet echt maar daarna heb ik her niet echt geprobeerd. Ik kan het proberen maaaar denk niet dat ze het lust.
    Yoghurt vind ze superlekker. In de avond wilde ze niet eten maar yoghurt wel haha. Ik kan idd yoghurt proberen maar ze is aan de fles gewend denk dat het moeilijk zal worden fles afbouwen. Ze gaat al moeilijk naae bed.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Onze oudste was ook zo'n dramatische eter.
    Tot ergens rond de eerste verjaardag eten de meeste kinderen nog wel redelijk. Daarna neemt de groei af en gaan ze ontdekken dat ze nee kunnen zeggen en zie je dat ze ook veel minder gaan eten.
    Op zichzelf is het heel normaal dus, wat je bij je dochtertje ziet.
    Zolang ze gewoon goed groeit, hoef je er ook niets mee. Gewoon op de normale eetmomenten blijven aanbieden, geen alternatieven aanbieden en verder gewoon laten gaan. Ooit gaan ze echt weer een beetje normaal eten dan.

Als de groei afbuigt, zou ik even laten checken of er medisch niets speelt, of dat het toch niet de tandjes zijn: pijn aan de kaakjes is hier bij onze meiden wel degelijk oorzaak voor slecht eten, net als oorpijn.

Ik vind de hoeveelheid melk op wat ze totaal eet wel veel. Ze zal het er ws niet om doen hoor, dat denk ik niet, maar als ze al geen grote eter is, zal haar grootste honger nu gestild blijven worden met de melk. Dat zou ik dus wel gaan minderen.
    Na de eerste verjaardag hebben ze max 300 cc zuivel nodig en gezien haar weinige eten is 300 dan toch echt erg veel voor haar.
    Ik denk zelf dat ze meer gaat eten als je de melk 's avonds weg laat.

7. Humava

Humava Niet meer actief

Ik doe wel een schepje honing door de pap. Vind ze hier heerlijk. En misschien is het gewoon een fase van je dochter. Mijn dochter eet ook een stuk minder dan ze deed toen ze net 1 was. Tot een maand of 14 at ze zo goed als alle groenten nu sowieso helemaal geen avondeten behalve lasagne, aardappels of tagliatelle met zalm en spinazie. En soms worteltjes. Dl at met 1 bv 2 broodjes middags en nu 1 soms maar een halve.

8. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Groei gaat wel goed. Daarom ga ik nu ook elke maand wegen. Ze komt gelukkig wel aan. Ik wil melk idd ook afbouwen maar avondmelk afbouwen gaat moeilijk worden in her begin. Misschien kan ik middagmelk afbouwen eerst. Maar ja ik ga het iig proberen dan. Ze heeft er ook niet echt last van. Vraagt niet om eten maar soms wel melk. Ik bied haar steeds eten aan. Bedankt voor je tip. (En de anderen natuurlijk ook bedankt )

9. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Ja hier is het steeds beetje bij beetje nooit echt alles op.. Zelfs toetje blijft half. Bijna niks eet ze direct alles op. Ik hoop dat het een fase is.

10. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier lijkt het nu echt een fase te zijn van weinig eten. Normaal echt een goede eter, maar nu? Drama. Gaat wel weer over is nu nog onze insteek ;)

11. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

Jul 23, 2010
    5,439
    11
    38
    Female
    Nederland
    Zo herkenbaar! Ons dreumes met 14 maanden heeft het ook. Ben nog steeds aan het zoeken voor oplossingen.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ook voor jou even: de energiebehoefte/inname vermindert nogal na de eerste verjaardag: de hardste groei is geweest en vanaf nu groeien ze gewoon een heel stuk minder hard, en hebben dus ook minder nodig om gewoon te kunnen groeien.
    Dat in combi met eigen wil ontdekken, betekent zeer regelmatig dramatisch slecht eten.
    Zolang ze voldoende groeien, hoef je er HELEMAAL NIETS mee :) Laten gaan, van eten geen probleem maken, (dat versterkt het slechte eten namelijk alleen maar), en vooral de normale dingen blijven doen rond eten. Gaat allemaal vanzelf weer over.

13. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik vind wel dat jullie de dag laat starten... Misschien om 8 uur wakker maken en om 8.30 ontbijten met een boterham. Als ze niets eet zou ik eigenlijk ook geen vervanger geven, ze weten met 22 maamden echt wel dat ze dan wat anders krijgen... Ik zie geen lunch in je schema, ook dat zou ik invoeren met een boterham met evt een eitje en beker melk. Na het slapen fruit/knijpfruit met beker sap. Misschien kan ze met de avond maaltijd meehelpen met koken? Aardappels in de pan doen, groenten wassen.. En een uur voor het eten geen drinken meer geven, ook geen water. Kinderen van deze leeftijd vinden drinken vaak interessanter dan eten. Hier krijgt ze gewoon wat de pot schaft en een toetje altijd.
    Mijn dochter is ook een slechte eter en dit zijn adviezen van de dietiste...

14. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    In ieder geval zou ik haar wel 'aanleren' dat er 3 hoofdmaaltijden zijn die aan tafel gegeten worden..

Share This Page