Braken, wel of niet een handje helpen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Wardi, 6 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Een vraagje over braken bij misselijkheid. Ik heb de hele dag door last van misselijkheid. De eerste 7 weken bleef dat bij misselijkheid zonder braken maar sinds afgelopen week komt het zo ver dat ik minimaal 1 en soms meer keer per dag moet braken.

Het is een verlichtend gevoel en neemt de druk van de misselijkheid weg maar je verliest daardoor wel voedingsstoffen. Nu vraag ik me af, hoe lang moet het eten minimaal blijven zitten zodat het toch zijn werking kan doen?

Na 2 a 3 uurtjes trek ik het namelijk niet meer en dan moet ik toch echt even een potje braken, daarbij help ik de natuur een handje door de vinger in de keel te steken omdat ik anders een kwartier boven de pot moet wachten voor het op gang komt.

Niet echt een fris verhaal....maar kan dit kwaad?

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ja, voor mensen die braken door een eetstoornis is het ook niet gezond.

Vitaminetekort kan in ernstige gevallen weer nare gevolgen hebben, zoals hartpoblemen. Het opwekken van braken kan ervoor zorgen dat je slokdarm en/of keel gaan aantasten. Daarnaast maak je gebruik van je buikspieren en dat lijkt me niet goed als je zwanger bent.

Misschien een idee om naar de huisarts te gaan, misschien kun je medicijnen krijgen tegen de misselijkheid?

3. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Waar je ook voor moet oppassen dat braken niet de misselijkheid juist verergerd. Het kan dan een soort gewoonte worden, je lichaam went eraan, waardoor je steeds makkelijker overgeeft. Tijdens de zwangerschap is dat echt niet goed (nooit eigenlijk). Het maagzuur is schadelijk voor je slokdarm en tanden en je verliest veel te veel vocht en voedingsstoffen.
    Ik zou ook naar de huisarts gaan voor medicijnen tegen de misselijkheid. Je moet waarschijnlijk nog even qua misselijkheid (tot week 12-16 ongeveer).

Probeer liever iets kleins te eten als je misselijk bent zodat je daarmee het gevoel weg probeert te krijgen ipv een kwartier boven de pot te gaan hangen.

Heel veel succes en sterkte!

4. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Far far away...
    Dank jullie wel voor de reacties en tips.

Ik heb vandaag niet overgegeven! joepie jeej.

Zodra ik het voelde opkomen ging ik wat eten en dat hielp wel een beetje inderdaad. Moest wel even doorbijten want met tegenzin wat hapjes naar binnen moeten werken maar voelde kort daarna wel wat verlichting.

Heb zelfs een uurtje later gekookte aardappeltjes, worteltjes en dopertjes staan prakken (en opgegeten) zonder er misselijk van te worden.

Nou mijn dag kan niet meer stuk, als dit goed gaat zo dan hoef ik niet naar de huisarts meer :)

Nogmaals bedankt voor de tips!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Het is inderdaad beter om het eten gewoon proberen binnen te houden, hoe misselijk je je ook voelt. Dus sowieso niet boven de wc gaan hangen zonder dat je de drang hebt dat je NU moet overgeven.

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik had tegen dat misselijke gevoel in het begin overal soepstengels bij me ;) zodat ik telkens maar wat kon blijven eten. Droge crackertjes hielpen ook. Puur om die misselijkheid te onderdrukken.

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je moet eten voor je weer honger krijgt. je wordt namelijk misselijk omdat je maag leeg is. Ik heb altijd een pakje crackers bij me en eet zeker elk uur iets kleins. Doe ik dat niet, dan geef ik over. Het opwekken is niet anders dan 'uit jezelf' overgeven. Dus dat kan niet méér kwaad dan het overgeven zelf. En zoals je al zegt: anders moet je er een kwartier op wachten en das ook niks. Ik heb emesafene geslikt, dat hielp wel wat. Dus bel je ha en vraag om deze pillen. Want je kan wel snel uitdrogen en dan moet je naar het ziekenhuis en heel gedoe.

Enneh, hele aardig bedoelde tips om proberen niet over te geven. Maar echt, als je het tegen kan houden, dan had ik dat gedaan. Net alsof je voor de lol overgeeft?!

8. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Far far away...
    Zeg Vlinder, jij ook bedankt voor jouw reactie en tips!

Mijn punt is dat ik het liefst niet aan de medicijnen wil. Omdat ik zoiezo tegen al die troep ben (tenzij het echt niet anders kan) en nu al helemaal tijdens de ontwikkeling van zo'n wondernbaarlijk mensje.

Hoe zit het met die pillen tegen misselijkheid, natuurlijk spul of een 'gewoon' medicijn?

Wat je zegt over het hebben van een lege maag en daardoor misselijk worden klopt inderdaad als een bus. Mijn probleem is dat ik heel snel een 'lege' maag heb, half uurtje nadat ik gegeten heb dan voelt ie weer leeg. En ik probeer ook elk uur wat te eten maar wordt ook snel misselijk door geurtjes en gedachten (aan bepaald eten) etc. Kortom; een drama :)

Mag niet klagen want ik ben niks afgevallen en voel me ondanks dat nare gevoel toch wel gezond. Maar hoop uiteraard wel dat dit snel over gaat :(

9. Ukkepuk078

Ukkepuk078 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.153
    0
    0
    Adm. Medewerkster
    Dordrecht Zuid Holland
    @ Wardi, ik ben in het begin ook veel misselijk geweest waarbij ik heel veel moest spugen. Had toen zetpillen van de ha gekregen maar die werkte niet. Ben toen begonnen met de zwangerschapsgranules van VSM die werkte wel, nog niet zo dat ik helemaal van het spugen afwas maar het werd wel minder.

Misschien een idee ;)

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je kunt ook homeopathische dingen proberen. Vraag het even bij de drogist. Ze hebben natuurlijke producten bij bv vsm, maar weet niet of die helpen. Ik weet wat voor drama het is, been there done that (ben er soms nog steeds en ben nu 16 weken :s) Mijn kindje is gewoon gezond hoor, ondanks de medicijnen (die wou ik ook niet, want was bang, maar moest wel want was aan het uitdrogen en wou niet naar het ziekenhuis). Sterkte ermee en zet je blik op oneindig. Op een dag is het over. Maar wanneer die dag is? Hopelijk snel!

11. hittepetitje

12 mei 2008
    36
    0
    0
    groepsleerkracht
    Ha meid,

Heel vervelend hoor.
    Wat betreft het verliezen van voedingsstoffen, dat is misschien voor jezelf minder, maar je kindje komt absoluut niks te kort.
    Ik ben bij de eerste twee enrom misselijk geweest, 9 maanden lang. Bij de derde minder, viel mee te leven. Nu met vlagen en de dag door licht misselijk. Ik geef eigenlijk alleen 's ochtends over, dan is de maag te leeg denk ik. Af en toe komt het avond eten eruit. Ik gebruik gravitamon .
    Sterkte he.

Deel Deze Pagina