Hallo dames Onze klein man zegt nog geen woord. Hij vind het leuk om met klanken te spelen en heel hard rrrrrrr te roepen. Maar wat ik me afvraag is het normaal dat rond deze tijd hij nog geen woord zegt? Ik hoor in mij omgeving dat er al papa en mama of wat dan ook word gezegd. Dus ik hoor graag jullie ervaringen !!
Mijn nichtje zei indd met 9 maanden 'papa' en 'mama', maar dat kwam bij mijn eigen dochter echt pas veel later. Rond de eerste verjaardag denk ik!
Ja hoor, heel normaal! Sommige kindjes zijn gewoon sneller dan anderen. Mijn dochter zegt nu zo'n 2 maanden papa. Mama zegt ze nog helemaal niet. Komt vanzelf!
Oh dus ik hoef me geen zorgen te maken?? Gelukkig maar , ik probeer alles om hem te stimuleren maar hij weigert gewoon
Nee joh, echt geen zorgen maken hoor! Toevallig vroegen ze hier op het CB bij de 14 maanden afspraak pas voor het eerst welke woorden ze kon. Naja ik was dus snel klaar . Komt echt vanzelf, hij is pas 9 maanden. Nog genoeg tijd om de rest van zijn leven te praten
Ik heb van een logopedist gehoord dat het onder het jaar klanken zijn die geproduceerd worden (mama, papa etc zou nog niet gericht gezegd kunnen worden volgens haar) na het eerste jaar worden het gerichte woordjes. Met 18! Maanden moet een kind minimaal 5 woordjes kunnen zeggen. Dan is ie dus 2 keer zo oud. Dus geen zorgen.
Lotte begint pas net met kletsen en zegt alleen nog maar mama. De rrrrrrr doet ze ook pas sinds 2 weken.
Hier tot nu toe gewoon babababababababba en mamamamamamamaa, rrrrrrrrrrrr en bahhhhhhh.. Maar niet als woorden gewoon klanken.. ik vind 9 maanden erg vroeg voor een gericht papa of mama.
Hier met 15 maanden mama, papa, bah en DIE DIE DIE DIE DIE Ze heeft heeeel lang alleen wat klanken gemaakt, toen kwam papa en rond haar eerste verjaardag mama. Enneh, sommige mensen horen wat ze willen horen hoor! Brouwen van een paar klanken mama of papa, dus met een paar competitieve mensen in je omgeving ben je binne no time onzeker. En dat is niet nodig! Mijn moeder hou stellig voor dat ze constant oma zegt, ik heb het nog nooit kunnen onderscheiden hahaha! Ach mam, als jij oma hoort, hoor jij lekker oma!
Baba papa dadadadadadada! En soms lijkt hij klanken na te papegaaien. Maar niks gerichts voor zover ik het hoor. Terwijl hij toch de hele dag in het geklets van grote zus zit 😜
Mijn eerste begon met praten toen hij 2,5 was. Mijn tweede begon met 1,5 duidelijk verstaanbaar te praten (allebei jongens en drietalig) en ons meisje is nu 11,5 maanden en kent al een heel arsenaal aan woorden in het Nederlands: mama, papa, nee, fiets, poep, Bumba, dag, oma, weg, bah... De moraal: uiteindelijk komt het allemaal goed. Oudste is nu vaak een spraakwaterval.
Fijn om de ervaring van iedereen te horen. Nu ga ik me dus zeker geen zorgen meer maken. Het komt vanzelf !
De mijne is bijna 2 (zie banner) zegt papa geen mama, handjevol halve woordjes (woordjes die niet af zijn) dus poe ipv poes en veel klanken : kwakkwak (eend) toettoet (auto) al zegt nu ook tautoo Maar niet veel dus moest van cb nu lijstje bij houden
Mijn zoontje is een jaar, en zegt de hele dag mamamamamamamamamamamamamamamamamama, maar dat is niet omdat hij mij bedoelt hoor . Dus nee, ik vind het totaal niet gek dat een baby van 9 maanden geen papa en mama kan zeggen.
Dit hier ook inderdaad... maar ik vind het totaal niet lijken op gericht papa/mama zeggen of roepen. Puur ontdekken van klanken.