wanneer gaat en baby brabbelen? ben sinds de 2e erg onzeker of alles wel goed gaat (mijn 2e heeft ernstige reflux, koemelkallergie en nog meer wat we nog niet weten). mijn 1e (nu 5 jr) was een hele vlotte en praatte met 9 mnd al met woordjes en met 1 jaar en met zinnetjes. mijn 2e (nu ruim 6 mnd) maakt klanken van de aaaa. wel hoog en laag maar veel meer is het nog niet. wel maakt ze klak geluiden met haar lippen, perst lucht tussen haar lippen (ook met haar tong tussen haar lippen). maar echt het boe of ba geluidje doet ze (nog) niet. we lezen al voor sinds ze geboren is. elke keer naar bedje toe is voorlezen (dikkie dik), we zingen en praten heel veel met haar en ook grote broer praat veel met haar. ze is erg ziek geweest vanaf ze 2 wkn is tot een maand of 4,5 (mede door de koemelkallergie niet eerst niet herkent werd als zodanig). met 2 mnd deed ze ongeveer hetzelfde als nu met de aaaa klank, maar nu gewoon veel vaker als toen. tussen de 2,5 en 5 mnd maakte ze nauwelijks geluidjes (zelfs gedacht een (geh)oorproblemen omdat ze ook niet reageerde op geluid, maar dat was het gelukkig niet. ze reageert trouwens ook niet op haar naam... ben zo onzeker, verschrikkelijk gewoon. komt allemaal wel weer goed. maar twijfel heel snel aan mjn eigen gevoel over haar.
Ik zou niet zo goed weten wat er mis mee is hoor... Met 9 maanden praten is ook gewoon heeeel vroeg.. Dus ik denk echt dat je je onnodig zorgen maakt..
Je eerste kindje was echt heel erg vroeg met praten en als ik het zo lees, doet je tweede kindje het heel normaal met praten. Mijn zoontje is 9,5 maand en komt nog niet verder dan alleen maar a-klanken en pfffrt-geluiden maken (met zijn tong tussen zijn lippen). Ik was pasgeleden op het consultatiebureau, en daar vonden ze het prima wat hij deed. Ik denk dat je je te veel zorgen erom maakt. Zoals je zelf zegt: het komt vanzelf goed.
Hier heel af en toe dadada tatata ofzo maar meer komt er nog niet uit hoor. Elk kind ontwikkelt zich sneller op een ander vlak. Misschien is je tweede kindje motorisch sneller?
bedankt meiden. ben gewoon heel erg onzeker over alles sinds ik zwanger was van haar. bij mijn zoon nergens over getwijfeld, maar bij mijn dochter twijfel ik aan alles.
Mn dochter brabbelt sinds 2,5 mnd en toen ze bijna 6 mnd was zei ze mama. Andere dingen die ze brabbelt is rrrr grrrr dadada bababa tatata gigi jaja hmmmm en weet ik wat. Maar met dat gemama is ze ook gewoon vroeg. Een vriendin haar dochter brabbelde ook veel daarna opeens niet meer en nu weer wel. Vergeet niet jouw dochter heeft ook lang niet lekker in haar vel gezeten. Ik zou niet weten vanaf wanneer dat echte gebrabbel moet. Maar maak je er ggeen zorgen om. Ze gaat straks vast genoeg kletsen haha.
Het klinkt heel normaal als je het mij vraagt. Mijn dochter is vrij snel begonnen met brabbelen (hoge kreetjes slaken, gillen, toen was ze denk ik 3 maanden) en met 6,5 maand zei ze "mama" en even later ook "baba" (papa (ik denk wel dat dit nog echt niet gericht is ) "Papa" zegt ze nu ook, verder zijn het veel hummm-geluidjes, en 'jajajaja' enzo. Een kindje in mijn omgeving is even oud en die maakt nog helemaal geen geluid. Hij lacht wel hardop maar niet vaak en als hij opgewonden is (dan gaat mijn dochter dus heeeel hard gillen haha) gaat hij alleen erg snuiven en grimassen maken. Voor zover ik weet maken zijn ouders zich ook geen zorgen.
Onze oudste dochter heeft nooit gebrabbeld, en begon ook met 8-9 maanden met praten en sinds ze een maand of 13-14 is kletst ze de oren van je hoofd.. Onze jongste brabbelt vanaf dat ze een maand is. Ben benieuwd wanneer zij gaat praten. Maar aangezien grote zus haar nu al alles aandraagt, zal dat nog wel even duren..
bedankt meiden. ik weet dat elk kind anders is en op zijn of haar eigen tempo alles doet. maar merk dat ik zo onzeker ben nu met haar. hier ook een grote broer die alles doet voor haar dus ze zal sowieso wel later zijn omdat broerlief overal met zijn mondje tussen zit.
Mijn jongste is nu bijna een jaar. En heel af en toe komt er iets uit wat een woordje is (klaar, eten, die), voor de rest is het onverstaanbaar brabbelen. Ik weet niet wanneer de oudste begon met brabbelen. Maar die begon met 18 maand met de eerste woordjes. Dat is wel de ondergrens voor het CB.
Zie vanaf 6 maanden: Taalontwikkeling | Kind en Taal Het is dus niet zo dat kinderen bewust mama of papa kunnen zeggen. De klanken lijken er erg op. Dat is waarom in de meeste landen 'mama, mom, ana, ama' etc. wordt gebruikt voor de moeder omdat baby's deze klanken uit zichzelf al maken. Het ene kind doet dit wel of meer dan het andere. Het lijkt me niet zorgelijk als ze dat opmdeze leeftijd nog niet doen.
net nu ik dit hier geschreven heb ik ze sinds vandaag hele dag blablablabla aan het roepen. echt alsof ze met je praat. bedankt meiden. ze combineert nu al een half uur in haar bedje de aaaa klank in alle hoogtes en laagtes en het blablabla in alle klanken....heerlijk.